Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@08:10:42 GMT

راه مردمی شدن اقتصاد کشور تکیه بر تعاونی‌ها است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۰۵۹۳

راه مردمی شدن اقتصاد کشور تکیه بر تعاونی‌ها است

رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه راه مردمی شدن اقتصاد کشور در شرایط پیش رو را تکیه بر تعاونی‌ها می‌داند و معتقد است تعریف نظام تصمیم‌گیری با توجه به هدف گسترش تعاونی بدون لطمه وارد کردن به هویت آنها یکی از راه‌های توسعه این بخش است.

محمدمسعود داوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه با اشاره به این که دخالت دولت به جای نظارت بر کار شرکت‌های تعاونی بزرگ‌ترین آسیب بخش تعاون است، بیان کرد: بازار و تولید بدون دخالت دولت مسیر خود را یافته و به رشد اقتصادی خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عدم واگذاری آموزش شرکت‌های تعاونی به اتاق تعاون را از مشکلات فراروی تعاونگران دانست و اضافه کرد: در گذشته این آموزش‌ها در قالب سرفصل‌هایی همچون نحوه برگزاری مجامع، اصول و اندیشه‌های تعاون، آشنایی با مقررات تعاونی ویژه مدیران، آشنایی با مقررات ویژه هیات مووسس، قوانین و مقررات مالیاتی و تنظیم اظهارنامه، سامانه نظارت بر تعاونی‌ها و... ارائه شده است.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه با اشاره به این که مالیات بر ارزش افزوده مانع از کارکرد درست و مطلوب شرکت‌های تعاونی شده است، گفت: اجرای ناصحیح این قانون موجب شده تا شرکت‌ها قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست بدهند.
داوری که راه مردمی شدن اقتصاد کشور در شرایط پیش رو را تکیه بر تعاونی‌ها می‌داند، معتقد است تعریف نظام تصمیم‌گیری با توجه به هدف گسترش تعاونی بدون لطمه وارد کردن به هویت آنها یکی از راه‌های توسعه این بخش است.
وی افزود: این در حالی است که این باور و واگذاری کار مردم به خود مردم، هنوز در بین مسوولان کشور ما شکل نگرفته است و  اگر در این شرایط بحرانی، کار مردم به درستی و از طریق تعاونی‌ها به خود آنها واگذار شود، دیگر این معضلات را نخواهیم داشت.

دولت 80 درصد از اقتصاد کشور را در دست خود دارد، بخش خصوصی به فکر منافع خود است اما تعاونی‌ها می‌توانند کار مردم را به خوبی انجام دهند 

وی ادامه داد: دولت 80 درصد از اقتصاد کشور را در دست خود دارد، بخش خصوصی به فکر منافع خود است اما تعاونی‌ها می‌توانند کار مردم را به خوبی انجام دهند.
این فعال بخش تعاون از سیاست‌های ناعادلانه در این بخش انتقاد کرد و افزود: این شرکت‌ها مجبور هستند به خاطر سهامداران خود یک دفتر داشته باشند و اداره‌های دارایی و بیمه بر فعالیت آنها نظارت دارند، علاوه بر این که در بسیاری از واگذاری‌ها به بخش تعاون توجهی نمی‌شود و بسیاری از قوانین مصوب درباره این شرکت‌ها نیز اجرا نمی‌شود.
 وی  معتقد است تعاونی‌ها، بازوی عملیاتی و کمک کننده تفکرات دولت و یاری دهنده بخش خصوصی در سالمسازی اقتصاد هستند و تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به بخش‌های مختلف از جمله مسکن و گردشگری و ... امکان حرکت اقتصادی و تحول بزرگ در شهرستان و استان مرکزی را فراهم کنند.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه با اشاره به این که 1200 شرکت تعاونی ثبت شده در ساوه و زرندیه وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد بیش از 500 شرکت تعاونی با 30 هزار عضو (به غیر از شرکت تعاونی سهام عدالت) فعال است و غیر فعال و نیمه فعال بودن مابقی شرکت‌های تعاونی نشان می‌دهد که هنوز از توان این بخش آنگونه که باید و شاید استفاده نشده و تعاون به جایگاه حقیقی خود نرسیده است.

تعاونی‌ها می‌توانند با سرمایه اندک اعضا سرمایه‌گذاری و اشتغال آفرینی‌های بزرگی انجام دهند

وی با بیان این که تعاونی‌ها می‌توانند با سرمایه اندک اعضا سرمایه‌گذاری و اشتغال آفرینی‌های بزرگی انجام دهند، گفت: در ایران هنوز تعاونی به جایگاه حقیقی خود که افزایش سهم در اقتصاد ملی به شمار می‌آید، نرسیده است.

داوری از انعقاد تفاهم نامه اتاق تعاون ایران با وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مسکن و معاونت ریاست جمهوری برای ساخت مسکن کارگری با استفاده از توان بخش تعاون خبر داد و گفت: کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی فاقد مسکن می‌توانند پس از اعلام و ابلاغ دستورالعمل‌ها از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: این طرح در 16 استان کشور که استان مرکزی جزء آنها است پس از برگزاری نشست‌ها و تصمیمات مورد نظر اجرائی خواهد شد.
رئیس اتاق تعاون ساوه و زرندیه گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی با هدف حل مشکلات تعاونی‌ها، برگزاری نشست مجامع تعاونی‌ها، نشست کمیسیون نظارت بر انتخابات و ... از دیگر فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد رشد اقتصادی تعاونی ساوه مردمی شدن اقتصاد تعاونی ها می توانند بر تعاونی ها اقتصاد کشور انجام دهند بخش تعاون کار مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ادامه روند نظارت دقیق بر بازار گفت: در راستای مشارکت هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی براساس دستور رییس‌جمهور، تفاهمنامه‌ای بین معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با اتاق اصناف ایران منعقد شده است.

فضل‌الله رحمتی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، نظارت بر سطوح تولید و عمده‌فروشی با مجموعه جهادکشاورزی، انبارها و شرکت‌های پخش با مجموعه اداره کل صمت وعرضه و خرده‌فروشی‌ها با اتاق اصناف است.

وی اضافه کرد: همچنین برای دریافت هرچه بهتر گزارش‌های مردمی و تقویت روند رسیدگی‌ها نیز طرح ناظران افتخاری در دستورکار سازمان حمایت از مصرف‌کننده قراردارد.

به گفته رحمتی، در این ارتباط افراد داوطلب می‌توانند به سامانه سازمان از مصرف‌کنندگان وارد و اقدام به ثبت‌نام کنند و هر جایی که گران‌فروشی و تخلفی مشاهده کردند می‌توانند مختصات جغرافیایی واحد صنفی متخلف را ثبت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898971

دیگر خبرها

  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • وعده بزرگ وزیر اقتصاد به پرسپولیس و استقلال
  • تشدید نظارتهای صنفی درچهارمحال و بختیاری
  • خوش چهره: در جمع روحانیون برجسته سخنرانی می کردم، سوال شان این بود که مگر مملکت ما کمونیستی است که اینقدر بر اقتصاد تکیه می شود؟!
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد