Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ پیرو سؤالات مطرح شده از دفاتر حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی) نسبت به وظیفه شرعی عمل به نذر در ایام عزاداری خامس آل عبا حضرت سید الشهداء (علیه السلام) پاسخ معظم له ذیلاً به اطلاع می رسد.

هر نذری که با شرایط شرعی آن انجام گرفته باشد تا زمانی که زمینه عمل به آن چه از حیث توان و قدرت شخص از نظر جسمی و مالی و چه از منظر اجتماعی قابل عمل باشد باید به آن عمل نمود و عدم انجام آن در صورت آماده بودن همه شرایط موجب کفاره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و ناگفته نماند در اکثر نذورات که از طرف مؤمنین انجام می گیرد دارای صیغه نذر عربی یا فارسی آن که در رساله ها آمده است، نمی باشد و باید توجه داشت که نذورات برای ائمه اطهار (علیهم السلام) بالخصوص حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) از روی عشق و محبتی است که افراد با جان و دل و از روی عشق و ارادت به این خاندان مطهر خود را در هر شرایطی موظف به انجام آن می دانند، ولکن در شرایط امروزه که همگان موظف به رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع این بیماری هستیم، می توان با تغییر شیوه های عمل به نذر که توسط خود افراد یا اشخاص مورد اعتماد آنها و رعایت اخلاق حسینی که از شاخصه های آن حفظ کرامت انسانهاست همچون قبول هزینه های پزشکی افراد بستری شده- ملزومات مورد درخواست مراکز بهداشتی، کمک به خانواده های آسیب دیده از این بیماری، فقرا و نیازمندان و هر امر خیری که تداعی کننده « اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَة الْنِّجاة» باشد – عمل نمود و ان شاء الله همه عاشقان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) با شعار هر خانه یک حسینیه مراتب ارادت و حزن و اندوه خود را با خواندن زیارت عاشورا و سلام بر آن امام شهید و اصحاب و یارانش اظهار نمایند و لازم است یادآوری نمایم که به تصریح صاحب کتاب خصائص الحسینیه حضرت آیت الله العظمی شوشتری(قدس سره) در مقدمه کتابشان: چنین محفل و مجلسی علاوه بر داشتن آثار و برکات عزاداری در برگیرنده برکات و مشخصات مشاهد و بارگاههای شریفه خواهد بود؛ که ایشان چهارده صفت مستفاد از روایات را برای این مجالس ذکر نموده اند و در حدیثی از کافی شریف آمده است که هر شخصی که امکان زیارت از نزدیک را ندارد بالای بلندی برود و با توجه به طرف راست و چپ، صورتش را به طرف آسمان بلند کند و به طرف قبر شریف بگوید:«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»، ثواب زیارت برای او نوشته می شود و ثواب حج و عمره نیز برای او به حساب می آید. هرچند ظاهراً رفتن به مکان بلند خصوصیت نداشته بلکه ملاک توجه کامل به سلام گفته شده می باشد و خداوند ان شاء الله ما را جزء عزاداران واقعی آن حضرت قرار دهد.

اخبار مرتبط پاسخ آیت الله وحید خراسانی در خصوص برگزاری مراسم ماه محرم در زمان شیوع کرونا عزاداری محرم در شرایط کرونایی؛ آری یا خیر؟/ پاسخ 5 شخصیت حوزوی نظر آیت الله سیستانی در خصوص برگزاری مراسم ماه محرم در زمان شیوع کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی برای عزاداری ماه محرم اعلام شدند برگزاری عزاداری محرم در حرم امام رضا(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی مجلس موضوع عزاداری محرم و صفر در زمان شیوع کرونا را بررسی می‌کند

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا آیت الله صانعی عزاداری محرم عزاداری محرم در کرونا سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی زمان شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۵۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام خمینی
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • زمان برگزاری مراسم یادبود پیشکسوت فقید بسکتبال