Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@05:47:05 GMT

محصولات لبنی به این شرط گران نمی شود !

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۱۹۹۰۰

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ضمن اشاره به انتقادها از وضع عوارض بر صادرات شیر خشک اظهار کرد: وقتی برای تولید شیرخام، یارانه با ارز ترجیحی 4200 تومانی اختصاص یافته، انتظاراینکه محصولات لبنی از جمله شیرخشک بدون عوارض به سایر کشورهاصادرشود،انتظاری نادرست،منفعت گرایانه وخلاف منافع کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنی طبا افزود: اینکه برای تولید هر کیلوگرم شیرخشک قریب به 12 کیلو شیرخام استفاده می شود و در هر کلیو شیرخام بطور متوسط هزار تومان یارانه استفاده شده، صادرات هر ده هزار تن شیر خشک را معادل خروج 27 میلیون دلار از یارانه مصرف کننده ایرانی به سفره مصرف کننده خارجی است.

 

بنی طبا گفت: آنچه از آن به عنوان مازاد شیرخشک یاد می شود در حقیقت، سهم دهک های محورم جامعه است. وقتی در کشورما سرانه مصرف شیر و لبنیات بطور خوشبینانه 80 کیلو برای هر فرد در سال است و وقتی این عدد با متوسط 150 کیلو برای هر فرد در جهان بسیار فاصله دارد، ما نمیتوانیم بگوئیم که مازاد شیرخشک داریم و در حقیقت این سهم دهک های محروح جامعه است که در سبد آنها قرار نگرفته و تبدیل به شیر خشک شده است.

 

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به قانون برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه در حوزه وظایف وزارت جهادکشاورزی گفت: مطابق برنامه های توسعه، وزارت جهادکشاورزی موظف است از محل عوارض بر خوراکی های ناسالم مانند روغن، نوشابه و مانند آن، در حوزه افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات هزینه کند اما با پاک کردن صورت مسئله و راهی کردن سهم دهک های محورم به خطوط شیرخشک، با افزایش مازاد مواجه شدیم.وی اضافه کرد: علت دیگر در این موضوع جذابیت قیمت و مابه التفاوت قیمت داخلی شیرخشک با قیمت جهانی آن است.

 

بنی طبا با اشاره به ادعای افزایش قیمت محصولات لبنی در صورت توقف صادرات شیرخشک، این گزاره را اشتباه دانست و گفت: انجام صادرات شیرخشک بدون وضع عوارض مناسب باعث می شود قیمت شیرخام به عنوان ماده اصلی محصولات لبنی تحریک شده و افزایش یابد و در نتیجه قیمت محصولات لبنی نیز افزایش پیدا کند.وی اظهار داشت: به همین دلیل در سال 98 صادرات شیرخشک ممنوع شد و در حال حاضر نیز ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت به درستی بر صادرات این محصول عوارض وضع کرده اند.

 

عوارض صادرات شیر خشک برداشته شود قیمت قیمت شیر دو برابر می‌شود

بنی طبا گفت: در حقیقت اگر وضع عوارض بر صادرات شیرخشک صورت نگیرد، قیمت شیرخام از حدود 3 هزار تومان کنونی به حدود 6 هزار تومان تحریک قیمت خواهد داشت و به تبع آن قیمت محصولات لبنی نیز افزایش خواهد یافت.

 

بنی طبا با اشاره به اینکه مشکلاتی از این دست ناشی از اختصاص ارز 4200 تومانی به نهاده های دامی و در پی آن دخالت دولت در بازار  و به هم زدن نظام عرضه و تقاضاست گفت: علی رغم اختصاص منابع ارزی گسترده به نهاده های دامی، دامدار، تولیدکننده و مصرف کننده راضی نیستند.

 

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: پیشنهاد ما این است که با حذف اختصاص ارز ترجیحی به هر حلقه از زنجیره صنعت و یکسان سازی تعرفه ها و حمایت ها در طول زنجیره، حمایت های دولت به سوی مصرف کننده سوق پیدا کند و اجازه داده شود تا منطق عرضه و تقاضا بر بازار صنعت لبنیات حاکم شود.بنابراین گزارش اوایل تیرماه  سال جاری و با تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی 22 تا 28 درصد افزایش یافته است.

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: محصولات لبنی شیرخشک صادرات اقتصاد جام نیوز صادرات شیرخشک محصولات لبنی صادرات شیر مصرف کننده شیر خشک بنی طبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد

تین نیوز

گروه خودروسازی زامیاد در آخرین اطلاعیه منتشر شده ضمن اشاره به صورتجسله نحوه قیمت گذاری خودرو امور صنایع وزارت صمت در سال ۱۳۹۹ و جلسه اخیر این شرکت، قیمت جدید سه محصول خود (سه مدل وانت نیسان) را اعلام کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجید آقایی سرپرست گروه صنعتی زامیاد که زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا، فعالیت می کند، در اطلاعیه ای که خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس ارسال کرده، قیمت جدید سه محصول خود را اعلام کرده است.

طبق آنچه که در این اطلاعیه ذکر شده است، عطف به صورتجلسه نحوه قیمت گذاری خودرو معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۰۲ و همچنین صورتجلسه هیئت مدیره این شرکت در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال جاری، نرخ جدید محصولات سبک تجاری این شرکت اعلام شده است.

بر اساس جدول این اطلاعیه وانت نیسان تک سوز آپشنال با ۴۳ میلیون تومان افزایش قیمت (نسبت به قیمت مصوب سال ۱۴۰۲) به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است.

وانت نیسان تک سوز آپشنال (با موتور m۲۴ پلاس) با ۳۶ میلیون تومان افزایش با قیمت جدید ۵۷۹ میلیون تومان در سال جاری عرضه خواهد شد.

در نهایت وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال ۶۲۲ میلیون تومان تعیین قیمت نهایی شده است که نسبت به قیمت سال گذشته خود، ۶۸ میلیون تومان مشمول افزایش قیمت شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها