Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@00:41:48 GMT

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۲۵۵۲

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، بلیط چارتر یا بلیط هواپیما چارتر یکی از اصطلاحاتی است که این روزها در بین مسافران و گردشگران زیاد شنیده می‌شود. اگر قصد سفر با هواپیما را داشته‌اید و به دنبال بلیط هواپیما بوده‌اید، حتماً با دو اصطلاح بلیط هواپیما سیستمی و بلیط هواپیما چارتری برخورد کرده‌اید. شاید برایتان این پرسش پیش آمده باشد که فرق این دو نوع بلیط چیست و چرا خرید بلیط چارتر اینقدر محبوب است؟ در اینجا بیشتر با بلیط هواپیما چارتر آشنا می‌شویم و اینکه چطور می‌توان یک بلیط هواپیمای چارتری ارزان تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلیط چارتر چیست؟

تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی در اثر تفاوت در عرضه صندلی‌های پرواز از سوی ایرلاین‌ها به عموم مسافران است. در فرایند عرضه بلیط هواپیما سیستمی توسط ایرلاین و سپس آژانس‌های مسافرتی و سایت‌ها، واسطه دیگری وجود ندارد. اما گاهی شرکت‌هایی مشهور به «چارتر کننده» همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را از یک شرکت هواپیمایی پیش خرید می‌کنند و طبیعتاً بابت این کار به ازای هر صندلی پرواز، مبلغی تخفیف می‌گیرند. این شرکت چارتر کننده سپس بلیط هواپیما را به بازار عرضه می‌کند که بخش بزرگی از فروش همین بلیط‌ها، توسط آژانس‌ها و سایت‌های آنلاین فروش بلیط هواپیما انجام می‌شود. به دلیل اینکه چارترکننده‌ها صندلی‌های پرواز را پیش خرید کرده اند، دستشان برای قیمت گذاری باز است. در نتیجه گاهی مخصوصاً در فصل‌های اوج سفر می‌توانند قیمتی بالاتر از بلیط‌های سیستمی هم عرضه کنند. در مقابل اگر به زمان پرواز نزدیک شویم، چون چارترکننده پول خرید صندلی پرواز را از قبل داده، ناچار است دست کم هزینه آن یا حتی بخشی از آن را برای جلوگیری از ضرر بیشتر تأمین کند. به همین دلیل قیمت خرید بلیط چارتر در روز پرواز و یا نزدیک به آن می‌تواند کاهش چشمگیری پیدا کند. اصطلاح بلیط لحظه آخری هر چند ممکن است در بلیط‌های سیستمی هم دیده شود، ولی بیشتر اشاره به همین بلیط لحظه آخری چارتر دارد که به زمان پرواز بسیار نزدیک هستند.

چارتر کردن به چه معنا است؟

زمانی که یک شرکت خدمات گردشگری و مسافرتی، همه یا بخشی از صندلی‌های یک پرواز را پیش خرید کرده و سپس خود به عرضه آن با قیمت گذاری مورد نظرش به بازار می‌پردازد، چارتر کردن گفته می‌شود. بلیط چارتر از نظر فرایند صدور و عرضه به مسافران، تفاوت چشمگیری با بلیط‌های سیستمی ندارد و عموم افراد اصلاً متوجه تفاوت آن نمی‌شوند. زیرا بلیط هواپیمای چارتر هم معمولاً توسط همان سایت‌های فروش اینترنتی بلیط هواپیما عرضه می‌شوند. یکی احتمال تغییر بیشتر قیمت در مقایسه با بلیط سیستمی و دیگری تقریباً غیرممکن بودن کنسلی و استرداد بلیط چارتر.

آیا فقط بلیط هواپیما چارتر لحظه آخری می‌شود؟

نزدیک شدن به زمان پرواز یا به اصطلاح لحظه آخری شدن، محدود به بلیط هواپیما چارتر نیست. بلیط‌های سیستمی هم می‌توانند در ساعت‌های نزدیک به پرواز با کاهش قیمت رو به رو شوند، اما به دلیل آن که شرکت‌های چارترکننده، بلیط هواپیمایی چارتر را قبلاً پیش خرید کرده و هزینه آن را به شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین) پرداخت کرده‌اند، ترجیح می‌دهند دست کم هزینه پرداختی خود را جبران کنند. از همین رو بلیط هواپیما چارتر ارزان گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسد.

آیا بلیط چارتر هواپیما همیشه ارزان‌تر است؟

نه الزاماً! بلیط هواپیمایی چارتر همیشه ارزان‌تر از بلیط سیستمی نیست. بلکه در موقعیت لحظه آخری می‌توان بلیط هواپیما چارتر ارزان را پیدا کرد. چارتر بودن یک پرواز تنها در روزهای کم مخاطب و در زمان نزدیک به پرواز می‌تواند منجر به ارزان‌تر شدن بلیط چارتر هواپیما شود.

پرواز چارتر چه مزایا یا معایبی برای مسافران دارد؟

بلیط چارتری وقتی که به زمان پرواز نزدیک می‌شود، به احتمال زیاد با کاهش قیمت رو به رو خواهد شد. این ارزان شدن، همان بخش جذاب بلیط هواپیما چارتری است. اما بلیط چارتری ارزان برای کسانی جذاب است که دو ویژگی دارند. اول اینکه چمدانشان بسته است و آماده سفر هستند. دوم اینکه محدودیتی برای سفر کردن ندارند. به طور مثال لازم نیست برای گرفتن مرخصی، منتظر امضای مدیرشان باشند! فاصله آنها تا سفر، تنها یک خرید بلیط هواپیمای چارتری ارزان است.

در مقابل یک مشکل بزرگ هم درباره پرواز چارتر وجود دارد. آن هم اینکه معمولاً شرکت‌های چارترکننده به دلیل پیش خرید کردن بلیط، حاضر به استرداد یا کنسلی بلیط مسافران نیستند. به همین دلیل اگر بلیط چارتر را خریداری کردید، بهتر است فکر بازگشت پول در صورت منصرف شدن از پرواز را از سرتان بیرون کنید.

چرا برخی شرکت‌ها اقدام به چارتر کردن پروازها می‌کنند؟

آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری که شبکه توزیع و تبلیغات قوی دارند، امیدوار هستند که در عرضه و فروش بلیط هواپیماهای پیش خرید کرده مشکلی نداشته باشند. شرکت چارترکننده به دلیل آن که صندلی‌های یک پرواز را پیش خرید می‌کند و فرایند فروش و بازاریابی صندلی‌های یک پرواز برای ایرلاین را حذف می‌کند، مشمول تخفیف می‌شود. در نتیجه می‌تواند روی این حاشیه قیمتی با بلیط‌های سیستمی هم بازاریابی و هم سود خود را تضمین کند. البته پرواز چارتر یک روی دیگر هم دارد و آن هم زمانی است که بلیط‌های پیش خرید شده به فروش نروند. در این زمان شرکت‌های چارتر کننده با ارزان کردن قیمت یا همان بلیط هواپیما چارتر ارزان، تلاش می‌کنند با جلب مخاطبان هزینه انجام شده را بازگردانند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4988018

منبع: مهر

کلیدواژه: بلیت هواپیما قیمت بلیت هواپیما سفرهای تابستانی گروه خودروسازی سایپا صنعت خودروسازی ایران خودرو قیمت دلار سایپا خودروسازان کسب و کار قیمت خودرو تولید داخلی قیمت یورو گروه صنعتی ایران خودرو بیمه اپلیکیشن آپ قیمت سکه بهار آزادی بلیط هواپیما چارتر صندلی های یک پرواز پیش خرید کرده زمان پرواز بلیط چارتر لحظه آخری بلیط ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صبح امروز سازمان هواپیمایی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هواپیمای اتیوپیآیی که عبارت «تل آویو» روی آن حک شده بود و متعلق به شرکت خطوط هوایی اتیوپی است در فرودگاه بین‌المللی «رفیق حریری» در بیروت به زمین نشست که این مسئله واکنش لبنان را به همراه داشت.

در بیانیه سازمان هواپیمایی لبنان آمده است که هنگام توقف هواپیما در جایگاه مخصوص آن در فرودگاه بیروت نیروهای حراست فرودگاه متوجه حک عبارت تل‌آویو روی بدنه این هواپیما شدند که خیلی کوچک حک شده بود و از مسافت دور نمی‌توانستیم آن را تشخیص دهیم.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که لبنان از شرکت خطوط هوایی اتیوپی خواست تا در این زمینه توضیح دهد و مسئولان این شرکت اعلام کردند که آنها معمولا نام فرودگاهی که هواپیما برای اولین بار بعد از خرید در آن فرود می‌آید را روی هواپیما حک می‌کنند و همین مسئله درباره این هواپیما نیز صدق می‌کند و مسئولان شرکت قبل از پرواز هواپیما به سمت فرودگاه بیروت متوجه این موضوع نبودند.

بر اساس بیانیه سازمان هواپیمایی لبنان، طرف لبنانی از شرکت مذکور اتیوپی خواست تا بسیار سریع عبارت حک شده روی بدنه این هواپیما را قبل از برخواستن آن از فرودگاه بیروت پاک کند و شرکت مذکور نیز این درخواست را انجام داد و اقدام به پاک کردن عبارت تل‌آویو از روی بدنه هواپیما کرد.

سازمان هواپیمایی لبنان همچنین از شرکت مذکور اتیوپیایی خواست بررسی‌های بیشتری انجام دهد تا آرم یا عبارت‌های دیگری که مرتبط با رژیم صهیونیستی است بعد از این روی هواپیماهای این شرکت قبل از فرود آنها در فرودگاه بین المللی بیروت حک نشده باشد.

در ماه مه 2023، لبنان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی TUS AIR قبرسی را از پرواز در حریم هوایی لبنان یا فرود در فرودگاه بین المللی این کشور منع کرده است، زیرا برخی از سهام آن متعلق به یک شرکت اسرائیلی است.

وزیر خارجه لبنان: اسرائیل نباید قدرت حزب الله را دست کم بگیردتاکید وزیر خارجه لبنان بر توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • بلیط فروشی بازی پرسپولیس و آلومینیوم آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط footballeticket.ir
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی
  • برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب
  • مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • محدودیت وزن وسایل در پرواز
  • پروازهای فرودگاه بجنورد توسط اتاق بازرگانی چارتر شد