Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@11:30:44 GMT

(تصاویر) ۳۰ سال پیش؛ حمله برق آسای عراق به کویت

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۶۴۳۹

چند ساعت پس از قطع مذاكرات عراق و كویت بر سر تقسیم درآمد نفت یك منطقه مرزی، ارتش عراق در دومین ساعت بامداد دوم آگوست 1990 به كویت حمله برد و برق آسا این سرزمین را متصرف شد و ضمیمه خاک عراق كرد.

به گزارش فرارو، حمله نظامی با شركت یكصد هزار نظامی، هفتصد تانک، چهار اسكادران هوایی و كل ناوگان عراق آغاز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر كویت و خانواده او قبلا به كشور عربستان فرار كرده بودند. كاخ امیر، ساختمان وزارت دفاع كویت و چند نقطه حساس دیگر بمباران شد. دفاع، چندان سنگین نبود و تلفات نخستین روز حمله، نسبتا سبك گزارش شده بود.

دولت بغداد كه از دهها سال پیش از آن، كویت را جزیی از خاک عراق می دانست پس از استقرار در این سرزمین شنزار كوچک، هشتم آگوست آن را یك ایالت عراق اعلام كرد و فرماندار عراقی گمارد. شورای امنیت سازمان ملل در همان روز تعرض، ضمن تصویب قطعنامه ای عمل دولت عراق به ریاست صدام حسین را یك تجاوز آشکار اعلام داشت و خواست كه نیروهای عراقی فورا و بدون قید و شرط خاک كویت را ترک گویند. دولت های اروپایی و آمریكا حسابهای بانكی و ذخایر كویت را بلوكه كردند تا عراق این پولها را دریافت نكند. چون عراق به اخطار شورای امنیت اعتنا نکرد، این شورا ششم آگوست عراق را تحریم همه جانبه کرد.

اختلاف ظاهری عراق و کویت بر سر بهره برداری از منطقه نفتی واقع در مرز مشترک بود. عراق حق خود را از محل صدور این نفت مطالبه می كرد و به علاوه دولت كویت را متهم می ساخت كه از راه خصومت، بازارهای بین المللی را انباشته از نفت خام كرده تا عراق از محل صادرات نفت خود پولی به دست نیاورد و نتواند كشور را كه هشت سال درگیر جنگ با ایران بود مرمت كند.

دلیل حمله عراق به كویت بدهی 30 میلیارد دلاری عراق به كویت و تلاش عراق برای بازسازی اقتصاد عراق بود كه در جنگ ایران و عراق نابود شده بود. عراق معتقد بود چون جنگ ایران و عراق به سود كشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده‌ است، دولت‌های عربی باید بدهی 30 میلیارد دلاری عراق را ببخشند. كویت زیر بار نرفت و تشنج با كویت بروز كرد.

از این جنگ به عنوان جنگ اول خلیج فارس یاد می‌شود. آمریكا در همان سال با ائتلافی از كشورهای دیگر به كویت و سپس به عراق حمله كرد و ارتش عراق را از كویت بیرون راند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کویت عراق جنگ خلیج فارس صدام صدام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۶۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای تیم ملی جوان کشورمان که روز شنبه در سومین بازی خود در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا کویت را با نتیجه ۲۵ بر ۱ شکست دادند عصر امروز یکشنبه توانستند در آخرین دیدار گروهی خود مالزی را هم از سد راه بردارند.

ملی پوشان زیر ۱۸ سال ایران توانستند تیم مالزی را ۱۱ بر صفر شکست داده و راهی دور بعد شوند.

تیم ملی هاکی روی یخ جوانان ایران در دو دیدار مغلوب تایلند و ازبکستان شد و با پیروزی مقابل کویت و مالزی به دیدار پنجم و ششمی راه یافت که سه شنبه مقابل امارات برگزار می شود.

عنوان پنجم و ششمی آسیا برای جوانانی که دومین رویداد بین المللی خود را تجربه می کنند. عنوانی شایسته است که نوید روزهای خوش برای این رشته را همراه دارد.

کد خبر 6091508

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر کویت فردا عازم قاهره می‌شود
  • مشعل الصباح امیر کویت فردا عازم قاهره است
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • امیر بختیاری: تقلیل اقدامات ارتش در سال ابتدایی جنگ بی‌انصافی است/ در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت/ از سال دوم جنگ وحدت فرماندهی بین ارتش و سپاه از بین رفت
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت