Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، حکایتش سخت و درد ناک است، حکایتی که تکراری است و گویا گوش شنوایی برای شنیدنش نیست. لب‌های تشنه‌ای که هر ساله در ایام تابستان بیشتر ترک برمی‌دارند و عطش آب را فریاد می‌زنند و گوش‌های مسئولانی که هرساله تنها در ایام تابستان عزم خود را جزم می‌کنند تا بتوانند برای رفع مشکلات مردم کاری کنند و باز امسال می‌گذرد و سال‌های دیگر می‌آید و این قصه بی آبی و کم آبی است که همیشه تکرار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها کافیست خود را یک روز به جای مردمی بگذاری که در این ورز‌های کرونایی آبی از لوله نمی‌چکد تا دستی بشویند و تن و لباسی از آلودگی بزدایند.

در یک روز آفتابی که خورشید با تمام وجود خودنمایی می‌کند و آسمان هم باد‌های زمین را به چرخش درآورده تا گرد و خاکی به راه اندازد در یک گوشه دنج در یکی از روستا‌های شهرستان درمیان که بی آبی با زندگی مردمانش عجین شده میثم از خواب بیدار می‌شود به سراغ یخچال می‌رود تا گلویی تازه کند و آبی بنوشد. بطری آب درون یخچال خالی است به سراغ شیر آب می‌رود تا آبی بنوشد، اما شیر آب را که باز می‌کند خبری از آب نیست گویا آب قطع است تازه یادش می‌آید که چند روزی است که آب روستا قطع است.

درب اتاق را باز می‌کند دوان دوان خود را به قنات روستا می‌رساند شاید بتواند جرعه‌ای آب بنوشد. قنات روستا هم چند سالی است رگ‌هایش خشک است و اندک آبی در آن دیده می‌شود. آبی که مردم مجبورند از آن برای خوردن و شستشو استفاده کنند.

بی آبی، حکایت تلخی است. وقتی آب نباشد آبادانی نیست و وقتی آبادانی نباشد زندگی جریان ندارد و حیات را به سمت کوچ به حاشیه‌های شهر سوق می‌دهد.

به سراغ یکی دیگر از روستا‌های بی آب خراسان جنوبی روانه می‌شویم. بی آبی در برخی روستا‌های استان در روز‌های گرم مردادماه جولان می‌دهد. مردم باید با کرونا و کم آبی با هم مقابله کنند و چندین روز و یا چندین ساعت را بدون آب سپری کنند.

سخت است، اما تا خودت در آن شرایط نباشی نمی‌توانی درک کنی که در روستا‌های بی آب چگونه روز را به شب می‌رسانند.

خراسان جنوبی سال‌هاست با خشکسالی و قهر طبیعت دست و پنجه نرم می‌کند. خشکسالی آن چنان در ریشه و جان زمین نفوذ کرده که درختان، باغ ها، چشمه ها، قنات‌ها و چاه‌های استان نیز از آسیب آن در امان نمانده و امروز شاهد روی آوردن کشاورزان به مشاغل کاذب و مهاجرت از روستا‌ها هستیم.

روز‌های گرم سال که می‌رسد همه قدر آب را بیشتر می‌دانیم. بسیاری از هموطنان که عطش بی‌آبی امانشان را بریده و تشنگی و کم‌آبی زندگی را به کامشان تلخ کرده، مردمانی که دبه به دست منتظر رسیدن تانکر‌های آبرسانی هستند. اهالی ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی که برای تأمین آب شرب خود باید ساعت‌ها چشم انتظاری باشند تا تانکر آبرسانی به روستای آن‌ها برسد و کامشان را سیراب کند.

تابستان که از راه می‌رسد عطش کم آبی، بیشتر نمایان می‌شود و این روز‌ها با شیوع کرونا مصرف آب رشد افزایشی داشته و با پیش‌بینی تابستان گرم در استان دغدغه کم آبی در برخی از روستا‌ها بیشتر می‌شود.

اگر چه امسال شاهد بارندگی‌های نسبتا خوبی در برخی از نقاط این استان بودیم، اما خشکسالی آنچنان در این سال‌ها وسیع بوده که ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی همچنان از بی آبی رنج می‌برند و هریک یا دو هفته با تانکر آبرسانی می‌شوند.

سیل بی آبی در ۴۰۰ روستای استان با ۵ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت همچنان فریاد آب را سر می‌دهد. هرچند استاندار در چند هفته اخیر ضرب العجلی برای آبرسانی به روستا‌های استان مطرح کرد، اما مسئولان رنج بی آبی را تا سال ۱۴۰۰ برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار پیش‌بینی کرده و باید برای رفع عطش در زمان کوتاه مدت فکر اساسی برداشت.

بیشتر بخوانید

آبرسانی به ۳۵ روستای خراسان جنوبی تا پایان امسال سرانه آب روستاییان خراسان جنوبی تا ۱۲۰ لیتر افزایش یافت  اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب عشایر خراسان جنوبی

امامی مدیر عامل آب فاضلاب خراسان جنوبی از برخورداری آب پایدار برای روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال باید در مصرف آب بیشتر صرفه جویی کنیم، چون تابستان گرمتری خواهیم داشت و مردم باید توجه داشته باشند در روستا‌هایی که مردم از آب لوله کشی برای آبیاری درختان و باغ‌های خود استفاده می‌کنند این کار درست نیست و این موضوع نگرانی برای کمبود آب در روستا‌ها را تشدید می‌کند.

او با بیان اینکه مشکل کمبود آب و قطعی آن تنها مربوط به امسال نیست چرا که در سال‌های گذشته هم در این ایام با کمبود آب مواجه بودیم، اما امسال شرایط پایدارتری در مجتمع‌های آبرسانی داریم.

امامی با اشاره به اینکه در حال حاضر بشرویه با ۷ روستا و ۱۵۷ خانوار کمترین میزان آبرسانی سیار و نهبندان با ۷۲ روستا و ۲۱ هزار و ۳۷ خانوار بیشترین خانوار دارای آبرسانی با تانکر را دارند، افزود: در حال حاضر ۹۷۶ روستا با جمعیت ۲۷۸ هزار و ۴۱۷ نفر در قالب ۱۴۰ هزار و ۷۵ مشترک آب در خراسان جنوبی تحت پوشش شرکت آب فاضلاب استان است.

مدیر عامل آب فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستای استان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود و بیش از ۱۹ درصد روستا‌های استان با تنش آبی مواجه‌اند اظهار کرد: از آغاز کرونا تاکنون مصرف آب در استان ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب هنوز نهادینه نشده است تصریح کرد: بیشترین مصرف آب در بخش شرب و بهداشت بر اساس تعداد اشتراک در کاربری‌های مختلف استان مربوط به کاربری‌های مسکونی است؛ ۸۰ درصد آب استحصالی از منابع در بخش خانگی و ۲۰ درصد در سایر کاربری‌ها مصرف می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی گفت: جمع کل مشترکین آب کاربری‌های شهری و روستایی استان ۳۲۳ هزار و ۲۴۹ فقره است که با آغاز شیوع کرونا تاکنون مصرف آب در استان افزایش ۱۳ درصدی دارد و در روستا‌ها به دلیل مصارف بالا به ویژه در فصل گرما و محدودیت منابع آبی بعضی مشترکان آب با مشکل مواجه هستیم هرچند که با پیگیری‌های انجام شده بخشی از مشکلات موجود مرتفع و وضعیت بهبود یافته است، اما پیگیری‌ها برای رفع مشکلات روستا‌های باقیمانده با جدیت و تمام توان ادامه دارد.

او افزود: سرانه تولید آب در استان به ازای هر نفر در بخش شهری ۲۷۷ لیتر در شبانه روز و در بخش روستا ۳۱۳ لیتر در شبانه روز است که متوسط سرانه تولید آب در کشور در بخش شهری ۲۵۸ لیتر به ازاء هر نفر در روز است.

امامی اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران الگوی مصرف آب در بخش خانگی امسال توسط وزارت نیرو ۱۵ مترمکعب اعلام شده  که این در حالی است که متوسط مصرف مشترکین خانگی در بخش شهری ۱۲ مترمکعب و در بخش روستایی ۱۰ مترمکعب برای سال ۹۸ در استان بوده و متوسط سرانه آب شهری در کشور ۱۴ مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه تولید آب در بخش روستایی ۳۱۳ لیتر در شبانه روز است که از سرانه کشوری بالاتر است افزود: آب مورد نیاز شرب و بهداشت این مشترکان از طریق ۲۰۴ حلقه چاه، ۱۳ چشمه و ۶۵ رشته قنات تامین می‌شود که میانگین مصرف آب خانگی در ماه ۱۰ مترمکعب است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبرسانی سیار کمبود آب آبرسانی روستایی آب شرب آب فاضلاب خراسان جنوبی روستای خراسان جنوبی روستا ها روستا ها ۴۰۰ روستای مصرف آب کاربری ها مدیر عامل بی آبی روز ها سال ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

بارش باران از دیروز در نقاط مختلف خراسان جنوبی آغاز شده و با توجه به شدت بارش‌ها در شهرستان زیرکوه، به باغات، مزارع و زیرساخت‌ها آسیب وارد شده است.

همچنین شب گذشته به دلیل سرریز سد خاکی نوده و احتمال خطر برای ساکنین این روستا، غیرتی فرماندار شهرستان زیرکوه دستور تخلیه این روستا را صادر کرد؛ دیشب این سد خاکی شکسته شد.

امروز نیز تمامی ادارات شهرستان زیرکوه تعطیل اعلام شده و طبق آخرین خبرها، تمامی جاده‌های منتهی به این شهرستان نیز مسدود شده است.

۲ بند خاکی در زیرکوه شکست/ ادامه امدادرسانی از سوی امدادگران

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از شکسته شدن دو بند خاکی در زیرکوه خبر داد و گفت: به دنبال تشکیل سیلاب و شکسته شدن بند‌های خاکی زیرکوه، روستا‌ها تخلیه و با دستور استاندار جلسه اضطراری سیلاب در استان برای امدادرسانی برگزار می‌شود.

او افزود: به دنبال سیلاب و حجم زیاد بارندگی در شهرستان زیرکوه، بند خاکی قدیمی روستای نوده شکست.

آخوندی با بیان اینکه طی تماسی تلفنی ساعت ۴ صبح با فرماندار شهرستان زیرکوه اعلام شد که بند خاکی روستای نوده وضعیت مطلوبی ندارد که بلافاصله دستور تخلیه روستا‌های پایین دست داده شد، اظهار کرد: فرماندار شهرستان و مدیرکل هلال احمر پیگیری‌های لازم را انجام دادند و مردم روستا (۶۰ خانوار) سریعاً تخلیه و در آبیز اسکان داده شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: ساعت ۱:۲۰ دقیقه صبح سد نوده شکسته شده، اما به لطف خدا با اقدام سریع و تخلیه روستا برای کسی اتفاقی پیش نیامده است و خسارت جانی نداشته ایم.

او بیان کرد: سد روستای نوده به دنبال بارندگی شدید و سیلاب شکسته شده و حوزه آبخیز هم بسیار گسترده است و بخشی از آب وارد شهر حاجی آباد شده و روستا‌های بقرایی و محمد آباد را هم تحت تأثیر قرار داده است.

آخوندی بیان کرد: سطح آب سیلاب به نحوی است که از رکاب ماشین بالاتر آمده لذا تیم‌های تخلیه آب مستقر شده اند و به محض اینکه بتوان امدادرسانی کرد خانه‌ها هم به کمک مردم لایه روبی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه
  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی
  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد