Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:03:04 GMT

عید قربان فرصتی برای وحدت بین ادیان و مذاهب است

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۰۸۱۶۳

عید قربان فرصتی برای وحدت بین ادیان و مذاهب است

ایسنا/قزوین استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: حضرت ابراهیم پدر ادیان توحیدی یعنی مسیحیت، یهود و اسلام است، در واقع عید قربان یک وجه مشترک ادیان توحیدی است و باید از این فرصت به عنوان یک شعار برای وحدت بین ادیان و مذاهب استفاده کنیم.

دکتر داوود معماری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آموزه‌های قرآنی و روایی به سه دسته تقسیم می‌شوند، قسمت اول اعتقادات یا همان اصول دین، قسمت دوم احکام شرعی یا همان فروع دین و قسمت سوم اخلاقیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: احکام شرعی یک ظاهر و یک باطن دارد، برای مثال ظاهر نماز رکعت و کیفیت و نیز روح و فلسفه نماز باطن آن است، خداوند متعال در آیه ۱۴ سوره طه فرمودند « أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی»؛ روح نماز به یاد خدا بودن و در واقع خداوند را بر جهان حاضر و ناظر دانستن است همان تعبیری که امام راحل فرمودند «عالم محضر خداست».

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی نماز واقعی خواهد بود که حضور و شهود خداوند را در هر لحظه زندگی خود احساس کنیم و هیچ مکانی را خلوت در نظر نگیریم. وقتی یک انسان مؤمن چنین حالتی را داشته باشد و خداوند را شاهد و ناظر ببیند هیچ‌گاه مرتکب گناهان و حق‌الناس نخواهند شد.

وی افزود: در خصوص روزه هم آمده است انسان باید در نهایت به تقوا برسد اگر کسی ۳۰ روز ماه رمضان را روزه بگیرد و در نهایت به تقوا نرسد می‌توان گفت که روزه‌اش واقعی نیست.

معماری خاطرنشان کرد: در حج هم ظاهر حج، بیت‌الله است اما در واقع باطن آن زیارت خود خداست؛ فروغی بسطامی می‌گوید «گر شبی در خانه جانانه مهمانت کنند/ گول نعمت را مخور مشغول صاحب خانه باش» یعنی وقتی حج رفتید صفا و مروه همه این‌ها وسیله است و باید از ظاهر بیت بگذری و به صاحب خانه برسی.

وی بیان کرد: ظاهر عید قربان این است حجاج بیت‌الله الحرام گوسفندی را ذبح می‌کنند که کار شایسته‌ای است اما اصل قربانی کردن چیز دیگری است؛ «قربان» به معنای نزدیک‌تر شدن است یعنی باید این کار می‌خواهیم به خدا نزدیک‌تر شویم و از خانه و ظواهر رد شده و به صاحبخانه برسیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: قربانی کردن یک مفهوم کنایه‌ای هم دارد و باید نفس خود را قربانی کنیم و گوسفند کنایه از نفس انسان است؛ اگر حاجی گوسفند قربانی کند ولی منیت و تعلقات و وابستگی‌های دنیوی خود را قربانی نکند و کنار نگذارد حاجی واقعی نیست و فقط توانسته خانه خدا را زیارت کند.

حجاج در منا منیت را قربانی می‌کنند

وی تصریح کرد: قربانی کردن کنایه از این است که از آن به بعد تعلقات دنیایی را کنار بگذاریم؛ تعلقات متفاوت است ممکن است تعلقات فردی مانند فرعون پُست و مقام باشد و یا مانند قارون ثروت و یا اینکه شهرت باشد.

معماری اظهار کرد: خداوند در عید قربان با قربانی کردن گوسفند به ما می‌آموزد که از سایر تعلقات فاصله بگیریم و وابسته به مقام، ثروت و شهرت نباشیم. مولوی در دفترچهارم «مثنوی معنوی» آورده است: « نردبان خلق این ما و منیست/ عاقبت زین نردبان افتادنیست/ هر که بالاتر رود ابله‌ترست/  که استخوان او بتر خواهد شکست» تعلقات بی معنا باعث می‌شود انسان‌ها از هم فاصله بگیرند و نژادپرست شوند و خود را از دیگران برتر بدانند.

وی اضافه کرد: مولانا همچنین در دیوان شمس هم آورده است «خواهی که تو را کعبه کند استقبال/ مایی و منی را به منا قربان کن» یعنی برای فاصله گرفتن از منیت وقتی به منا رسیدید اینطور نباشد که فقط گوسفند قربانی کنید بلکه باید منیت را هم قربانی کنید. باید هر آنچه را که ما را از روح انسانی و خلیفه الهی دور می‌کند قربانی کنیم و از تعلقات و وابستگی‌ها فاصله بگیریم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) یادآور شد: بحث قربانی کردن در زمان حضرت ابراهیم(ع) و حتی در زمان هابیل و قابیل هم بوده است که خداوند قربانی هابیل را پذیرفت چون توأم با تقوا بود . اما عید قربان میراث حضرت ابراهیم(ع) بوده و از آن زمان به یادگار مانده است.

وی تصریح کرد: حضرت ابراهیم پدر ادیان توحیدی مانند مسیحیت، یهود و اسلام است و همه آن‌ها فرزندان و نوادگان حضرت ابراهیم(ع) هستند در واقع عید قربان یک وجه مشترک ادیان توحیدی است و باید از این فرصت به عنوان یک شعار برای وحدت بین ادیان و مذاهب استفاده کنیم.

معماری تأکید کرد: بر اساس روایات شب و روز عید قربان جزو با فضیلت‌ها و روزهای سال است که در مفاتیح عبادت و دعاهایی برای این شب و روز وجود دارد.

وی بیان کرد: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که بنا به دلایل مختلف جوانان از ظواهر احکام فاصله گرفته‌اند وعرفان‌های کاذب و دورغین از طریق فضای مجازی وارد کشور شده‌ به همین دلیل باید میراث اسلامی خود را بیشتر شناسایی و با زبان روز و ادبی‌ و جوان‌پسند به نسل جدید عرضه کنیم.

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) پیشنهاد داد: اگر در عصر کنونی بخواهیم عید قربان را به شکل سنتی مطرح کنیم برای جوانان جذابیتی نخواهد داشت اما اگر در قالب داستان‌، قصه، فیلم و تئاتر معارف و ارزش‌های اسلامی را ترویج کنیم برای جوانان جذاب خواهد بود، باید مراکز توانمند مانند صداوسیما، تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معارف اسلامی را توسط اسلام شناسان، روزآمد و علمی عرضه کنند تا روی نسل جوان تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عيد قربان وحدت جهان اسلام حضرت ابراهیم ادیان توحیدی قربانی کردن عید قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۰۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

بعد از ترکیدن سدی در روستای کاموچیری در غرب کنیا، آب خانه‌ها را با خود برد و راه‌ها را قطع کرده است. 

فرماندار شهرستان ناکورو به خبرگزاری فرانسه گفت «چهل و دو کشته، تخمین محافظه‌کارانه است، زیرا هنوز تعداد زیادی در گل و لای هستند».

بیش از ۱۰۰ نفر در سیلی که ماه گذشته بخش‌هایی از کنیا را ویران کرد، جان خود را از دست دادند.

مقام‌ها، سیستم هواشناسی ال نینو را دلیل فوران رودخانه‌ها می‌دانند که در سرتاسر منطقه ویرانی به بار آورده و ۱۵۵ کشته در تانزانیا برجای گذاشته است. 

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، تیم‌های امداد و نجات مشغول جستجو در بین گل و لای برای یافتن بازماندگان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • دیدار مؤسس جمعیت آموزش و فرهنگ مقدونیه با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • شکسته شدن سد در کنیا دستکم ۴۲ قربانی گرفت
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی