Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@02:05:24 GMT

لیموی ترش قیروکارزین راهی بازار شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۴۰۶۶

لیموی ترش قیروکارزین راهی بازار شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی گفت: برداشت این محصول بازار پسند به منظور مصرف تازه خوری از هفته جاری در باغ‌های دهستان هنگام بخش مرکزی شروع و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۱۳۰ هزار تن محصول به میادین فروش میوه در سراسر کشور ارسال شود.

او با بیان اینکه سهم باغداران قیروکارزین در تولید لیموترش قریب به ۴۰ درصد کل تولید استان فارس و ۲۵ درصد تولید کشور است، اظهار کرد: شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، لارستان، داراب، فیروزآباد، فراشبند و کازرون به ترتیب دارای بیشترین میزان تولید این محصول در استان فارس هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی از ارقام مکزیکن لایم، لیسبون، پرشین لایم و لایم به عنوان مهم‌ترین و عمده‌ترین ارقام کشت شده لیمو ترش در اقلیم قیروکارزین یاد کرد.

به گفته او، با توجه به برداشت غیر مکانیزه مرکبات و تولید بالای لیمو ترش در شهرستان قیروکارزین، در این فصل زمینه اشتغال برای بیش از یک صد هزار نفر روز نیروی کارگری بومی و مهاجر در باغ‌های این شهرستان فراهم می‌شود.

همتی ادامه داد: صنایع جانبی بخش کشاورزی خصوصا درجه بندی و بسته بندی لیمو ترش علاوه بر ایجاد اشتغال غیر مستقیم در افزایش ارزش افزوده این محصول نیز بسیار موثر است به نحوی که با گسترش این واحد‌ها تا کنون، سالانه نزدیک به ده درصد از تولید لیمو ترش به صورت درجه بندی و با برند‌های خاص خود به بازار عرضه می‌شوند.

همتی با تشریح اینکه لیمو ترش علاوه بر مصرف تازه خوری فرآوری نیز می‌شود، افزود: فرآوری لیموترش در صنایع آبمیوه گیری، عصاره گیری و پکتین موجب سود دو چندان خواهد شد، اما نبود این صنایع در منطقه بهره برداران را از منفعت بیشتر باز داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با یاد آوری اینکه بر اثر خشکسالی‌های سنوات گذشته قسمت‌های زیادی از باغ‌های مرکبات این شهرستان خشک شده یا به طور جدی آسیب دیده اند، افزود: اجرای طرح انتقال آب به دشت‌های قیروکارزین در افزایش تولید محصولات باغی و رونق اشتغال بسیار اثر گذار خواهد بود.

برداشت لیموترش در شهرستان قیروکارزین آغاز گر بیش از هشت ماه فعالیت مستمر برداشت محصولات باغی از جمله خرما، لیمو شیرین، نارنگی و پرتقال در سطح بیش از ۱۶ هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان خواهد بود که در نوع خود قابل توجه است.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی لیمو ترش لیمو ترش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد

ایسنا/تهران مدیر جهاد کشاورزی ورامین از جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ خبر داد.

جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ با ریاست رضا فرازی مدیر جهاد کشاورزی و روسا و کارشناسان ادارات و نهاد های دولتی و خصوصی در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل سالن جلسات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ورامین برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین عنوان کرد: جلسه ستاد برداشت با حضور اعضا ستاد در شهرستان به منظور برنامه ریزی مناسب جهت برداشت محصولی با کیفیت برگزار شده است.

فرازی در ادامه اظهار کرد: سالانه با شروع فصل برداشت حدود ۱۵۰ کمباین بومی و مهاجر در شهرستان نسبت به برداشت غلات فعالیت خود را آغاز می کنند که با مدیریت و پشتیبانی مناسب ناوگان برداشت غلات و کمباین‌ها، برنامه های نظارتی جهت معاینه فنی کمباین‌ها در راستای کاهش افت ریزش در دستور کار قرار گرفت.

این مسئول در ادامه گفت: مراکز خرید غلات اعم از دولتی و خصوصی با شروع فصل برداشت جهت خرید محصولات استراتژیک از کشاورزان حتی در ایام تعطیلات آمادگی کامل خود را اعلام کردند.

مدیر جهاد کشاورزی ورامین در پایان تصریح کرد: با همکاری نیروی انتظامی و راهور جهت کنترل و جلوگیری از خروج محصولات از شهرستان هماهنگی های لازم صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران
  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین