Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینترنت اشیا (IoT )، فناوری پیشرفته‌ای است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا انواع دیگر فراهم می‌شود؛ از کاربردهای اینترنت اشیا می‌توان به شهر هوشمند، سامانه هوشمند مدیریت حمل و نقل، خانه‌های هوشمند، مدیریت انرژی، مدیریت بحران و سلامت الکترونیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهروز ترک لادانی روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با کسب موافقت سازمان فناوری اطلاعات ایران برای مرکز تخصصی آپا در بخش امنیت اینترنت اشیا، اقدام‌های لازم برای راه‌اندازی آن در دانشگاه اصفهان انجام می‌شود و امید است بزودی شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی با بیان اینکه پیش از این در هر استان فقط به یک مرکز آپا مجوز فعالیت داده میشد، افزود: در سال‌های گذشته مرکز تخصصی آپا در دانشگاه صنعتی اصفهان راه‌اندازی شده بود اما با تغییر برخی از دستورالعمل‌ها  با راه‌اندازی دومین مرکز تخصصی آپا در استان اصفهان موافقت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به جایگاه اینترنت اشیا در عصر جدید اشاره و تاکید کرد: اینترنت اشیا، مجموعه وسیعی از فناوری‌های روز از حسگرها و کنشگرها تا پلتفرم‌های (سکو) نرم‌افزاری و تحلیل دیتاست که طیف گسترده‌ای از محصولات را پوشش می‌دهد و در بخش های مختلف زندگی روزمره مانند سلامت الکترونیک، حمل و نقل و شهر هوشمند کاربرد دارد.

ترک لادانی با بیان اینکه تامین و حفظ امنیت اینترنت اشیا نیز با توجه به تحولات جدید در زندگی بشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست، اضافه کرد: مرکز تخصصی آپا در بخش امنیت اینترنت اشیا از تهدیدهایی مانند نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند و در این زمینه به خدمات‌رسانی به سازمان‌ها و کاربران مختلف می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان، تنها دانشگاهی در کشور است که در دانشکده مهندسی کامپیوتر دارای دانشجوی دکترای امنیت اطلاعات است، خاطرنشان کرد: این دانشکده از پنج سال گذشته دارای طرح راهبردی در زمینه اینترنت اشیا و امنیت آن بوده و بروندادهای خوبی در این بخش داشته است.

ترک لادانی به فعالیت هفت گروه پژوهشی در دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان اشاره و تصریح کرد: در این دانشکده در لایه‌های مختلف اینترنت اشیا، تحقیقات منسجم انجام می‌شود و در صدد هستیم تا به یکی از قطب‌های علمی کشور در این زمینه تبدیل شویم.

وی همچنین از موافقت سازمان فناوری اطلاعات ایران برای صدور مجوز تاسیس آزمایشگاه تایید نمونه امنیتی تجهیزات اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان خبر داد و گفت: این آزمایشگاه وظیفه بررسی سطح امنیت تجهیزاتی را دارد که از خارج وارد یا داخل کشور تولید می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نشر اطلاعات از تجهیزات دیجیتالی در زندگی امروز، مشکلات بسیاری برای مردم و سازمان‌ها بوجود می‌آورد، افزود: بهمین دلیل تامین امنیت تجهیزات مختلف الکترونیکی کاملا ضروری است زیرا وارد همه اجزای زندگی انسان شده است.

ترک لادانی تاکید کرد: راه اندازی ۲ مرکز تخصصی آپا امنیت اینترنت اشیا و آزمایشگاه تایید نمونه امنیتی تجهیزات در کنار هم بستری را را فراهم می‌کند تا در سال‌های آینده با گسترش فناوری اینترنت اشیا و کاربردهای آن در کشورمان، مانع از ایجاد بازار مخرب و تهدیدهای امنیتی شود.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با ۳۲ سال سابقه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دانش آموخته داشته و دارای ۳۰ عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که حدود ۱۵ نفر آنها در زمینه اینترنت اشیا فعال هستند.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

برچسب‌ها اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان امنیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان امنیت اینترنت اشیاء دانشگاه اصفهان اصفهان امنیت امنیت اینترنت اشیا مرکز تخصصی آپا دانشگاه اصفهان عضو هیات علمی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» به عنوان شعار آیین‌های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نمادهای آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل (۱) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، (۲) تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، (۳) تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، (۴) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و (۵) شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود. بنابراین استفاده از این ظرفیت‌های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می‌سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می‌کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان‌شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نمادهای آموزش عالی در ایران و نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث‌دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شود.

کد خبر 6088451

دیگر خبرها

  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد