Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، نهم ذی الحجه روز عرفه است، روزی که امام حسین (ع) در صحرای عرفات با خالق هستی راز و نیاز کرد، هر بخش از دعای عرفه سرشار از کلماتی زیبا است.

عرفه روز صیقل دادن روح از گناه است، گناهانی که کوله بارسنگینی بر دوش انسان‌ها شده و در این روز با مناجات برای بخشش تک تک گناهان تضرع و راز و نیاز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دل‌های مومنان در این روز برای استجابت دعا و مناجات‌های عاشقانه میتپد، دست‌های بندگی و حاجت‌ها تا آسمان بلند می‌شوند و انسان خود را بار دیگر برای از نو زندگی کردن و دور شدن از گناهان آماده می‌کند.

عرفه، روزی است که مومنان سعی می‌کنند تا در این روز در مکان‌های مقدس مانند مسجد و امامزادگان حضور یابند و در این مکان‌ها دعای عرفه را قرائت کنند.

اشک‌های بندگی در این روز از چهره عاشقان سرازیر می‌شود، می‌خواهند خود را از زنگار گناهان پاک کرده و ارتباطشان را با خداوند بیشتر کنند تا بار دیگر با بندگی در مسیر الهی حرکت کنند.

در‌های رحمت الهی در این روز به روی بندگان گشوده می‌شود، بار دیگر شرایط برای بندگی و دور از شدن غبار گناهان فراهم شده تا انسان‌ها با توبه و تضرع از رحمت الهی بهره‌مند شوند.

پیامبر (ص) می‌فرمایند: خداوند در هیچ روزی به اندازه عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند.

همچنین امام صادق (ع) فرمود: «اگر شخصی گناهکار نتواند در شب‌های با برکت ماه رمضان به ویژه شب‌های قدر، خود را معرض نسیم رحمت الهی قرار دهد و آمرزیده شود، او تا سال آینده بخشوده نمی‌شود مگر اینکه عرفه را درک کند و از امتیازات آن روز بهره گیرد.»

دعای عرفه خودشناسی و خداشناسی را به انسان یاد می‌دهد که این شناختن نهفته در تامل دعای عرفه است، دعایی که هر سال در نهمین روز از ذی الحجه و یک روز قبل از عید قربان قرائت می‌شود.

هر ساله حاجیان این دعا را در صحرای عرفات قرائت می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا اعزام حاجیان به مکه مکرمه میسر نشد، اما به یاد امام حسین (ع) این دعا را در هر جایی که باشند زمزمه می‌کنند.

امروز فرصتی است که پرودگار دوباره بندگان را به سمت خویش فراخوانده است، امروز فرصتی برای توبه و استعفار و زدودن غبار غفلت و گناه از قلب‌هایی است که گاه گرفتار گناه می‌شوند و شرایط برای بهره مندی از لطف و کرم خداوند مهیا شده است.

کارشناس مذهبی  افزود: روز عرفه یکی از بهترین و پرفضیلت‌ترین روز‌ها پس از شب‌های قدر است که در این روز بندگان با قرائت دعای عرفه و عبادات فرصتی دیگر برای بندگی را تمرین می‌کنند.

حجت الاسلام محمد معظمی اضافه کرد: در این روز بندگان به گناهان خود اعتراف کرده و از درگاه خداوند طلب بخشش می‌کنند و باید تلاش کرد تا از این فرصت به خوبی بهره برد.

او با اشاره به قرائت دعای عرفه بیان کرد: مجموعه‌ای از عبادت‌ها برای راز و نیاز و شستشوی باطن از زنگار‌های گناه و غفلت در این روز سفارش شده خصوصا قرائت دعای عرفه که در این روز توسط سالار شهیدان که سراسر معرفت است، تاکید شده است.

کارشناس مذهبی شناخت بیشتر پرودگار را مهمترین ویژگی دعای عرفه برشمرد و افزود: قرائت این دعا شناخت پروردگار از ابعاد مختلف و شناخت انسان را نیز به دنبال دارد.

او افزود: عرفه روز آمرزش گناهان است و اهمیت این روز آنقدر بالا است که کسانی را که در شب قدر مورد رحمت الهی قرار نگرفتند، فرصتی فراهم شده تا با عبادت و بندگی بخشیده می‌شوند.

مراسم دعای عرفه روز نهم ذی الحجه همزمان با سراسر کشور ساعت ۱۷ عصر در امامزاده جعفر (ع) بروجرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود که ضروری است تا افراد شرکت کننده در این مراسم حتما ماسک و کتاب‌های دعا داشته باشند و با رعایت فاصله این مراسم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دعای عرفه مناسبت های مذهبی رحمت الهی دعای عرفه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم به سخن شهید مرتضی مطهری مبنی بر اینکه شهدا شمع تاریخ‌اند، می‌سوزند تا راه را نشان دهند، اشاره کرد و گفت: برترین راه در عالم، راه بندگی و معرفت الهی است که سرچشمه آن انبیاء و امامان و اوصیا هستند.
آیت الله میرباقری تصریح کرد: غفلت، رغبت، شهوت و شبهه، چهار مسیر حمله شیطان به انسان است

وی گفت: انبیای الهی، امانت الهی را در زمین به‌جامی‌گذارند و این امانت به اهلش می‌رسد که اهل بندگی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عاشقانه «نیلگون» با مثلث فروتن، حجار و درخشانی می‌آید
  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته پیش رو اعلام شد
  • پیشرفت ۶۷ درصدی احداث بزرگترین پل در شیراز
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟