Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@08:50:27 GMT

معیار عزاداری و عزاداری معیار

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۰۶۳۹

معیار عزاداری و عزاداری معیار

سید جلال فیاضی 

عشق به سید الشهدا(ع) در ملت ایران پیشینه‌ای به قدمت تاریخ عاشورا دارد و این عشق همه ساله در عزاداری‌های عاشقانه مردم در ایام محرم و صفر تجلی می‌یابد. اما امسال به خاطر گسترش ویروس کرونا به ویژه موج دوم آن که در هفته‌های اخیر بسیار غم‌انگیز است و هموطنان عزیز بیشتری را مبتلا می‌کند یا به کام مرگ می‌کشاند، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم به یکی از مباحث جدی محافل مذهبی و سیاسی تبدیل شده و از آنجا که فضای آلوده سیاسی کشور ظرفیت زیادی برای دوقطبی سازی دارد، بستر مناسبی برای شکل‌گیری دو قطبی «عزاداری _ سلامت» را فراهم نمود که خوشبختانه بیانات رهبر فرزانه انقلاب در روز عید سعید قربان به این مباحث نقطه پایان گذاشت و تکلیف همگان را برای معیار عزاداری‌های امسال مشخص کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان فرمودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هر چه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد». اکنون انتظار می‌رود دامنه مباحث در این زمینه جمع شده و همگان؛ هیئت‌های مذهبی، مساجد، تکایا، خطبا، مداحان و حتی فعالان سیاسی و دستگاه‌های ذی ربط با پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا دقیقاً آشنا شوند و برای به کارگیری آن‌ها پیش از آغازمحرم برنامه‌ریزی کنند.

در این زمینه بیان چند نکته ضروری است:

 ۱- بی‌تردید پیشگام و پیشران روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم مذهبی و عزاداری‌ها متولیان بارگاه‌های مقدس به ویژه آستان قدس رضوی هستند. در موج اول کرونا نیز آستان قدس برای تصمیم شجاعانه و البته دشوار و تلخ بستن درهای حرم پیشتاز بود و اکنون نیز در آستانه محرم این پیشگامی در برگزاری مراسم دعای عرفه با رعایت دستورات بهداشتی نشان داده شد. زائران حرم نیز با همکاری شایسته نشان خواهند داد که برای سلامتی خود و دیگرزائران اهمیت قائل هستند. امام حسین (ع) فرمودند: «در طول عمر همواره در حفظ سلامت تن خویش بکوشید». (۱)

۲-اگرچه به اعتقاد ما حرم مطهر ائمه اطهار (ع)   و مجلس روضه امام حسین (ع) دارالشفاست، اما این به معنای نادیده گرفتن دستورات بهداشتی و درمانی نیست. این باور همراه با تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری ها و با عشق و اخلاص می‌تواند منجر به جلوگیری ازبیماری یا شفا شود. امام صادق (ع) فرمودند: «یکی از پیامبران بیمار شد و گفت: خود را درمان نمی‌کنم  تا هرکس که بیمارم کرده است، شفایم دهد. خداوند تعالی به او وحی کرد: که تا خود را درمان نکنی شفایت ندهم». (۲)

۳-رهبر انقلاب در بیان علت تغییر برنامه روز عید قربان از دیدار تصویری با مدافعان سلامت به سخنرانی مردمی مستقیم بدون حضور مخاطب تصریح فرمودند که با توجه به منع اجتماع بیش از ۱۰ نفر در فضای بسته از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا این برنامه تغییر کرد. بنابراین ایشان به طور غیرمستقیم معیاری را در خصوص مجالس عزاداری براساس دستورالعمل‌های بهداشتی بیان فرمودند و آن اینکه اولاً باید از اجتماعات بزرگ پرهیز کرد، ثانیاً در برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته نظیر مساجد و تکایا جمعیت حاضران- که حتماً با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی حضور می‌یابند-باید متناسب با فضای مراسم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باشد. روشن است که زمان چنین مجالسی براساس پروتکل‌ها بهداشتی نباید آن قدر طولانی شود که اصول پیشگیری خدشه دارشود. بدیهی است این حساسیت‌ها باید در راه‌اندازی دسته‌های عزاداری نیز مد نظر باشد.

۴- در ایام محرم امسال وظیفه رسانه ملی و فعالان فضای مجازی برای تولید و پخش برنامه‌های جذاب متناسب با این ایام بسیار خطیر و سنگین است. شاید تحقق شعار «هر خانه، یک حسینیه» که از سوی دکتر حریرچی مطرح شد، با این تلاش‌ها میسر شود تا عزاداری خالصانه مردم برای مظلومیت و مصائب سید الشهدا(ع) و شهدای کربلا در جمع‌های خانوادگی، ایران را به یک «حسینیه بزرگ» تبدیل کند.

۱-تحف العقول، صفحه ۲۳۹

۲-بحارالانوار، جلد ۵۹، صفحه ۶۶

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محرم عزاداری عزاداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی تنها مدیر فرهنگی هنری منطقه22 از دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه 22 خبر داد و گفت : ویژه برنامه صادق آل عبا در روز شنبه 15  اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت امام صادق علیه السلام از میدان المپیک با تلاوت قران کریم  توسط قاری ممتاز دکترحسین جعفری شروع خواهد شد پس از آن  ذاکر اهل بیت(ع) حاج محمد نیک آریا در سوگ امام جعفر صادق روضه خوانی خواهد کرد. 

تنها در ادامه افزود:دسته های عزاداری منطقه بعد از مراسم میدان المپیک  به سمت دانشگاه علامه طباطبایی حرکت نموده و در دانشگاه با نوای مداح اهل بیت (ع) حاج حسن جعفری و اقامه نماز ظهر و عصر این مراسم ادامه خواهد داشت . همچنین موکب های پذیرایی در میدان المپیک و در دانشگاه  مستقر است. 

شایان ذکر است، این برنامه به همت فرهنگسرای تهران با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی، شهرداری منطقه22،پایگاه بسیج عمار یاسر، مجمع مساجد و هیات های مذهبی برگزار می‌شود. 

وی یاد آور شد؛ دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می توانند روز شنبه15 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح به میدان المپیک منطقه22 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • سردار سلامی: رهبر انقلاب فرمودند سپاه در بحث آموزش مجاهدت کند
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود