Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:04:24 GMT

بازی جدید عربستان در لیبی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۱۲۳۹

بازی جدید عربستان در لیبی

عربستان در ابتدای بحران داخلی در لیبی پس از سرنگون شدن «معمر قذافی » در کنار مصر و امارات و رژیم صهیونیستی دولت موقت برپا شده در شهر « البیضاء » در شرق لیبی به رهبری حفتر که دارای رویکرد لائیک است ، مورد حمایت‌های سیاسی و نظامی خود قرار داد .

ترکیه نیز به عنوان نقطه مقابل عربستان، مصر و امارات، دولت وفاق ملی در طرابلس به رهبری السراج که مورد تایید سازمان ملل و وابسته به «جنبش اخوان المسلمین» است را مورد حمایت سیاسی و نظامی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان هم‌اکنون گزینه راه حل سیاسی در لیبی را در پیش گرفته تا در سطح منطقه و جهان خود را به عنوان قهرمان خاتمه دهنده بحران در لیبی مطرح کرده و به اثبات برساند و به همین منظور « فیصل بن فرحان » وزیر خارجه سعودی را در هفته گذشته رهسپار مصر، الجزایر، تونس و مغرب کرد.

فیصل با مقامات بلندپایه این چهار کشور در منطقه موسوم به « مغرب عربی » دیدار کرده و در خصوص راه‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران لیبی با آنها به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که عربستان سعی دارد با همکاری کشورهای شمال آفریقا یک صف متحد و یکپارچه در برابر حضور و نقش‌آفرینی گسترده و  روزافزون ترکیه در پرونده لیبی به وجود آورد.

عربستان ، مصر و امارات که دل‌خوشی از اخوان المسلمین ندارند، حفتر را خط مقدم مبارزه با قدرت گرفتن اخوانی‌های لیبی می‌دانند و به همین دلیل به هر قیمتی که شده، از حفتر حمایت می‌کنند.

در همین راستا « عقیله صالح » رئیس پارلمان در شهر « طبرق» در شرق لیبی و هوادار حفتر و مورد حمایت ریاض، قاهره و ابوظبی نیز سفر دوره‌ای خود به کشورهای عربی را آغاز کرده است. این سفر دوره‌ای از کشور مغرب آغاز شده و به دنبال آن، عقیله رهسپار اردن خواهد شد. گزارش‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که وی احتمالا به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان نیز سفر خواهد کرد.

امارات و عربستان در ماه‌های پایانی سال ۹۷ کوشیدند با حمایت از حفتر از خلا قدرت در قسمتهای جنوبی لیبی استفاده نموده و این ژنرال بازنشسته را بر این مناطق مسلط کنند. مناطق جنوبی لیبی دارای منابع نفتی فراوانی است. سیاست عربستان این است که حفتر هرچه منابع اقتصادی بیشتری در داخل لیبی به دست آورد تا بتواند با قدرت بیشتری بر عرصه سیاسی این کشور نفوذ کند. این حمایتها باعث شد تا حفتر در اواخر بهمن ماه سال ۹۷  بر میدان نفتی« الشراره» در جنوب غربی لیبی مسلط شود. از میدان نفتی الشراره روزانه ۳۱۵ هزار  بشکه نفت استخراج می‌شود.

ائتلاف سلفی های‌با نیروهای حفتر

سلفی‌ها در لیبی تحت رهبری« المدخلی» خط‌مشی سیاسی خود را از عربستان می‌گیرند، ولی تامین بودجه آنها برعهده امارات است، این نیروها مراکز حساس در لیبی را در اختیار دارند. مدخلی‌ها ده‌ها تیپ نظامی تشکیل داده‌اند و دشمنان سرسخت اخوانی‌ها به شمار می‌روند. با هدایت عربستان ، این گروهها در شرق لیبی با مهمترین گردانهای ارتش تحت امر حفتر ادغام شدند و گردان «صاعقه» را تشکیل دادند .

با توجه به اینکه جامعه بحران‌زده لیبی پس از هفت سال شدیدا تشنه ثبات و نظم است، در  واقع عربستان به دنبال انتشار این عقیده است که این تفکر (سلفی‌ها به رهبری المدخلی) در لیبی است که یگانه ایجاد کننده نظم و ثبات در این کشور با حمایت ژنرال حفتر است. عربستان و امارات با بحران‌آفرینی در لیبی و سپس ایجاد نظم در همان مناطقی که خود در آن مناطق بحران تولید کرده‌اند، سعی در بسط نفوذ سیاسی و نظامی گروههای مورد حمایت خود به رهبری حفتر دارند. این نظم‌آفرینی نمایشی، تاکنون بزرگترین سناریوی عربستان برای مشروعیت بخشی به دولت طبرق و حفتر در لیبی بوده است.

از سوی دیگر حفتر روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارد و در سخنان رسمی به دریافت کمک از اسرائیل نیز اشاره کرده است. در مقابل رژیم صهیونیستی  نیز حفتر را یک مهره خوب برای جلوگیری از ورود سلاح به غزه از طریق لیبی می‌داند.

اسراییل همچنین برای تنگ کردن شعاع محاصره غزه نیاز به حضور در لیبی دارد، بنابراین حفتر با چراغ سبز عربستان روابط خوبی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و به نقطه پیوند منافع اسرائیل، عربستان و مصر در شرایط سیال لیبی تبدیل شده است.

نکته مهمی که ائتلاف غربی-عربی حامی ژنرال حفتر از آن غافل است ، ریشه‌دار بودن حکومت وفاق ملی به رهبری السراج در بدنه اجتماعی و جامعه مدنی لیبی است که راه خود را به آرامی و پیوسته ادامه و گسترش می‌دهد.

۱۴۸۷

برچسب‌ها سازمان ملل متحد دولت نفت لیبی اردن تونس اسرائیل ابوظبی مصر پارلمان قذافی الجزایر رژیم صهیونیستی ریاض خلیج فارس قاهره ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد دولت نفت لیبی اردن تونس اسرائیل ابوظبی مصر پارلمان قذافی الجزایر رژیم صهیونیستی ریاض خلیج فارس قاهره ترکیه سازمان ملل متحد دولت نفت لیبی اردن تونس اسرائیل ابوظبی مصر پارلمان قذافی الجزایر رژیم صهیونیستی ریاض خلیج فارس قاهره ترکیه رژیم صهیونیستی مورد حمایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون و عضو کمسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: سیاسی‌بازی و ورود به مسائل حاشیه‌ای مانع خدمت‌رسانی و چالشی برای شوراهای اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، ابوالفضل ابوترابی شامگاه _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در گردهمایی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا بخش کرون از توابع شهرستان تیران و کرون اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک قوه در کنار سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه حائز اهمیت هستند و اساتید بزرگ حقوق جایگاه مهمی به این نهاد می‌دهند.

وی افزود: نباید از جایگاه آن غفلت کرد که نویسندگان قانون اساسی نیز با نگاه بلند به آن اشاره کرده و در اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ به اهمیت و جایگاه آن پرداخته و در اصل ۱۰۷ به صورت ویژه توجه شده است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با شناخت این جایگاه انتظارات مشخص و نمایندگان مردم در این نهاد نیز به وظیفه‌های اصلی خود می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه ناشناختگی وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عملکرد این نهاد تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: شوراها وظیفه اجرایی ندارند و عمده کار آن‌ها تصمیم‌گیری محلی بوده و به عنوان پارلمان در یک شهر و روستا وظیفه و مأموریت دارند.

ابوترابی اضافه کرد: مسائل حاشیه‌ای و نگاه سیاسی در انتخاب اعضای آن و همچنین اجرای برنامه‌های منتخبین مردم در شورای اسلامی باعث شده تا فعالیت‌های این نهاد تحت تأثیر موضوعات فرعی بشود و در خدمت‌رسانی با مشکل روبرو شوند.

وی با بیان اینکه اصلاح نگرش و توجه و تمرکز بر مأموریت محلی و خدمت رسانی باعث افزایش عملکرد آن‌ها خواهد شد، تصریح کرد: شوراهای اسلامی با همکاری شهرداران و دهیاران در تصدی مسئولیت محلی امکان رفع بسیاری از مشکلات منطقه خود را دارند.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی سیاست پیشنهاد طرح جامع مدیریت شهری را جلوگیری از تمرکزگرایی در تهران و مراکز استان‌ها بیان کرد و اذعان داشت: با تصویب و اجرای این قانون وظایف مدیران محلی افزایش یافته و با همکاری مردم مشکلات احصا و رسیدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح پیشنهادی طرح جامع مدیریت شهری در مجلس دوازدهم بررسی و به صحن علنی خواهد رفت، اما در برنامه هفتم توسعه کشور به این نیاز و موضوع مهم اشاره شده تا دولت برای آن برنامه‌ریزی و اقدام کند.

کد خبر 748914

دیگر خبرها

  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • واکنش رونالدو به ششمین پیروزی متوالی النصر
  • خلاصه بازی النصر و الخلیج + فیلم
  • پیروزی النصر در شب بازگشت کریستیانو رونالدو
  • پیروزی النصر در بازی خارج از خانه
  • شوکه شدن هواداران الاتحاد از غیبت های متوالی بنزما
  • شوکه شدن هواداران الاتحاد از غیبت‌های متوالی بنزما
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الخلیج + پخش آنلاین