Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ وزارت نیرو سالانه پیش از شروع پیک مصرف برق  و در اردیبهشت ماه، در طرح مشارکت با صنایع مختلف از جمله فولاد و پتروشیمی قراردادهایی منعقد میکند که بر اساس آن صنایع در ساعات پیک مصرف، برق مصرفی خود را کاهش داده و یا برای ساعاتی دست از فعالیت می کشند.

بر اساس گفته‌های مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق کشور،در  سال 98در این حوزه 120 هزار تفاهم نامه با صنایع بزرگ و کوچک و بخش کشاورزی به امضا رسید که در 4 ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد این تفاهم نامه‌ها به 256هزار رسیده به معنای آنکه صنایع با این تفاهم نامه‌ها موافق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این تفاهم‌نامهها، شرکتها متعهد میشوند طبق بررسیهای کارشناسی، میزان انرژی و روزهایی که میتوانند مصرف خود را کاهش دهند، اعلام کنند و  براساس آن اداره برق منطقه جریان برق صنایع را کاهش میدهد و تعرفه برق در آن ساعات برای صنایع بزرگ از جمله فولاد و پتروشیمی کمتر از ۵۰ درصد محاسبه میشود.

یکی از صنایع مهم و استراتژیک که در جریان کاهش یا قطع برق آسیبهای زیادی به آن وارد میشود، صنعت فولاد است. به لحاظ فنی، قطع یا کاهش جریان برق در صنایع فولادی در طول روز برابر با از دست دادن کل راندمان کاری در یک روز است. در صنایعی که از کورههای مختلف برای تبدیل آهن به فولاد استفاده میکنند، آماده به کاری این کورهها - چه از نوع القایی باشد و چه از نوع قوس الکتریکی- با کاهش جریان برق دچار افت تولید شده، چرا که برای حفظ دمای کوره باید جریان برق پایدار بماند، همچنین قطع جریان برق خسارت های قابل توجهی را به نسوز داخل کوره وارد میکند. به طور مثال تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان منشعب از کورههای قوس است و باید از برق برای تولید فولاد خود استفاده کند که با این نوسانها روند تولید فولاد دچار اختلال میشود. این شرکت دارای هشت کوره قوس الکتریکی است که در زمانهای کاهش جریان برق به صورت نوبتی کار میکنند و این فرآیند باعث کاهش تولید می‌شود. 

در این زمینه بخوانید

ساخت نیروگاه جدید برای کنترل خاموشی‌ها کارساز نیست مصرف یک لامپ کمتر ادامه فعالیت یک خط تولید است

با این حال وزارت نیرو در عمل هیچگونه تعهدی در خصوص ضرر و زیان صنایع مخصوصا واحدهای فولادی در صورت بروز خاموشی ندارد و همواره نیز قطع یا کاهش جریان برق، راحت ترین کاری است که متولیان امر در دستور کار خود قرار می دهند و صنایع نیز مرجعی برای دریافت خسارت خود ندارند. البته حتی در صورتی که خسارت واردشده به صنایع توسط دولت پرداخت شود، این از منابع عمومی پرداخت می‌شود و به این معنی است که دولت از هزینه این منابع در سایر ردیفهای بودجه‌ای صرف نظر کند و این منجر به خسارت به سایر بخشها می‌شود. 

برخی معتقدند این مشکل تنها در بلندمدت با ساخت واحدهای نیروگاهی جدید و یا رفتن به سمت انرژی های تجدیدپذیر  قابل حل است، اما در حال حاضر چه باید کرد؟  مشکل مصرف لزوما با ساخت نیروگاه حل نمیشود. باور به توانایی و قدرت همکاری بین مردم برای حل چالشها و عبور از ساعات اوج مصرف تابستان که در آن احتمال آسیب به خانوارها و صنایع زیاد است، بهتر از هر نیروگاهی میتواند مثمر ثمر باشد.

فراموش نکنیم روشن کردن یک لامپ بیشتر شاید خانه هایمان را روشن تر کند اما خاموش کردن یک لامپ اضافه امکان فعال تر شدن صنعت و راه اندازی چرخه تولید را فراهم می کند.

پربیننده ترین آمریکا ۹۰درصد درآمد نفتی ایران را کاهش داد پیامدهای خاموشی‌ها برای مردم در جنوب ایران/ پرداخت هزینه آسیب به وسایل برقی از منابع عمومی کشور دولت با تخصیص قیر رایگان مخالف است/ منبع مالی برای طرح قیر وجود ندارد تعیین تکلیف تامین پی وی سی در واحدهای تولیدی جدید/ راهکار واردات در سال جهش تولید قاضی مسعودی: پرونده پتروشیمی ساده نیست عده‌ای پنهان‌کاری می‌کنند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو برق مصرفی صنعت برق انرژی برق وزارت نیرو گرما صنعت برق خاموشی برق برق مصرفی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت کاهش جریان برق یک لامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۴۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته

وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ضمن اشاره به اینکه این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد برگزار شد و ایران در جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد در کشور و پانزدهمین صادرکننده این صنعت در نمایشگاه اکسپو امسال حاضر شده است، اظهار کرد: در سال گذشته ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شده است و برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این رقم افزایش پیدا کند. مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، پیش‌بینی ما این است که در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی، صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای سال جاری، به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مهم‌ترین مسایل صنعتگران فولاد کشور را بحث انرژی و سیاست‌های ارزی دانسته و معتقد است که مسائل ارزی نیازمند بازنگری و یکپارچه‌سازی در جهت توسعه صادراتی است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: این نشست در راستای توسعه صادرات زنجیره فولاد ایران و در قالب ایران اکسپو برگزار شده که علاوه بر مسئولان داخلی، نمایندگانی از کشورهای کوبا، ونزوئلا، پاکستان و... حضور دارند سایر کشورها حضور دارند.

یعقوبی اعلام کرد: صنعت فولاد ۱.۱ درصد آب کشور را مصرف می‌کند که عمده‌ی این آب مورد نیاز از پساب‌ها تهیه می‌شود و سیستم‌های بازچرخی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ فلذا صنعت فولاد نه‌تنها مصرف آب را کم کرده است؛ بلکه آب شیرین را تولید می‌کند. با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، آب از دریای عمان شیرین و پمپاژ و به استان‌های یزد و اصفهان انتقال داده می‌شود. از این‌رو صنعت فولاد نه‌تنها قاتل آب و صنعت آب‌بری نیست که وضعیت آبی را ساماندهی نیز می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • گنجی که فقط کچل‌ها دارند
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است