Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@11:16:41 GMT

هورمون عشق امیدی برای درمان آلزایمر

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۵۳۱۵

هورمون عشق امیدی برای درمان آلزایمر

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه علوم توکیو و دانشگاه کیتاساتو ژاپن در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که اکسی توسین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده مغز را درمان کند.

با افزایش سن افراد پروتئین‌های سمی در مغز تجمع پیدا می‌کند و در نتیجه آن زوال عقل و آلزایمر به وجود می‌آید؛ محققان ژاپنی با آزمایشی که روی بافت‌های مغزی انجام دادند مشاهده کردند که هورمون اکسی توسین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده مغز را درمان کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هورمون به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد و از غده هیپوتلاموس  ترشح می‌شود که در تولد کودکان و دوران شیردهی مادران بسیار پر اهمیت است همچنین هورمون اکسی توسین معروف به هورمون عشق است که هنگام تحریک احساسات افراد ترشح می‌شود. این هورمون به کنترل استرس و اضطراب افراد نیز کمک می‌کند.

هورمون عشق در مطالعات قدیمی روی موش‌ها نشان داد که می‌تواند یادگیری و حافظه مکانی طولانی مدت را بهبود بخشد.

آکیو سایتو هدایت کننده این مطالعه می‌گوید: به تازگی مشخص شد که اکسی توسین در تنظیم یادگیری و عملکرد حافظه نقش دارد، اما تاکنون هیچ مطالعه قبلی با عنوان اثر اکسی توسین روی اختلالات شناختی ناشی از بتا-آمیلوئید پرداخته نشده است.

بتا-آمیلوئید یکی از انواع پروتیین‌های سمی است که بیشترین نقش را در زوال عقل و آلزایمر ایجاد دارد.

این تحقیقات تنها اثرات حاد بتا آمیلوئید و اکسی توسین را بر برش‌های بافت مغزی آزمایشگاهی در بر گرفته است.

سایتو افزود: هیچ دارویی برای درمان زوال عقل به اندازه کافی رضایت بخش نیست و روش‌های درمانی جدید با مکانیسم جدید مورد نظر است.

او ادامه داد: مطالعه ما این احتمال جالب را مطرح می‌کند که اکسی توسین می‌تواند یک روش درمانی جدید برای درمان از دست دادن حافظه و زوال عقل مانند بیماری آلزایمر باشد.

آلزایمر یک بیماری پیچیده است که به تدریج در طی چند سال توسعه می‌یابد و بسیاری از افراد سالمند را درگیر خودش کرده است اما  اکسی توسین امید‌های اولیه را برای درمان آلزایمر به وجود آورده است هرچند که هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد.

بیشتربخوانید

رازهای جوان نگه داشتن مغز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آلزایمر زوال عقل اکسی توسین اکسی توسین برای درمان زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید

به گزارش «تابناک» به نقل از طبنا نیوز،  با وجود اینکه فراموشی و ضعیف شدن حافظه می‌تواند آزاردهنده باشد، اما راهکارهایی برای بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر از دست دادن حافظه وجود دارد. در ادامه به بررسی اقداماتی برای کاهش خطر ابتلاء به ضعف حافظه می‌پردازیم:
 
داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نه‌تنها برای بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد شناختی نیز کمک می‌کند، انجام ورزش منظم جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد و خطر ابتلاء به ضعف حافظه را کاهش می‌دهد، بنابراین توصیه شده است افراد روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط همچون پیاده‌روی، دویدن یا شنا داشته باشند.

به چالش کشیدن ذهن

مغز انسان نیز همچون عضلات برای قوی و سالم ماندن نیاز به ورزش منظم دارد، بنابراین لازم است افراد به‌منظور پیشگیری از بروز اختلالات شناختی، ذهن خود را تحریک کنند و توانایی‌های شناختی را به چالش بکشند. پازل‌ها، بازی‌های فکری و حل کردن جدول روش‌هایی عالی برای فعال نگه‌داشتن مغز و بهبود عملکرد حافظه است، علاوه بر این، یادگیری مهارت‌ها یا سرگرمی‌های جدید می‌تواند موجب تحریک ذهنی شود و به ایجاد مسیرهای عصبی جدید کمک کند، در این صورت مغز فعال باقی می‌ماند.

نوشتن فهرست انجام کارها

یکی از دلایل رایج ضعف حافظه، نداشتن برنامه‌ریزی دقیق است، با ایجاد فهرست انجام کارها و برنامه‌ها می‌توانید به سازمان‌دهی و دسترسی آن به وظایف و مسئولیت‌های خود کمک کنید، به این منظور قرار ملاقات‌ها و وظایف مهم خود را یادداشت کنید و به‌طور مرتب به لیست خود مراجعه کنید تا آن‌ها را فراموش نکنید؛ تقسیم وظایف به مراحل کوچک‌تر و قابل مدیریت نیز می‌تواند موجب شود احساس خستگی کمتری داشته باشید و به خاطر سپردن آن‌ها نیز آسان‌تر شود.

مصرف مکمل کورکومین

کورکومین که یک ترکیب فعال در زردچوبه است، به دلیل فواید شناختی بالقوه‌ای که دارد، مورد توجه قرار گرفته است؛ نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کورکومین با هدف قرار دادن مسیرهای درگیر در بیماری آلزایمر به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند، به نظر می‌رسد که مکمل‌های کورکومین ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و از سلامت مغز حمایت کنند.

دیگر خبرها

  • ورزش واقعا باعث رشد قد می‌شود؟
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • آیا ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر