Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:18:59 GMT

استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۸۰۲۸

استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد جمعه در پیامی توییتری از پذیرش نسخه جدید توافق ریاض توسط شورای انتقالی جنوب یمن استقبال کرده و خواستار اجرای فوری آن شد.

پمپئو همچنین از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، محمد بن سلمان ولیعهد و خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان برای آنچه «تلاش‌های میانجی‌گرانه» خواند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن به همکاری برای یکپارچگی، موفقیت و ثبات این کشور ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» تحت حمایت امارات متحده عربی روز پنجشنبه ضمن استقبال از نسخه جدید توافق ریاض، از اعلام خودمختاری در مناطق جنوبی یمن عقب نشینی کرد.

 «نزار هیثم» سخنگوی شورای انتقالی یمن مورد حمایت امارات در صفحه توئیتر خود نوشت: شورای انتقالی جنوب یمن با هدف فراهم شدن امکان اجرای توافق ریاض از سوی ائتلاف عربی، از خودمختاری در مناطق جنوبی یمن صرف نظر کرده است.

وی افزود که  این تصمیم شورای انتقالی در چارچوب تلاش های ائتلاف عربی برای اجرای توافق ریاض و دستیابی به راه‌حل ها برای بررسی اوضاع سیاسی، نظامی و انسانی اتخاذ شده است.

وی ادعا کرد که این گروه  بر ادامه و تعمیق همکاری راهبردی خود با ائتلاف عربی( ائتلاف سعودی-اماراتی ) در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید دارد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز سه شنبه گزارش داد که ریاض سازوکاری را به دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی به منظور تسریع در روند اجرای توافق ریاض ارایه کرده است.

در این ساز و کار بر تداوم آتش بس وکاهش تنش ها میان دولت مستعفی یمن مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی مورد حمایت امارات که از روز ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰ آغاز شده تاکید شده است.

همچنین عربستان خواسته تا گروه شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری نکند تا توافق ریاض اجرایی شده و استاندار و مدیر امنیتی برای استان عدن تعیین شود.

در این ساز وکار جدید عربستان نخست وزیر دولت مستعفی یمن نیز موظف شده تا ظرف ۳۰ روز دولت دارای اختیارات سیاسی در عدن تشکیل دهد. همچنین نیروهای شورای انتقالی از عدن خارج شده و به مواضع سابق خود بازگردند.

مناطق جنوبی یمن از جمله استان ابین و جزیره "سقطری" در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای «منصور هادی» رییس جمهور مستعفی این کشور (مورد حمایت عربستان) و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) بوده ‌است. درگیری‌هایی که با کنترل این مناطق از سوی شورای انتقالی همراه بود.

در ۵ نوامبر ۲۰۱۹ توافق نامه‌ای موسوم به «توافق ریاض»٬ طی جلسه ای در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که عربستان از آن حمایت می کند، امضا شد اما  این توافق به دلیل مخالفت شورای انتقالی با بندهای آن به شکست منجر شد تا اینکه در نهایت ریاض مجبور شد بندهای توافقنامه را تغییر دهد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و حضور ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

یمن از شش سال قبل شاهد حمله عربستان و ائتلاف تشکیل شده از سوی این کشور است که در این مدت بسیاری از زیرساخت های این کشور تخریب و هزاران نفر از یمنی های کشته و یا زخمی  شده اند.

برچسب‌ها یمن عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو یمن عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو شورای انتقالی جنوب یمن حمایت امارات دولت مستعفی توافق ریاض مورد حمایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۸۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هت‌تریک رونالدو النصر را به صدر جدول نزدیک کرد

 تیم فوتبال النصر ریاض با هت‌تریک رونالدو حریف خانگی‌اش در لیگ حرفه‌ای عربستان را با شکست ۶گله بدرقه

به گزارش تسنیم، در یکی از دیدارهای امشب (جمعه) هفته سی‌اُم لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان تیم النصر از الوحده میزبانی کرد و در پایان با نتیجه 6 بر صفر پیروز شد.

برای تیم شهر ریاض در این بازی کریستیانو رونالدو (5، 12 و 52)، اوتاویو (18)، سادیو مانه (45) و محمد الفتیل (88) گل زدند.

النصر در جدول رده‌بندی 18 تیمی لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان با 74 امتیاز پس از الهلال 83 امتیازی دوم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • هت‌تریک رونالدو النصر را به صدر جدول نزدیک کرد
  • پیروزی ۶ گُله النصر با هت‌تریک رونالدو
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد