Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی طرح محله ترمیمی در شهرک شهید بهشتی مشهد اجرا می‌شود.

محمد مدرسی، معاون اجتماعی ‌فرهنگی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، امروز، 8 مردادماه در نشست هم‌اندیشی در رابطه با حل مشکلات شهرک شهید بهشتی مشهد  با استفاده از طرح محله ترمیمی، اظهار کرد: شهرک شهید بهشتی ۴۲ بلوک ۴۵ واحدی دارد که هر بلوک در ۵ طبقه ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۰ بلوک در اختیار اعراب جنوب کشور و عمدتا از خوزستان است. تقریبا در این ۴۰ سال بافت منطقه حفظ شده است. ۱۲ بلوک هم قبلا در اختیار خانواده شهدا بوده و کم کم تغییر وضعیت داده و افراد مختلف در آنجا زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به برداشته شدن دیوار حائل شهرک پردیس و شهید بهشتی گفت: 1850 خانوار ساکن شهرک شهید بهشتی هستند که پنج درصد خانواده‌ها غیر عرب‌اند. در این سالها به دلایل شرایط پیچیده شهرک خدمات متناسب به اینجا داده نمی‌شد و سطح زندگی در شهرک نسبت به بقیه بافت‌های پیرامونی در سطح پایین‌تر مانده است.

معاون اجتماعی‌فرهنگی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد یادآور شد: آقای کلائی شهردار مشهد نگاه ویژه‌ای به اینجا داشتند و بهبود شهرک در برنامه‌هایشان بوده است. دو ماهی می‌شود که توجه ویژه‌ و اعتبار خوبی برای شهرک گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به وظایف سازمان بازآفرینی و اینکه اقدام به تشکیل دفاتر توسعه محله کرده است، در ۲۲ محله و در محله ۲۲ بهمن که شهرک شهید بهشتی هم جزو آن است دارای دفتر توسعه محلی هستیم.

مدرسی عنوان کرد: مهاجرت عزیزان از خوزستان باعث شده عشیره‌های مختلف در این شهرک مستقر شوند و علی‌رغم اینکه در ظاهر با بافت منسجمی روبه‌رو هستیم اما با اجتماعات خرده فرهنگ‌های داخلی روبه‌رو هستیم. حدود ۳۰ عشیره در این شهرک وجود دارد که  فرهنگ خاص خود را دارند و این موضوع  کار را سخت می‌کند؛ زیرا درون بلوک‌ها انسجام اجتماعی پایین است.

وی با بیان اینکه عدم ورود مدیریت شهری و نیازهایی که اهالی داشتند باعث اتفاقاتی شده است، ادامه داد: در اغلب این خانه‌ها پیشروی‌هایی وجود دارد.‌ بالکن و فضای راهروی طبقه همکف را  تصرف کردند. این موضوع باعث شده که مردم نتوانند مشکلات خود با شهرداری را حل کنند و خانه‌ها اغلب بدون سند و با قولنامه خرید و فروش می‌شود. به علت شرایط فرهنگی مدیریت مناسب بر بلوک‌ها نبوده؛ بنابراین شهرک از بیرون شرایط آشفته‌ای دارد و کیفیت کالبدی منطقه به شدت پایین آمده است. همچنین یکسری فروشگاه‌ها و دکه‌هایی در سطح شهرک احداث شده که علی رغم اینکه فضای خوب و رونق اقتصادی ایجاد کردند وضعیت مالکیت مکانی آنها مشخص نیست زیرا جزو مشاعات شهرک بوده است.

المیرا عرفانیان، کارشناس دفتر توسعه محله 22 بهمن مشهد در ادامه جلسه بیان کرد:  در شهرک شهید بهشتی بیشتر بلوک‌ها پیشروی غیرمجاز دارند؛ مثلاً حیاط و فضای سربسته برای ماشین درست می‌کنند که طبقات یک، دو، سه، چهار و پنج معترض هستند که چرا طبقه همکف این کار را انجام داده است.

وی با بیان اینکه حسینه‌های غیر مجاز داریم، افزود: طبقات همکف اغلب به نام حسینه پیشروی غیر مجاز انجام می‌دهند، در همه طبقات بجز همکف اغلب در راهرو یک اتاق درست کرده‌اند، همچنین در نمای پشتی بلوک‌ها یا ایوان را بستند و اتاق  و یا انباری درست کردند یا کانال کولر، دیش و ماهواره  گذاشتند که نمای خوبی ندارد.‌

کارشناس دفتر توسعه محله 22 بهمن مشهد یادآور شد: اعتیاد در این منطقه  زیاد دیده می‌شود، البته  بیشتر مردم شهرک معتاد نیستند اما وقتی دیوار کنار صدمتری را خراب کردیم از آن طرف معتادین زیاد می‌آیند و  به مصرف و خرید و فروش مواد می‌پردازند. همچنین کارتن خواب‌ها از شهرک شهید باهنر و رجایی به این شهرک زیاد می‌آیند.

عرفانیان اظهار کرد: عشیره زیاد داریم که همبستگی بین آنها کم است و تاکنون تعارض با هم زیاد داشتند. در این شهرک مردسالاری زیاد است و به خانم‌ها زیاد توجه نمی‌شود که  این مساله آسیب‌هایی ایجاد کرده است، همچنین مردم نسبت به شهرداری و ارگان‌های دولتی تجربه منفی دارند؛ زیرا قول‌هایی داده شده که به آن عمل نشده است.

کاهش 90 درصدی فروش مواد مخدر در شهرک شهید بهشتی 

 کیداری، ساکن شهرک شهید بهشتی و وکیل دادگستری در بخش دیگری از جلسه بیان کرد: شهرک بهشتی مجموعه‌ای از دوستانی است که از آبادان و خرمشهر به مشهد آمدند و از سال ۶۰ اینجا ساکن شدند. در آن اوایل متولی اینجا بنیاد مهاجرین بود و بعد اینکه بنیاد منحل شد تا این لحظه متولی نداشته و مردم خودشان اینجا را اداره کردند.

وی درمورد خواسته‌های مردم منطقه گفت: معضل بزرگ اختلاف فرهنگی بین دو مجتمع بود که با برداشتن دیوار نمی‌گویم برطرف شد اما بسیار کاهش یافت. عملا اعتماد به نفس خیلی از مردم برگشته است. در گذشته همین مکانی که الان در آن هستیم محل نمایش و تئاتر بود. زمین فوتبال داشتیم و... اما  بعد ساخت صد متری سرانه فرهنگی و ورزشی شهرک بهشتی کاهش یافت، سپس، فضای پارکینگ را به فضای سبز تبدیل یا افراد دیگر به صورت غیرقانونی آنجا را تصرف کردند.

کیداری ادامه داد: دکه‌های شهرک شاید زشت باشند، اما منبع درآمد افراد زیادی هستند که شغل ندارند، اما باید تحت مدیریت قرار بگیرد. نکته مهمی که از شهرداری خواهش داریم این است که در اینجا فقط یکی از بلوک ها آسانسور دارد. نمی‌دانم بودجه‌ای که برای  شهرک در نظر گرفته شده چقدر است اما ما پیرزن و پیرمردهایی داریم  که یکی دوسال است، رنگ پایین را ندیده‌اند زیرا نمی‌توانند ازطبقه پنجم پایین بیایند. امکان ساخت آسانسور در اینجا وجود دارد و این تقاضا را داریم. همچنین امکان تبدیل فضای زشت پشت بلوک‌ها به فضایی زیبا و ایجاد پارکینگ و مکان فرهنگی در اینجا هست.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: با برداشتن دیوار، فروش مواد مخدر حدود ۹۰ درصد کاهش یافت. 10 درصد باقی‌مانده هم مثل همه مناطق شهر هست، اما بعد از برداشتن دیوار معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها به داخل شهرک می‌آیند و بقیه  فکر می‌کنند آنها اهالی  شهرکی هستند. متاسفانه افرادی از خوزستان می‌آیند، اعمال خلافی انجام می‌دهند و می‌گویند خانه آنها در شهرک است. این موضوع باعث فاصله گرفتن شهرک از خوشنامی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری برای شهرک نباید حیف و میل شود، گفت:  ما می‌خواهیم درد مردم دوا شود. درد اول دیوار بود که برداشته شد، درد دوم آسانسور، درد سوم نماسازی، زیباسازی و همگون کردن این منطقه با شهر است. سرانه ورزشی در شهرک بهشتی بسیار پایین است و فقط یک زمین فوتسال داریم و بقیه فضاها برای پارکینگ ماشین است. همچنین تقاضا داریم برای ساماندهی اینجا از نیروهای خود شهرک استفاده شود

اجرای قانون تملک آپارتمان‌ها در شهرک شهید بهشتی بسیاری از مشکلات را حل می‌کند

در بخش دیگری از جلسه غلام عباس شکاری، ساکن شهرک شهید بهشتی و وکیل دادگستری اظهار کرد: مسائل شهرک خوب احصا شده اما راهبردهای عملیاتی را باید اولویت ‌بندی کنیم تا اعتماد مردم جلب شود و مردم احساس کنند اراده‌ای برای بهبود وضعیت در مدیریت شهری وجود دارد. بسیاری از مشکلاتی که ناهمگونی در اداره امور شهرک به وجود آورده به این دلیل است که از ظرفیت مردمی برای اداره شهرک استفاده نکردیم.

وی ادامه داد: اگر از قانون تملک آپارتمان‌ها در اینجا  استفاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. هر بلوک یک نماینده داشته باشد که به عنوان عوامل شهرداری به رسمیت شناخته شود. این موضوع جلوی پیشروی‌ها و دست اندازی‌ها به مشاع‌ها را خواهد گرفت و نظم ایجاد خواهد کرد. تمام طبقات اول از جلو و پشت بلوک پیشروی و فضاها را مال خود کردند  که از لحاظ قانونی به راحتی می‌تواند برگردد.

شکاری بیان کرد: من چهل سال است در اینجا زندگی کردم. مهمترین کاری که می توانیم انجام دهیم تا تغییرات قائم به مسئولین نباشد این است که مردم را پای کار بیاریم.به نظر من بجای اینکه روی لیست بلندبالایی از روش‌ها فکر کنیم  از قانون نود،ده استفاده کنیم، یعنی  ده درصد اقداماتی را انتخاب کنیم که نود درصد تحول ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: منطقه شهید بهشتی حدود ۳۵۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارد. از قدیم اینجا را کانون جرم و بزه می‌دیدند در حالی که  میزان سرقت در داخل  شهرک نسبت به بسیاری از محلات حاشیه مشهد کمتر است .

این وکیل افزود: درخصوص مسائل مرتبط با مواد مخدر چند سال پیش پاسگاه زده شد. وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم، اما جریان حرکت در این خصوص از شهرک به بیرون برعکس و از بیرون به داخل شده که می‌شود آن را مدیریت کرد.

شکاری تصریح کرد: بر خلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند اینجا مردم اینجا همه مشکلات حاشیه شهر را دارند، اینگونه نیست. مردم متدین و بافت منسجم داریم که در محرم فضای متفاوتی را در مقایسه با سایر محلات حاشیه شهر شاهد هستیم.

در مرحله اول باید به جنبه‌های فرهنگی محله ترمیمی بپردازیم

محمد فرجیها، استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس در ادامه جلسه گفت: ایده شهر ترمیمی در شهرداری مشهد فرصت خیلی خوبی را ایجاد کرده برای برخی محلات که به عنوان محله ترمیمی انتخاب می‌شود. بعد از محله سیس‌آباد، شهرک شهید بهشتی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های مهم محله ترمیمی این است که شیوه مدیریت محله ترمیمی از پایین به بالا است و ساکنان محله هستد که تصمیم می‌گیرند مشکلاتشان چگونه باید حل شود. همچنین به نیازهای مشروع و قانونی  ساکنان محله پاسخ قانونی و منطقی داده می‌شود.

فرجیها افزود: یکی از مشکلات چنین محله‌هایی این است که به لحاظ فرهنگی هم در حاشیه هستند. این حس در حاشیه بودن و در کانون توجه نبودن، نگران کننده است و سرمایه اجتماعی که برای مدیریت محله به آن نیاز داریم را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در مرحله اول باید به جنبه‌های فرهنگی محله ترمیمی بپردازیم.

استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: محله ترمیمی محله‌ای است که نگرش افراد به خودشان و هم محلی‌هایشان دستخوش تحول می‌شود و خود را در حاشیه حس نمی‌کنند.

وی بیان کرد: بخشی از بودجه این شهرک باید صرف بحث‌های فرهنگی شود. در عدالت ترمیمی منطقه خوزستان و سنت‌های بومی منطقه برای حل اختلافات قابلیت طرح در سطح بین‌المللی دارد و به یک مدل تبدیل شده است. این محله می‌تواند کانون اندیشه و ایده‌های حل مشکلات و اختلافات حداقل بین خود عشیره‌ها باشد و توسل به پلیس و دادگستری کم شود.

فرجیها ادامه داد: نیاز به کارگروه محله ترمیمی داریم که نماینده بلوک‌ها باشند و در قالب جلساتی مسایل شهرک را اولویت بندی کنیم و با توجه به نظر کارگروه کارها انجام شود، تشکیل کارگروه بسیار مهم است، سرمایه‌های فرهنگی غنی در این منطقه نهفته است که معمولا آن را نادیده می‌گیریم. با هویت بخشی به محله بسیاری از مشکلات قابل حل است.

از تجربیات سیس‌آباد برای شهرک شهید بهشتی استفاده کنیم

عباس شیخ الاسلامی، استاد حقوق دانشگاه آزاد مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: تا نمایندگان مردم منطقه در جلسات ما نباشند به جایی نمی‌رسیم. در ابتدا وارد مشکلات حقوقی نباید بشویم زیرا ما از بیرون آمده‌ایم. باید نمایندگان مردم نظر بدهند. در این خصوص ابتدا باید کار فرهنگی انجام دهیم تا مردم متوجه شوند ما آمده‌ایم به آنها کمک کنیم و به ما اعتماد کنند، همه مشکلات مردم مالی نیست. آنها باید خودشان را باور کنند. در سیس آباد تابلوهایی زده شده که این منطقه ۲۰۰۰ سال قدمت دارد و قدیمی است. در آنجا  دارند وکلا را دعوت می‌کنند که مشکلات خانواده‌ها را با میانجی‌گری حل کنند. از تجربیاتی که در سیس‌آباد داشتیم باید برای شهرک شهید بهشتی استفاده کنیم.

آمادگی دادستانی برای حل مشکللات شهرک شهید بهشتی

محمد سلطانی، معاون دادستان مشهد نیز در این جلسه گفت: هیچ کس جز خود فرد نمی‌تواند موجب مرمت محله و ‌شهر  خودش شود. ما این اراده را در اهالی اینجا می‌بینم و از جانب دادستانی این قول را می‌دهم که در همه حوزه‌ها به آنها کمک کنم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با تمام توان پای کار آمده است، ادامه داد: اخیرا برای کمپ ترک اعتیاد در حسن آباد مشکلات زیادی داشتیم  که شهردار مشکلات را حل کرد و قول داد سر ۱۳۵ روز پروژه را تحویل دهد و برای آن روزشمار گذاشت.برای مشکلات منطقه هم روز شمار حل مشکل بگذاریم تا نهایتا عید نوروز شاهد تغییرات در فضای اینجا باشیم.

مجتبی شاکری روش، مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: به مرحله ای از فعالیت‌ها رسیدیم که دیگر شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کار کند. اگر همراهی مردم را نداشته باشم نمی‌توانیم اقدامی را رقم بزنیم.  در مورد آسانسور شاید شهرداری یک‌جانبه نتواند این کار را انجام دهد اما بررسی‌های فنی آن در حال انجام است، نیاز به حضور بیشتر ریش سفیدان محل در جلسات داریم، در حال حاضر نیز در حال بهبود سیمای بصری شهرک هستیم.

بکارگیری رویه‌های ترمیمی با رویکرد اجتماع‌محور از بارزترین وجوه برنامه‌های کاهش و کنترل جرم است 

همچنین در حاشیه این جلسه جعفر سروی، دبیر شهر ترمیمی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار  کرد: بکارگیری رویه‌های ترمیمی و تطبیق هرگونه  اجرای برنامه‌های اصلاحی در جوامع با رویکرد اجتماع‌محور هم‌اکنون از بارزترین وجوه برنامه‌های کاهش و کنترل جرم است. 

وی ادامه داد: امروز همه دانشمندان این عرصه معتقدند حال که وجود جامعه‌ای عاری از جرائم و چهره‌های خشن ناشی از آن امری محال می‌نماید و حال که ضرورت انجام برنامه‌های اصلاحی برای  مهار نتایج جرائم هر روز بیشتر نمایان می‌گردد، چه بهتر که اصلاح از درون آن اجتماع و با رویه‌های مبتنی بر جامعه‌محوری باشد؛ امری که از آن به عنوان حرکت ترمیمی و تحت عناوینی همانند عدالت ترمیمی، عدالت ارفاقی... و شهر ترمیمی نام برده می شود.

دبیر شهر ترمیمی شهرداری مشهد افزود: حال قصد بر این است که با اعلام شهرک شهید بهشتی به عنوان محله ترمیمی اصلاح این محله با رویه‌های ترمیمی صورت پذیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بازآفرینی شهری شهرداری مشهد شهرک شهید بهشتی سازمان بازآفرینی بسیاری از مشکلات شهرداری مشهد شهر ترمیمی برای شهرک سیس آباد بلوک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آتش نشانی مشهد، آتش پاد دوم حسن عظیمیان اظهار کرد: عصر امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه حادثه حریق آشپزخانه بالای سالن زیبایی به مرکز فرماندهی آتش نشانی اعلام و بلافاصله همکاران ایستگاه‌های عملیاتی ۶، ۴۴ و ۵۴ به محل حادثه واقع در مفتح ۵ اعزام شدند.

مدیر منطقه ۳ آتش نشانی مشهد با بیان اینکه محبوسین قبل از رسیدن همکاران به بیرون منتقل شده بودند، از اطفای این حریق با تلاش آتش نشانان خبر داد و گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • امیدواری وزیر بهداشت به افزایش پرداختی رزیدنت‌ها
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس
  • آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • BRT کرج، خوب یا بد؟
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • بلایی که سر امامزاده ابراهیم(ع) افتاد ؛ هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شد