Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:33:39 GMT

قمری ناماکوآ در پناهگاه حیات وحش یخاب اصفهان ثبت شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۱۴۹۳

قمری ناماکوآ در پناهگاه حیات وحش یخاب اصفهان ثبت شد

سید عباس نگهبان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ناماکوآ (قمری دم دراز، کبوتر دم دراز)  در استان اصفهان ماه جاری (مرداد   ۱۳۹۹ )در پناهگاه حیات وحش یخاب با همکاری انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران وبیدگل ثبت شد.

وی افزود: با این رکورد تعداد پرندگان ثبت شده در پناهگاه حیات وحش یخاب از ۱۰۰ قطعه به ۱۰۱ قطعه  رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد:  این منطقه به دلیل دارا بودن تنوع اقلیم و تنوع زیستگاهی " زیستگاه شنزار و کوهستانی" از تنوع زیستی غنی جانوری بخصوص پرندگان برخوردار است به طوری که در چند سال اخیر با بهره‌گیری از ظرفیت محیط‌بانان، اعضای انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و کارشناسان رشته محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان و با بررسی فون پرندگان این منطقه، تاکنون مستند نگاری و ثبت ۱۰۱ گونه پرنده انجام شده است.

قمری ناماکوا با نام علمیoena capensis  پرنده‌ای کوچک با جثه ظریف و دم بلند ومثلثی شکل است که نر و ماده آن متفاوت وفاقد تغییرات فصلی هستند.این پرنده پروازی سریع،مستقیم و به طور معمول نزدیک به سطح زمین دارد و با بال زدن های کوتاه در حالی که دم خود را به حالت باد بزنی و افراشته رو به بالا نگاه داشته است فرود می آید.

وی در ادامه گفت: محل زیست این پرنده مناطق پست، نیمه بیابانی و خشک با بوته های خاردار،بستر رودخانه ها است واز مناطق جنگلی دوری می گزیند .

پناهگاه حیات وحش یخاب با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار یکی از بی‌نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در مجاورت پارک ملی کویر و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است.

یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۲ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

برچسب‌ها اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اصفهان آران وبیدگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اصفهان آران وبیدگل اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان اصفهان آران وبیدگل پناهگاه حیات وحش یخاب محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۱۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بابایی اظهار کرد: ۱۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

کد خبر 6088915

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن