Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@18:13:43 GMT

قرآن بروشور حیات انسانی

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۰۱۸۴

قرآن بروشور حیات انسانی

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام علی نصیری رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد و استاد حوزه و دانشگاه در مورد قرآن کریم نوشته است:

قرآن را باید تنها نامه پاک و پیراسته خداوند به بشریت دانست که خداوند در آن با زبانی دلنشین و جذاب و با پیامی از سر مهر و منطق با بندگان خود به گفتگو پرداخته و روشنی و تاریکی، هدایت و ضلالت را در آن باز شناسانده و هر چه آن چه زمینه سعادت آدمیان را فراهم آورده یا باعث نگون‏ساری آنان می‌شود را تبیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابی از ناحیه خداوندی که همه هستی و انسان را آفریده و به تمام زوایای آشکار و پنهان عالم خبر دارد و به نیکی می‌داند که رخنه‌های وجود آدمیان در کجاست و آنان از چه زمینه‌ها و بسترها آسیب می‌بینند و در ورطه هلاکت گرفتار می‌شوند.

قرآن را از این جهت می‌توان به بروشوری تشبیه کرد که کمپانی‌های مختلف به هنگام عرضه کالاهای تولید شده خود در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند و تأکید می‌کنند که لازم است پیش از استفاده و گشودن آن کالا، آن بروشور مطالعه شود.

در چنین بروشوری که در حقیقت می‌توان آن را کتابچه راهنمای استفاده بهینه از هر کالا نامید، آسیب‌های آن کالا تذکر داده می‌شود؛ نظیر آن که گفته می‌شود این دستگاه در برابر نور مستقیم خورشید، حرارت، زمین ناصاف، آب و هر گونه مایعات، فراز و فرو جریان برق آسیب پذیر است. نیز قطعات دستگاه به تفکیک معرفی می‌شود، عمر مفید دستگاه و بازه زمانی ضمانت آن کمپانی و در کنار همه اینها چگونگی استفاده از آن تبیین می‌گردد.

پیداست هر چه آن کالا پیچیده‌تر باشد، بروشور حجیم‌تر و مباحث مطرح شده در آن دقیق‌تر می‌شود تا جایی که گاه تذکر داده می‌شود دستگاه بدون حضور کارشناس مربوط باز نشود.

باری، انسان برترین و پیچیده‌ترین کالای کمپانی آفرینش الهی است که حقیقت او پس از گذار هزاران سال از تاریخ ظهور انسان، بر همگان پنهان مانده و به تصریح قرآن از جمله اسراری است که برای آدمیان دست یافتنی نیست.

قرآن کتابی مهجور میان ما مسلمانان

اهمیت وجود قرآن در دوران ما زمانی آشکار می‌شود که دریابیم جهان گسترده‌ترین تحولات در عرصه علم و دین را تجربه می‌کند. در عرصه علم بسیاری به‬ ‏درستی عصر ما را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند؛ دورانی که مرزها و فاصله‌های طولانی جغرافیایی با کمک ابزارهایی همچون ماهواره و اینترنت به حداقل ممکن کاهش یافته و جهان پهناور دیروز به دهکده و بلکه به تعبیر دیگر اندیشوران به خانه ‏ای جهانی تبدیل شده است.

چنان که به اذعان عموم صاحب‏نظران، عصر ما را باید دوران بازگشت به دین و معنویت دانست.؛ زیرا همگان نیک به خاطر دارند که جهان پس از دوران رنسانس و ظهور مدرنیته و با تفوق علم و تجربه با موجی از خدا گریزی روبرو شد و مکاتبی همچون مارکسیسم، اومانیسم و پوزیتیویسم با تمام توان به جنگ ادیان الهی آمدند و در کنار انکار همه مظاهر متافیزیک، دین را افیون ملت‌ها دانستند و نزدیک به چهار سده بر طبل کفر نواخته و پرچم الحاد را بر بام برخی از کشورها برافراشتند.

اما اینک در سایه لطف بیکران الهی، عموم تفکرات الحادی از رونق افتاده و شماری از آنها به تاریخ سپرده شدند و جهان، بازگشت به دین و اخلاق را تجربه می‌کند. تأثیر بازگشت به خدا، اخلاق و معنویت را حتی در ده‌ها فیلمی که هالیوود تولید می‌کند، می‌توان مشاهده کرد به گونه‌ای که امروزه معنویت و معناگرایی را از شاخصه‌های سینمای امروز می‌شمارند و آموزه‌هایی همچون حیات پس از مرگ، حیات برزخی، امکان اِخبار از غیب، ارتباط زندگان با مردگان و به عکس، در این نوع از فیلم‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

اقبال روز افزون مردم به مراکز پرستش اعم از مسجد، کلیسا، کنیسه و معبد و نیز ظهور معنویت‌های نوگرا که البته با آفاتی روبرو هستند، همگی از موج خداگروی و آخرت باوری در میان جهانیان حکایت دارد. باری، انسان امروز تشنه حقیقت و معنویت است، با این حال نمی‌داند که کشتی ایمان و باور خود را در ساحل کدام دین و آئین پهلو زند. از این جا می‌توان به اهمیت قرآن به عنوان تنها کتاب آسمانی دست نخورده پی برد که می‌تواند اسلام به عنوان کامل‌ترین دین در میان دوازده دین زنده کنونی دنیا به جهانیان معرفی کند.

با وجود برخورداری قرآن از جایگاه رفیع هدایت آدمیان، این کتاب همان گونه که خود اعلام کرده حتی در میان مسلمانان مهجور است و عموماً از آن به هنگام ازدواج، خرید خانه و بر سر گور مردگان برای تبرّک و تیمن بهره می‌گیرند.

مردم از این جهت بسان بندگانی می‌مانند که نامه مولای خود را بر بالای طاقچه‬ ‏ای گذاشته و هر روز در برابر آن کرنش کرده و آن‌را می‌بوسند، در حالی که در آن اعلام شده که آنان آزاداند و آنان به خود زحمت گشودن آن را نمی‌دهند تا خود را از یوغ بندگی آزاد کنند.

کد خبر 4986116

منبع: مهر

کلیدواژه: علی نصیری قرآن مسلمانان ویروس کرونا سازمان تبلیغات اسلامی کنگره امام سجاد معرفی نشریات فعالیت های قرآنی کنفرانس بین المللی رسول جعفریان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه تفسیر قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است

استاندار مرکزی گفت: حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی فراجا، فرزاد مخلص الائمه در آئین تجلیل از فعالان طرح نور با بیان اینکه حیات فرهنگی، وجه تمایزی است که بین انسان و حیوان قائل هستیم، افزود: انسان دارای قوه تعقل و تفکر است که بقیه موجودات از این قوه برخوردار نیستند.

وی با اشاره به نقش سبک زندگی اسلامی و عفاف و حجاب در تحکیم بنیان خانواده افزود: بحث عفاف و حجاب باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و امروز استحکام بنیان خانواده با بی حجابی مورد تهدید است چرا که برهنگی و بی‌حجابی حد و مرز ندارد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌ها مهم انسان قوه تفکر و تعقل است گفت: عقیده‌ای که مبتنی بر تفکر نباشد و بر اساس تقلید باشد نه تنها اسلام با آن موافق نیست بلکه مبارزه هم می‌کند.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در ارتباط با بحث عفاف و حجاب دشمنان انقلاب اسلامی بر موجی سوار شدند که ناظر به حیات فرهنگی و استحکام خانواده است، چرا که بانوان پایه اصلی این استحکام در جامعه‌ی اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: در سنوات اخیر توجه تمام نیروهای فرهنگی و دستگاه‌های متولی به این موضوع جلب شد که در حوزه عفاف حجاب به اندازه کافی کار فرهنگی صورت نگرفته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه ارتقای حیات فرهنگی نیازمند کار عمیق فرهنگی است، گفت: در این زمینه تمامی بخش‌ها وظایفی برعهده دارند و باید حضور مؤثری در ستاد عفاف و حجاب استان داشته باشند.

مخلص‌الائمه با تقدیر از اجرای طرح نور و تأکید بر وظیفه‌ی تمامی دستگاه‌ها در همراهی با این طرح، تاکید کرد: این طرح در استان مرکزی کاملاً موفق بوده است و بازتاب و همراهی خوبی را از سوی مردم در سطح جامعه شاهد هستیم.

کد خبر 748504

دیگر خبرها

  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!
  • تضمین حیات شهری با افزایش درختان
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است