Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@17:56:55 GMT

معیشت هنرمندان بازنشسته در کانونِ توجه قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۹۱۳۶

معیشت هنرمندان بازنشسته در کانونِ توجه قرار گرفت

بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان پیشکسوت و بازنشسته همواره از دغدغه های اصلی بدنه مدیریتی عرصه هنر و تمامی هنرمندان در قید حیات بوده است، دغدغه ای که تاکنون جز مسکن های مقطعی هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.

به عنوان مثال چندی پیش حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی با تأکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان موسیقی در شرایط کنونی که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، از مسئولان درخواست کرد که به این مسأله رسیدگی و از این هنرمندان حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و یا در میان هنرمندان تئاتر و سینما هر از چندگاهی خبری از هنرمندی که روزی روزگاری در این مملکت شهرتی به هم زده و محبوبیتی برای خود کسب کرده بوده، منتشر می‌شود که روزگار خوشی ندارد و با تحمل مشکلات بسیار در مضیقه شدید مالی به سر می‌برد. چهره‌های سرشناس هنری بعد از میانسالی که کمتر فرصت کار پیدا می‌کنند به تدریج به فراموشی سپرده می‌شوند و کمتر کسی از آنان سراغ می‌گیرند.

عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران نیز چندی پیش با ابراز گلایه از اوضاع معیشتی هنرمندان گفت: بدنه اصلی جامعه هنری اعم هنرمندان تجسمی و تئاتر و موسیقی، وضعیت معیشتی خوبی ندارند و با توجه به وضعیت چند سال گذشته با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند. 

در چنین شرایطی بنیاد رودکی و صندوق بازنشستگی کشوری تصمیم گرفتند در راستای بهبود بخشی از وضعیت معیشتی و فرهنگی هنرمندان پیشکسوت و بازنشسته قدمی بردارند و در این مسیر با امضای تفاهم نامه ای مشترک مقرر شد تا با استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های فرهنگی دو طرف، در عرصه‌های مختلف هنری از جمله آموزش، از تجربیات هنرمندان بازنشسته و پیشکسوت استفاده شده و از حضور بازنشستگان در بسیاری از عرصه های اجرایی ضمن نگاه ویژه به وضعیت معیشتی آنها استفاده شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد رودکی و صندوق بازنشستگی کشوری که با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیات امنا، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیات امنا و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و همچنین اکبر افتخاری مدیرعامل و محمود مرتضایی فرد، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، قرار شد تا از ظرفیت و تجربیات بازنشستگان و اساتید پیشکسوت هنری در اکثر عرصه های اجرایی و آموزشی هنر استفاده شود. 

به هر شکل توجه به هنرمندان بازنشسته و پیشکسوت از اولویت هایی است که در هیچ مقطع زمانی نباید از آن غافل شد. و در همین راستا مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و بنیاد رودکی با هدف توجه هر چه بیشتر به این پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر پس از رایزنی ها تفاهم نامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر اساس آن معیشت پیشکسوتان هنر در کنار بعد فرهنگی زندگی بازنشستگان در کانون توجه این دو نهاد قرار گرفته است.

تغییر شیوه آموزش هنر با اتکا به تجربیات هنرمندان پیشکسوت

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشاره به تغییر شیوه آموزش هنری استفاده از صاحب‌کسوتان یا بازنشستگان را کمک بزرگی به انتقال شیوه‌های آموزشی دانست و هنرمندان کشور را سرمایه‌های ارزشمندی  در حوزه آموزش و انتقال تجربه دانست و تاکید کرد شرایط این تعامل آموزشی باید به بهترین شیوه فراهم شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت خانه‌های امید صندوق بازنشستگی کشوری به مهاجرت هنرمندان به تهران اشاره کرد و افزود: خانه‌های امید می‌توانند این امکان را فرهم کنند که هنرمندان پیشکسوت ما در شهرهای زادگاه به انتقال تجربه به نسل‌های بعدی بپردازند و این می‌تواند پیوندهای عاطفی را بین نسل‌های مختلف ایجاد کند تا خانه امید واقعا خانه امید شود.

لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن قدردانی از صندوق بازنشستگی کشوری و بنیاد فرهنگی رودکی برای توجه به ارتقای فرهنگ و هنر در میان پیشکسوتان و بزرگان جامعه گفت: جایگاه پیشکسوتان در ارتقای فرهنگ و هنر ایران و همچنین آموزش و انتقال دانش و تجربه به نسل جوان برکسی پوشیده نیست و استفاده از این ظرفیت‌ها کاری بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

توجه به زندگی یشکسوتان هنر در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم با بیان اینکه ابعاد مختلف زندگی بازنشستگان باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در کنار بُعد مهم اقتصادی که نمی بایست از آن چشم‌پوشی شود، ابعاد دیگری از زندگی بازنشستگان هم باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آن ابعاد مهم، بُعد فرهنگی است.

افتخاری، با بیان این مطلب که این صندوق ارتقای کیفیت زندگی بازنشستگان را جزو اولویت‌های خود قرار داده است، گفت: برای تحقق این منظور در حوزه فرهنگی، یکی از ظرفیت‌هایی که وجود دارد، همکاری با مجموعه فرهنگی هنری بنیاد رودکی است.

وی گفت: هدف صندوق توجه به نیازهای فرهنگی بازنشستگان و تلاش برای نقش‌آفرینی بیشتر این عزیزان در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگ و هنر است و می توان ظرفیت‌های موجود را با هم‌افزایی برای بازنشستگان فراهم کرد.

ظرفیت ویژه بنیاد رودکی و نهادینه کردن طرح خانه های امید

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز با اشاره به ظرفیت های مناسب این بنیاد و معرفی بخش‌های مختلف مجموعه از جمله تالار وحدت و برج آزادی، گفت: همکاری مشترک بین بازنشستگان هنرمندان و سایر بازنشستگان کشوری می‌تواند به انتقال تجربه این عزیزان کمک کند؛ از سوی دیگر، ظرفیت خانه‌های امید که دراستان‌های مختلف کشور وجود دارند، امکان مناسبی برای حضور پیشکسوتان هنری در این مراکز است و حضور هنرمندان در این فضاها دلگرم کننده است.

افضلی با تاکید بر اقدام و عملیاتی کردن برنامه‌ها افزود: بنیاد رودکی این آمادگی را دارد که با پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری و با برنامه‌ریزی مناسب، خدمات مختلفی را در مراکز فرهنگی تحت نظر بنیاد از جمله مرکز آموزش هنری خود و همین طور فضاهای در اختیار صندوق بازنشستگی ارائه دهد.

مفاد تفاهم‌نامه سه ساله

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین صندوق بازنشستگی کشوری و بنیاد فرهنگی هنری رودکی با موضوع همکاری و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، هنری، تبلیغاتی و ظرفیت‌های ابنیه فرهنگی برای مدت  سه سال منعقد شده است.

مشارکت در بهره‌برداری از فضاهای خانه‌های امید در سراسر کشور برای حضور پیشکسوتان هنرمند و اجرای برنامه های هنری، مشارکت در ارائه خدمات ارکسترهای ملی و سمفونیک برای اجراهای هنری در تهران و شهرستان‌ها با برنامه‌ریزی و فراهم کردن امکانات لازم از سوی صندوق بازنشستگی، مشارکت در بهره‌مندی از امکانات موجود بنیاد رودکی مانند بازدید از مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی و بهره‌برداری از تالارهای این بنیاد جهت برگزاری همایش‌ها از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

 بر اساس این تفاهم‌نامه زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی هنری و نمایش‌های ویژه برای بازنشستگان و خانواده های ایشان و سایر ذینفعان صندوق بازنشستگی، مشارکت در راه اندازی ارکستر و گروههای هنری هنرمندان بازنشسته، مشارکت در طراحی و برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهایی مختص بازنشستگان و ارایه بسته‌های فرهنگی به ایشان، همچنین مشارکت در بهره‌برداری از فضاهای تبلیغاتی فراهم شده است

برچسب‌ها بنیاد رودکی صندوق اعتباری هنر صندوق بازنشستگی کشوری محمد مهدی افضلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد رودکی صندوق اعتباری هنر صندوق بازنشستگی کشوری بنیاد رودکی صندوق اعتباری هنر صندوق بازنشستگی کشوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق بازنشستگی کشوری هنرمندان بازنشسته هنرمندان پیشکسوت زندگی بازنشستگان خانه های امید بنیاد رودکی وضعیت معیشتی فرهنگ و هنر تفاهم نامه ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

محسن رضایی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، گفت: حدود ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان درآمده‌اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان‌غربی مربوط به روستاها است که نقش بسزایی در شکوفایی استعداد‌ها و توان‌افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان‌غربی ویژه بانوان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نشان می‌دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت‌های این کانون‌ها در بستر مسجد شکل می‌گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • مذاکرات برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران
  • خبر جدید از افزایش منطقی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران / دریا بیگی تشریح کرد
  • ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان!
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی