Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها- مسئول دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: دندانپزشکی به علت ماهیت خود می‌تواند عاملی برای انتقال عفونت و ویروس باشد و پزشکانی که توصیه‎‌های بهداشتی را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، در شرایطی که بیماری منحوس کرونا در کشور و استان زنجان جا خوش کرده و هر روز به تعداد قربانیان آن افزوده می‌شود، عده‌ای از افراد جامعه هستند که به‌خاطر دندان درد شدید  دچار تردید شده‌اند که آیا به دندانپزشکی مراجعه کنند و یا این که بخاطر پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا، درد را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود نوروزی لاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به میزان خطر ابتلا به ویروس کرونا در مطب‌های دندانپزشکی اشاره و اظهار داشت: خطر ابتلا به ویروس کرونا را نمی‌توان به صورت عدد و رقم مشخص کرد ولی اگر بیمار و دندانپزشک هر دو پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند قطعا خطر ابتلا به کرونا افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود بیماران تا حد توان به مطب‌های دندانپزشکی مراجعه نکنند، گفت: لازم است بیماران فقط برای کارهای اورژانسی به مطب‌ها مراجعه کنند و تا جایی که مقدور است در این روزهای حساس کرونایی در منزل بمانند.

گزارش ویدیوئی| سیستان و بلوچستان روی خط قرمز کرونا / آمار مرگ و میر رکورد شکستمشهد مقدس 70 درصد بیماران مبتلا به کرونا در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده استجدال کادر درمان با ویروس کرونا در اردبیل همچنان ادامه دارد

مسئول امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه تا زمانی که واکسن این ویروس ساخته نشده باید با زندگی کردن با این ویروس عادت کنیم، تصریح کرد: در برخی از موارد بیمار نمی‌تواند دندان درد را تحمل کند و مجبور است به دندانپزشک مراجعه کند و از سوی دیگر هم مراجعه دیرهنگام به دندانپزشک می‌تواند برای بیمار خطرات زیان‌باری را داشته باشد فلذا در اینگونه موارد توصیه اکید ما به بیمار و دانپزشک این است که توصیه‌های بهداشتی را حتما رعایت کنند و از وسایل حفاظتی استفاه کنند.

وی افزود: امحای پسماندها در کیسه زباله، استریل کردن مداوم دستگاه‌ها، استفاده از وسایل یکبار مصرف، مجهز بودن دندانپزشک به ماسک N95، عدم تجویز داروهای تضعیف کننده به بیمار از مواردی هستند که باید از سوی  دندانپزشک رعایت شود.

نوروزی لاکسار در خصوص برخی تجهیزات دندانپزشکی که احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد گفت: برخی از وسایل دندانپزشکی ضریب انتقال ویروس را بالا می‌برد زیرا از پزشک معالج تقاضا می‌کنیم حتما مراقب استفاده از وسایل باشند و تا حد لزوم از ساکشن‌های قوی، هود بالینی که کنار دهان بیمار قرار می گیرد، استفاده کنند. 

وی افزود: ضروری است پس از انجام کار بیمار، تمام سطوح و لوازم دندانپزشکی ضدعفونی شود و همین‌طور وقت دهی بین دو بیمار طوری تنظیم شود که شاهد تجمع افراد در اتاق انتظار نباشیم.

این مسئول  در خصوص دارو و مسکن‌های مورد استفاده در دندانپزشکی گفت: دندانپزشک حدالامکان باید از تجویز داروهای کورتونی برای رفع دردهای دندان خودداری کند و مسکن‌های ساده را جایگزین آن کند مگر در موارد استثنایی که بیمار در استفاده از این داروها حتما با پزشک معالج خودمشورت کند.

نوروزی لاکسار در ادامه گریزی به بازرسی‌های صورت گرفته از دندانپزشکی‌های سطح استان زد و افزود: نظارت و بازرسی از کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی در سطح استان به صورت مستمر انجام می‌گیرد و با پزشکانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند برخورد خواهد شد و خوشبختانه تاکنون گزارشی از ابتلا دندانپزشکان به ویروس کرونا در استان مشاهده نشده است. البته به چند مطب به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تذکرات لازم داده شده است.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت دقت در مسواک زدن دندان‌ها گفت: افراد باید وقت و زمان مناسب برای مسواک زدن اختصاص دهند و بیش از گذشته مراقب دندان‌های خود باشند چراکه در این روزهای کرونایی هرچقدر کمتر به دندانپزشک مرجعه کنند به نفعشان است.

انتهای پیام/ی

R7707/P/S6,59/CT1 بیشتر بخوانید... مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه در زنجان آغاز شد؛ توزیع ۱۱ هزار بسته معیشتی از قربان تا غدیر قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه در زنجان آغاز شد؛ توزیع ۱۱ هزار بسته معیشتی از قربان تا غدیر پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ عضو کمیسیون آموزش مجلس: کنکور ۹۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود ۲ چگونه از خطر ابتلا به کووید-۱۹ در امان بمانیم+ پاسخ متخصص بیماری‌های عفونی ۳ واردات با ارز نیمایی سبب گرانی کالاهای اساسی شد ۴ مدرس‌خیابانی: افزایش صادرات غیرنفتی از راهکارهای جهش تولید است ۵ ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌‌ به اکتشافات معدنی / شتاب در استخراج معا‌دن "سرب، روی، آهن، مس، منگنز و کرومیت" ۶ دعای عرفه در استان کرمان در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود ۷ دعای عرفه و نماز عید قربان در یک شهرستان استان اصفهان برگزار می‌شود ۸ هشدار فرماندار زنجان به مجتمع‌های تجاری/ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در انتظار رانندگان متخلف مهمترین اخبار استانها لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم دعای عرفه حرم مطهر رضوی + فیلم وسعت دریاچه ارومیه کوچکتر شد سرپرست وزارت صمت: کشور در حوزه تامین ام دی اف خودکفا می‌شود خاموشی‌های مداوم در استان کرمانشاه صدای مردم را درآورد/ مسئولان وعده رفع مشکل دادند مهمترین اخبار تسنیم روحانی:اعتراف می کنم هنوز مشکلاتی در راه تولید داریم رهبر معظم انقلاب فردا با مردم سخن خواهند گفت وزیر خارجه لبنان: طی دو روز آینده شکایت از اسرائیل را تقدیم شورای امنیت می‌کنیم وزارت خارجه: دعوی ایران علیه بانک‌های مختلف کره‌ای در دست پیگیری است الفیاض: کمر داعش در عراق شکسته شد/ تجاوزات اسرائیل علیه کشورهای عربی ادامه دارد/ روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خود به‌سر می‌برد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی خطر ابتلا ویروس کرونا مطب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد

دانشمندان خبر از کشف یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه انسان که «مغز کوچک» نیز نامیده می‌شود، داده‌اند.

به گزارش ایسنا، مخچه(cerebellum) با نامی که در زبان لاتین به معنای «مغز کوچک» است، تنها ۱۰ درصد از کل جرم مغز انسان را تشکیل می‌دهد. با این حال نباید اجازه داد اندازه کوچک آن ما را فریب دهد، چرا که بیش از سه چهارم نورون‌های مغز در این فضای کوچک جمع شده‌اند و چیزهای زیادی داخل آن اتفاق می‌افتد.

به نقل از اس‌ای، از قدیم این گونه تصور می‌شود که این قسمت از سیستم عصبی که در پایه جمجمه قرار دارد، بیشتر به هماهنگ کردن عملکردهای حرکتی مانند تعادل و حرکت مربوط می‌شود. اکنون تحقیقات جدید از فرضیه‌ای حمایت می‌کند که در حال اعتبار گرفتن است. این فرضیه نقش کلیدی مخچه را در یادگیری برجسته می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ و دانشگاه کلمبیا در این مطالعه جدید می‌خواستند بر اساس تحقیقات قبلی که منطقه خلفی-جانبی مخچه را به عنوان نقشی در اتصال آنچه می‌بینیم به حرکاتی که انجام می‌دهیم، شناسایی کنند.

آندریا بوستان، نوروبیولوژیست دانشگاه پیتسبورگ می‌گوید: فرض دیرینه درباره عملکرد مخچه این بوده است که تنها نحوه حرکت ما را کنترل می‌کند. با این حال ما اکنون می‌دانیم که بخش‌هایی از مخچه وجود دارد که به هم متصل هستند و به نظر می‌رسد که همراه با مناطقی از مخ تکامل یافته‌اند که نحوه تفکر ما را کنترل می‌کنند.

این تیم به میمون‌ها آموزش دادند که دست چپ یا دست راست خود را در پاسخ به تصاویر روی صفحه حرکت دهند و هنگامی که حرکات را درست انجام می‌دهند، به عنوان پاداش آبمیوه دریافت می‌کردند.

استفاده از داروها برای از کار انداختن موقت قسمت خلفی-جانبی مخچه میمون‌ها به طور قابل توجهی بر یادگیری آنها تأثیر گذاشت. حیوانات حتی با پاداش آبمیوه، به سختی به یاد می‌آوردند که قرار بود کدام دستشان را در واکنش به تصویر حرکت دهند. با این حال، آن یادگیری که قبلاً حاصل شده بود، هنوز قابل یادآوری بود.

بوستان می‌گوید: وقتی این ناحیه مخچه را غیرفعال می‌کنید، در واقع یادگیری جدید را مختل می‌کنید. یادگیری در این حالت بسیار کندتر است، بیشتر طول می‌کشد و عملکرد به سطح قبلی نمی‌رسد. این یک مثال عینی از عملکرد مخچه است که از اطلاعات پاداش برای شکل دادن به عملکرد شناختی در پستانداران استفاده می‌کند.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که عملکرد حرکات تحت تأثیر خارج شدن مخچه خلفی-جانبی قرار نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد خاموش کردن سایر قسمت‌های مخچه هیچ تفاوتی در روند یادگیری نداشته باشد.

همه اینها اطلاعات اضافی مهمی هستند تا بفهمیم مغز چگونه کار می‌کند و چگونه با دنیای اطراف سازگار می‌شود و همچنین چگونه بهتر می‌توانیم با شرایط ناشی از اختلال عملکرد طبیعی مغز مقابله کنیم.

بوستان می‌گوید: پژوهش ما شواهد روشنی ارائه می‌دهد که مخچه نه تنها برای یادگیری نحوه انجام اعمال ماهرانه مهم است، بلکه برای یادگیری اینکه کدام اعمال در موقعیت‌های خاص ارزشمندتر هستند نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

این پژوهش به توضیح برخی از مشکلات غیر حرکتی در افراد مبتلا به اختلالات مخچه کمک می‌کند.

این مطالهه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • روایت خاندوزی از دستور رئیسی در پی تذکر رهبر انقلاب
  • یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد
  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • نظارت مستمر بر پروژه‌های مهم مسکونی و عمرانی در استان بوشهر
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز