Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا و به نقل از وزارت امور خارجه پاکستان، سخنگوی این وزارتخانه روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد از آنچه خطرات ناشی از وجود انبوه تسلیحاتی در هند و آثار منفی آن بر ثبات راهبردی در جنوب آسیا خواند، ابراز نگرانی کرد.

«عایشه فاروقی» افزود: پاکستان گزارش‌های مربوط به معامله نظامی هند با فرانسه برای خرید جنگنده‌های رافال را مشاهده کرده، که به گفته برخی از مقامات ارشد هندی و چندین نشریه بین المللی، این جنگنده‌ها دارای سیستم‌های دوگانه‌ای بوده که قادر به حمل سلاح هسته‌ای و یا سکوی شلیک آن نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دهلی‌نو را به ادامه گسترش و نوسازی زرادخانه‌های اتمی، تشدید رقابت تسلیحاتی در جنوب آسیا، هسته‌ای کردن اقیانوس هند و تقویت آمادگی زرادخانه‌های این کشور از طریق اقداماتی همچون سیستم‌های جدید موشکی متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با اشاره به آنچه که وی انبوه‌سازی تجهیزات نظامی توسط هند فراتر از نیازهای واقعی امنیتی این کشور خواند، افزود: طبق اعلام موسسات تحقیقاتی و معتبر بین المللی، هند دومین وارد کننده بزرگ اسلحه در جهان است.

وی اظهار داشت: انتقال سیستم‌های پیشرفته و تسلیحات خطرناک که برخی از آن قابلیت تبدیل شدن به سکوی پرتاب سلاح‌های هسته‌ای دارد، به جنوب آسیا تعهد تامین کنندگان بین المللی به قراردادهای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را زیر سوال می‌برد.

فاروقی تاکید کرد: پاکستان همچنان برای همفکری و مشارکت در ابتکارات مدیریت بحران، کاهش ریسک و محدودیت استراتژیک آماده است اما به رغم مخالف هرگونه رقابت تسلیحاتی در جنوب آسیا، ما از تحولات پیش رو غافل نیستیم و از توانایی خود برای خنثی کردن هرگونه اقدام تهاجم خارجی اطمینان داریم.

پنج فروند جت جنگنده رافال ساخت فرانسه که هند آنها را سفارش داده بود، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) در پایگاه هوایی آمبالا در شمال هند فرود آمدند.

بر اساس قرارداد هند و فرانسه، قرار است که این جنگنده‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ به هند تحویل داده شوند.

هند در مجموع ۳۶ فروند از این نوع هواپیمای جنگی به ارزش ۸ میلیارد یورو را به فرانسه سفارش داده و با ورود ۵ فروند از آنها، این نخستین بار طی ۲۳ سال گذشته است که جنگنده‌های وارداتی به اسکادران شماره ۱۷ نیروی هوایی ارتش این کشور موسوم به «پیکان‌های زرین» افزوده می‌شود.

آخرین مورد واردات هواپیمای جنگی در هند به ژوئن ۱۹۹۷ برمی‌گردد، زمانی که جنگنده‌های سوخو ۳۰ خریداری شده از روسیه به ارتش هند پیوستند.

پاکستان و هند هر از گاهی علاوه بر آزمایش موشک‌های مختلف با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، تجهیزات جدید دفاعی و نظامی را رونمایی می‌کنند.

رویارویی نظامی پاکستان و هند در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ و الحاق منطقه جامو و کشمیر توسط دهلی‌نو، روابط دو کشور هسته‌ای شبه‌قاره را وارد بحران کرد و تا امروز سطح تنش‌های پاکستان و هند کاهش نیافته است.

فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته در مراسم الحاق تانک فوق پیشرفته «الخالد-۱» به یگان زرهی این کشور با اشاره تلویحی به رقیب دیرینه این کشور، هند هشدار داد: هرگونه اقدامات تحریک آمیز علیه پاکستان با پاسخ و عکس العمل کوبنده این کشور مواجه خواهد شد.

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان ۹ کشوری قرار گرفتند که سال گذشته میلادی بیشتری هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند. 

برچسب‌ها هند فرانسه فروش تسلیحات وزارت خارجه پاکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند فرانسه فروش تسلیحات وزارت خارجه پاکستان هند فرانسه فروش تسلیحات وزارت خارجه پاکستان پاکستان و هند جنوب آسیا بین المللی جنگنده ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۳۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از جنوب لبنان، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک سنگین به کفر شوبا حمله کردند.

کفر شوبا نزدیکترین منطقه مسکونی در جنوب لبنان به پایگاه رویسات العلم نظامیان صهیونیست در بلندی‌های مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های اشغالی کفر شوبا قرار دارد با وجود اینکه منطقه در حدود هفت ماهه گذشته آماج حملات جنگنده‌ها و توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما مردم مقاوم جنوب حاضر به ترک این مناطق نیستند.

در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با شش موشک به کفر شوبا حمله کردند در این حمله قاسم اسعد از اهالی کفر شوبا به شهادت رسید......

مصاحبه مردمی

دیگر خبرها

  • ابراز نگرانی سازمان ملل از اقدامات پلیس آمریکا در برخورد با دانشجویان
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • رضایت شهروندان از قرار دادن حفاظ برای کانال آب در جاده اراک - سلفچگان + تصاویر
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان