Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تأکید این حزب بر نوعثمان‌گرایی در نظر داشت که از انزوای ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های بزرگ بیرون بیایید و توسعه سرزمینی خود را افزایش دهد.

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-عماد هلالات؛ ژئوپولتیک دریای مدیترانه در سه قاره مختلف قرار گرفته است؛ ازیک‌طرف کشورهای آسیایی مثل لبنان، فلسطین و سوریه، از سوی دیگر، کشورهای اروپایی همچون یونان، ایتالیا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. و از طرف سوم، کشورهای آفریقایی همچون مصر و لیبی ... در این ژئوپلیتیک قرار گرفته‌اند.

ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تأکید این حزب بر نوعثمان‌گرایی در نظر داشت که از انزوای ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های بزرگ بیرون بیایید و توسعه سرزمینی خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان ارمنستان و یونان را نیروهای شیطانی خواند

نخست‌وزیر یونان: نباید ناتو به نفع ترکیه بی‌تفاوت بماند

طبق تقسیم‌بندی دریایی در دریای مدیترانه، ترکیه از سهم کمتری نسبت به یونان، همسایه و دشمن درجه‌یک خود برخوردار است. سابقه این دشمنی نیز به امپراتوری عثمانی و جنگ‌های جهانی اول و دوم برمی‌گردد. یونان به دلیل وجود جزایر گوناگون همچنین قبرس شمالی، باعث شده است که ترکیه در محدودیت ژئوپلیتیکی قرار بگیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

در همین راستا، رجب طیب اردوغان قراردادهای مختلف نظامی و دریایی با دولت وفاق ملی حاکم بر طرابلس پایتخت لیبی امضاء کرده است. این توافق‌نامه مرز دریایی ترکیه در شرق دریای مدیترانه را تا منتهی‌الیه مرز لیبی خواهد رساند که با واکنش‌های مختلفی از طرف مصر، یونان، قبرس و اتحادیه اروپا مواجه شد.

بررسی گزینه‌های تحریم ترکیه در بروکسل

نکته دیگری که باید اضافه کرد بحث کشف و استخراج منابع نفتی و گازی در مناطق مورد نزاع بین یونان و ترکیه ازیک‌طرف و قبرس و ترکیه از طرف دیگر است. به گزارش «دویچه وله»، در این زمینه «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان هشدار داد اگر ترکیه کشتی تحقیقاتی خود (برای اکتشاف و حفاری گاز) را به آب‌های مورد مناقشه بفرستد، اردوغان می‌تواند انتظار یک حادثه را داشته باشد. وی افزود که چنانچه ترکیه به ایجاد چالش ادامه دهد، مشکلات بسیاری نه‌تنها با یونان بلکه با کل اروپا خواهد داشت و عواقب آن بسیار شدید خواهد بود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان

 این جنس تهدیدات فقط از طرف آلمان نبود، بلکه ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز به گسترش نفوذ ترکیه در دریای مدیترانه واکنش نشان داد و حتی گزینه‌های تحریم این کشور هم در پارلمان اتحادیه اروپا در حال بررسی است. این امر باعث شده است که صف‌بندی علیه ترکیه در دریای مدیترانه روزبه‌روز تکمیل‌تر شود و حتی رژیم صهیونیستی به‌صف مخالفان ترکیه در این زمینه پیوسته است.

ترکیه به دنبال ایجاد یک کانال ترانزیتی خطوط لوله به لیبی و از آنجا به سایر نقاط دیگر و همچنین انتقال گاز به کشورهای آفریقایی است.

تبعات دیپلماتیک و امنیتی توسعه‌طلبی ترکیه

ماجراجویی‌هایی رئیس‌جمهور توسعه‌طلب ترکیه می‌تواند برای این کشور در عرصه بین‌المللی تبعاتی ازجمله تحریم و انزوای دیپلماتیک و حتی امنیتی داشته باشد و آرزوی دیرینه وی مبنی بر عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا بیش‌ازپیش دست‌نیافتنی‌تر شود.

این رویکرد در عرصه داخلی مخالفین سرسختی مانند حزب جمهوری خلق - حزب اپوزیسیون مخالف دولت که در انتخابات شهرداری‌ها توانست حزب عدالت و توسعه را در دو شهر بسیار مهم یعنی استانبول و آنکارا شکست دهد- دارد. از طرف دیگر، رقبای سرسخت اسلام‌گرای دیگری چون احمد داوود اوغلو، معمار سیاست خارجه نوین ترکیه را باید به‌صف مخالفین راهبردهای آنکارا اضافه کرد.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: ترکیه قبرس حزب عدالت وتوسعه مدیترانه دریای مدیترانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری رویترز، عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه امروز گفت که توقف تجارت ترکیه با اسرائیل تا زمانی که آتش بس دائمی در غزه و همچنین جریان بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به منطقه تامین شود، ادامه خواهد داشت.

وزیر بازرگانی ترکیه تاکید کرد که "نگرش سازش ناپذیر" اسرائیل برای کمک به فلسطینی‌ها در شرایط دشوار غزه و تامین آتش بس دائمی با حماس، آنکارا را بر آن داشت تا آخرین اقدام را برای توقف تجارت با این رژیم اتخاذ کند.

بولات ضمن به‌روزرسانی ارقام تجارت خارجی در ماه آوریل، خاطرنشان کرد که تا زمانی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موضع متعهدانه‌تری برای کاهش حملات به سرزمین‌های فلسطینی نشان ندهد، صادرات ۵۴ گروه محصول به اسرائیل متوقف خواهد شد.

بولات خاطرنشان کرد: در ماه آوریل، صادرات ترکیه با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۹.۳ میلیارد دلار و واردات با ۴.۲۴ درصد افزایش به ۲۹.۲ میلیارد دلار رسید.

یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل در واکنش به اقدام ترکیه مدعی شد: آنکارا با مسدود کردن بنادر برای واردات و صادرات اسرائیل، قرارداد‌ها را زیر پا می‌گذارد. یک دیکتاتور اینگونه رفتار می‌کند.»

تصمیم ترکیه یک ماه پس از آن اتخاذ شد که آنکارا اعلام کرد صادرات محصولات ۵۴ دسته مختلف از جمله آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود، تجهیزات و محصولات ساختمانی، سوخت هواپیما و ... را به رژیم اسرائیل محدود کرده است.

دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) در ماه ژانویه حکمی موقت صادر کرد و رژیم اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد و به آن دستور داد تا اقدامات نسل کشی را متوقف کند و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • وعده مهم انصارالله یمن برای آغاز عملیات در دریای مدیترانه/ هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی سوم/ وقوع حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ افزایش سطح هشدار برای 5 سفارتخانه کره جنوبی
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز می‌شود؛ تدارک یک میلیون رزمنده
  • صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد
  • یک میلیون رزمنده آماده جنگ خواهند شد/ عملیات در دریای مدیترانه
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد