Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@00:25:04 GMT

معرفت‌افزایی در دعای عرفه/ به خدا بدگمان نباشیم

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۳۷۸۱

معرفت‌افزایی در دعای عرفه/ به خدا بدگمان نباشیم

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سراسر دعای عرفه معرفت‌افزایی است، گفت: دعای عرفه در جهت شناخت خود است و این خودشناسی مقدمه‌ای برای خداشناسی است.

این کارشناس دینی اظهار کرد: دعای عرفه ۴۰ سرفصل دارد که به مسائلی مانند یادآوری نعمت‌های خداوند، تقرب جستن به خدا و علل دوری از خدا می‌پردازد، این معارف در سرفصل‌های گوناگون این دعا آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعای عرفه؛ سندی ماندگار در تاریخ مناجات بشریت

وی با بیان اینکه دعای عرفه یک اثر استثنایی و ماندگار در تاریخ ادبیات مناجاتی و نیایشی بشریت است، بیان کرد: دعای عرفه می‌تواند به عنوان یک سند ماندگار در یونسکو به عنوان یک اثر نیایشی ثبت شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: یکی از مهم‌ترین اعمال روز عرفه دعا و نیایش است و اصلاً این روز به نام نیایش نام‌گذاری شده و گفته شده اگر روزه گرفتن در این روز سبب گرفتن حال دعا می‌شود، روزه گرفتن مکروه و بهتر است که روزه گرفته نشود؛ نباید فرصت دعا را از دست داد چرا که روز عرفه، روز دعا و نیایش است.

وی افزود: یکی دیگر از اعمال روز عرفه این است که افراد زیر آسمان قرار بگیرند و دو رکعت نماز بعد از نماز ظهر بخوانند و بعد از آن از خداوند طلب بخشش کنند و این راز دل باید بین خود و خدا انجام شود. این یکی از جذاب‌ترین، بهترین و کارآمدترین دستوراتی است که در کتاب‌های مختلف از جمله مفاتیح‌الجنان در مورد روز عرفه است.

بدون باور نمی‌شود به دعا پرداخت. طوری دعا کنیم که گویی حاجتمان دم در است این کارشناس دینی با اشاره به امر دعا اظهار کرد: دعا باور می‌خواهد، خیلی از افراد می‌گویند که ما دعا کردیم، اما دعای ما مستجاب نشد، باید بدانیم که بدون باور نمی‌شود به دعا پرداخت. طوری دعا کنیم که گویی حاجتمان دم در است، یعنی اینقدر باید با اطمینان دعا کرد.

به خدا بدگمان نباشیم

وی با بیان اینکه شک، تردید و بدگمانی به پروردگار مانع استجابت دعا هستند، اظهار کرد: برخی از دعاکنندگان متأسفانه به خدا بدگمان هستند و این موجب به استجابت نرسیدن دعا می‌شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه بین دعا و درخواست فرق است، افزود: دعا به معنای فراخوان است، درخواست در عربی به معنای سوال است. دعا بدان معناست که هر موقع خدا را فرا بخوانید، خدا هم لبیک می‌گوید، زیرا او لحظه‌ای از شما غافل نیست.

وی با بیان اینکه خدا نگفته «سلونی استجب لکم» یعنی از من درخواست کنید و من پاسخ می‌دهم (سلونی در عربی یعنی سوال بپرسید)، بلکه گفته «ادعونی استجب لکم» دعا کنید تا مستجاب کنم، افزود: دعا به معنای فراخوان است نه سوال. در قرآن می‌خوانیم که خداوند همه درخواست‌ها را جواب نمی‌دهد زیرا خداوند کریم، حکیم هم است و فقط برخی را پاسخ می‌دهد. بنابراین اینکه «افراد فکر می‌کنند هر درخواستی از خدا بکنند، خداوند هم لزوماً باید پاسخ دهد» اشتباه است.

این کارشناس دینی بیان کرد: همیشه دعا کنید چرا که هیچ وقت کسی از دعا کردن ضرر نمی‌کند، زیرا خود دعا کردن موضوعیت دارد. در قرآن می‌خوانیم که «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» یعنی «ای پیامبر به مردم بگو که اگر دعای شما نبود پروردگار هم به شما اعتنایی نداشت»، پس اعتنای خداوند به بندگان به خاطر دعا کردن است.

کد خبر 4986331

منبع: مهر

کلیدواژه: دعای روز عرفه مشهد ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد عید سعید قربان اقامه نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا ازدواج بیرجند ماه محرم کرمانشاه دعای عرفه روز عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور داور چهارمحال و بختیاری در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ شهرام ایزدی داور استان در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور حضور دارد.
سمینار دانش افزایی داوران فوتبال ساحلی در هتل آکادمی ملی فوتبال به صورت تئوری و عملی در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • زمزمه دعای کمیل در روستای لیلی یادگار + فیلم
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • حضور داور چهارمحال و بختیاری در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور
  • دهه کرامت فرصت مغتنمی برای بصیرت‌افزایی است
  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • کسب علم با معرفت همراه باشد
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه