Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@00:13:14 GMT

اسناد عثمانی: جنوب عربستان متعلق به یمن است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۷۶۱۸

اسناد عثمانی: جنوب عربستان متعلق به یمن است

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ترکیه در ادامه تنش پنهان با عربستان سعودی و شخص ولی‌عهد این کشور سندی را به بیرون درز داده است که نشان می‌دهد جنوب عربستان سعودی از نظر تاریخی، به یمن تعلق دارد.

در این سند که متعلق به سال ۱۲۹۵ هجری قمری (۱۸۴۴ م. / ۱۲۲۲ شمسی) است، حاکم منطقه عسیر (جزو قلمرو عربستان سعودی است) به نام «عایض بن مرعی» نامه‌ای را به سلطان عبدالمجید، پادشاه عثمانی ارسال کرده و منطقه تحت امر خود را سرزمین یمن معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «متابعات»، در این نامه بعد از حمد سلطان عثمانی، بن مرعی، خود را چنین معرفی می‌کند: «خدمت سلطان بن سلطان، عبدالمجید بن محمود بن خان ... و اما در رابطه با معرفی خود برای جنابعالی، عارضیم که ما قبیله‌ای هستیم از قبایل عرب که در کوهی واقع در سرزمین یمن مستقر هستیم و احکام و شریعت اسلام را برپا می‌داریم و ...».

روابط بین ترکیه و عربستان سعودی از زمان کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ که رسانه‌های محور سعودی از آن به طور ضمنی حمایت کردند، رو به تیرگی نهاده و با حادثه ترور «جمال خاشقچی»، رونامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسول‌گری سعودی در شهر استانبول (۲۰۱۸) به اوج خود رسید.

ترکیه در قضیه قتل خاشقچی حملات شدیدی به محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی انجام داد و همین مسئله به کاهش تبادل تجاری بین دو کشور منجر شد.

رسانه‌های سعودی در جرباین تبدیل موزه آیاصوفیه استانبول به مسجد بعد از ۸۶ سال نیز با تهیه گزارش‌ها و تحلیل‌هایی از این اقدام اردوغان انتقاد کردند. به نظر می‌رسد بیرون کشیدن اسناد تاریخی از آرشیو عثمانی نیز در واکنش به اقدامات و سیاست‌های سعودی (به ویژه در لیبی و سوریه و قبرس جنوبی) باشد.

انتهای پیام/

104 / 361 یمن جنگ یمن ترکیه و عربستان ائتلاف سعودی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: یمن جنگ یمن ترکیه و عربستان ائتلاف سعودی عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۷۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزگردها به ترکیه رسیدند

روزنامه «حریت دیلی» در گزارشی از این پدیده طبیعی نوشت: بادهای داغ از سمت لیبی به نواحی غربی ترکیه رسیده و شهرهایی از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، بولو، تکیرداغ و موغلا (موغله) را فراگرفته است.

در این گزارش آمده است افزایش سطح ذرات معلق که توسط «شبکه ملی پایش کیفیت هوا» در ترکیه نظارت می‌شود، در این مناطق مشاهده شده و اندکی از استانداردهای سازمان جهانی بهداشت فراتر رفته است.

کارشناسان می‌گویند این رویدادهای جوی ناشی از انتقال ماسه و گرد و غبار بر اثر وزش بادهای شدیدی است که عمدتا از صحرای آفریقا سرچشمه می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تاثیر جوی تا اواخر امروز (جمعه) کاهش یابد با این حال تا دو روز دیگر در مناطق ساحلی و جنوب شرقی آناتولی ادامه خواهد داشت.

با این حال شبکه ملی پایش کیفیت هوای ترکیه اعلام کرد در استانبول به دلیل وزش باد، غلظت این ریزگردها افزایش نخواهد یافت و سلامت شهروندان را تهدید نمی‌کند.

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شهردار استانبول گزارش داد در برخی از محله‌های این شهر افت کیفیت هوا نگران کننده است و به ساکنان توصیه می‌شود تا بهبود شرایط از پیک نیک و هر گونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

کارشناسان همچنین توضیح می‌دهند افزایش چنین پدیده‌های اقلیمی در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا ناشی از تغییرات آب و هوایی است و احتمالا در آینده، مناطق غرب و جنوب ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد