Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها- رضا کریوند ۳۰ سال داوطلبانه و بدون چشم داشت برای حفاظت از محیط زیست کوشید و ناجی حیاط وحش شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، از جوانی به محیط زیست و حیات وحش علاقه داشت و هرگاه گذر او به طبیعت می‌افتاد و در آنجا با پرنده یا حیوان آسیب دیده‌ای روبرو می‌شد آنها را با خود به خانه می آورد، در حیاط منزل نگهداری می‌کرد و پس از مداوا و بهبودی کامل، به طبیعت باز می‌گرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا 30 سال، گذشته و «رضا کریوند» همچنان بدون هیچ چشمداشتی به این رویه ادامه می‌دهد، او آنقدر این کار را با عشق انجام می‌دهد که همه شهر او را به عنوان حامی نمونه محیط زیست می‌شناسند.

کریوند در بحث گسترش گیاهان مرتعی و فضای سبز کوهستان هم اقدامات ارزشمندی انجام داده و در آستانه 51 سالگی هنوز هم یکی از اعضای فعال انجمن‌های زیست محیطی شهرستان ازناست که هر ساله بسیاری از دوستداران طبیعت را به درختکاری و کاشت گونه‌های گیاهی در حال انقراض دعوت می‌کند.

او جزء اولین افرادی بود که در قضیه «احداث سایت زباله‌های صنعتی و شیمیایی» در ازنا و الیگودرز، اعتراض مردم و دلسوزان محیط زیست را به گوش رسانه‌ها و مسئولان رساند و با مصاحبه‌های به موقع و منطقی خود و نیز ایجاد حساسیت در فضای مجازی، نقش مهمی در جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی ایفا کرد که قطعاً آیندگان از این افراد به نیکی یاد خواهند کرد.

کریوند هرگز به دنبال نام و نشان و منافعی نبوده و در این سالها هیچ درآمدی هم از محل فعالیت‌های زیست محیطی خود نداشته؛ تنها خواسته او این است که مردم قدر محیط زیست را بدانند و با آن مهربان باشند.

مصاحبه ما را با این فعال زیست محیطی در زیر می خوانید:

رضا کریوند به خبرنگار تسنیم گفت: متولد شهرستان ازنا هستم، شغلم آزاد است، متأهل هستم و یک فرزند پسر دارم.
وی افزود: از سال 68 که کوهنورد بودم، به خاطر علاقه ای که به محیط زیست و حیوانات داشتم هرگاه در طبیعت با پرنده یا حیوان آسیب‌دیده‌ای برخورد می‌کردم که امکان نگهداری آن در منزل وجود داشت، آن را با خود می‌آوردم با هزینه شخصی مداوا می‌کردم، سپس به طبیعت باز می‌گرداندم.

این فعال زیست محیطی عنوان کرد: یک کارگاه سیم‌پیچی دارم که محل کار من است و معمولاً حیوانات را آنجا نگهداری می‌کنم، همچنین در حیاط منزل خود فضایی را برای این کار در نظر گرفته‌ام.

میزان بازیافت پسماندهای عادی در استان تهران فقط 6.6 درصد! کارگردان «جای نگرانی نیست»: از مسئولین ناامید شدم و مردم را مخاطب قرار دادم محموله باله‌های کوسه ماهیان در استان سیستان و بلوچستان کشف شد

وی خاطرنشان کرد: به بحث نگهداری از حیات وحش بسیار علاقه دارم و سالهاست که این کار را بدون هیچ چشمداشتی و به صورت خودجوش انجام می‌دهم و تا جائیکه بتوانم به این کار، ادامه خواهم داد.

کریوند بیان کرد: گاهی پرندگانی که از مناطق سردسیر می‌آیند و به سمت خلیج فارس کوچ می‌کنند، برای استراحت در مناطق آبگیر و تالاب‌های ازنا فرود می‌آیند که برخی از آنها در اثر شکار، زخمی می‌شوند که ما این پرندگان را با کمک دوستان دامپزشک مداوا می‌کنیم.

کاشت گونه‌های بومی در حال انقراض/ اگر آتش‌سوزی‌ها بگذارند...

وی تصریح کرد: خیلی برایم جالب است زمانیکه این پرندگان را در آسمان رها می‌کنم، اول اوج می‌گیرند، کمی بعد برمی‌گردند و بالای سر من به نشانه تشکر، چرخی می‌زنند که این اتفاق، احساس خوشایندی در من ایجاد می‌کند و واقعاً لذت‌بخش است.

این فعال زیست محیطی بیان کرد: یک روز ساختمانی در شهر ما تخریب شده بود که جغدی در آن لانه داشت؛ فردی که مرا می‌شناخت شش جوجه جغدی که در آن لانه بود را برایم آورد؛ همه می‌گفتند نگهداری از آنها کار بیهوده ایست چون زنده نمی‌مانند ولی من ناامید نشدم و از آنها تا زمانیکه بزرگ شدند مراقبت کردم بعد در طبیعت رها کردم.

وی با بیان اینکه جغد، یک پرنده گوشتخوار است که خورد و خوراک آن هزینه‌بر است اما تمام هزینه‌ها را شخصاً تقبل کردم، گفت: خوشبختانه همسرم نیز در این کار مرا همراهی می‌کند و به مسائل زیست محیطی و حیات وحش بسیار علاقه‌مند است.

کریوند افزود: فعالیت ما فقط در بحث نگهداری از حیات وحش خلاصه نمی‌شود و در زمینه گسترش فضای سبز کوهستان و گیاهان مرتعی به‌ویژه گونه‌های در حال انقراض نیز اقداماتی انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: در برخی از نقاط، مثل «سفیدکوه ازنا» که به خاطر آتش‌سوزی‌های مکرر، عاری از پوشش گیاهی شده؛ ما بذر، جوانه و یا نهال‌هایی که بومی منطقه هستند و با آن محیط سازگاری دارند را می‌کاریم و در تابستان، هر هفته با زحمت زیاد به آنها آب می‌دهیم تا جائیکه ریشه بدوانند و بتوانند آب زمین را جذب کنند.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: با توجه به اینکه معاون انجمن زیست محیطی«اوج سبز زاگرس» هستم هرساله در فصل درختکاری، فراخوان می‌دهیم و با حضور همه دوستداران محیط زیست که برای شرکت در مراسم درختکاری داوطلب شده‌اند به کاشت نهال می‌پردازیم.
وی بیان کرد: اگر آتش‌سوزی‌ها بگذارند، می‌توانیم پوشش گیاهی بسیاری از مناطق را احیا کنیم اما متأسفانه هر سال آتش‌سوزی‌ها تکرار می‌شوند.
کریوند در پایان گفت: دوست دارم مردم بیش از این به محیط زیست بها بدهند همانطور که در کشورهای توسعه‌یافته آنقدر برای محیط زیست و حفظ آن ارزش قائلند که حتی محیط زیست را به توسعه ترجیح می‌دهند.

گزارش از نسیم کریمی صابر

انتهای پیام/ 648/ت

R41450/P/S6,72/CT7 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ ‌طوفان شدید دلگان را درنوردید / خسارت به تیرهای برق، مغازه‌های شهر و لوله‌های آب + تصاویر ۲ ساعت فعالیت ادارات در خوزستان به وضعیت عادی بازگشت ۳ گزارش| بی‌آبی در کنار کوه‌های دنا / مردم روستای «توت‌نده» ‌آب آشامیدنی ندارند ۴ گزارش|«مشکلات اقتصادی» اصلی‌ترین مانع ازدواج جوانان/ تهیه جهیزیه ناممکن شده است ۵ محرومیت در قلب منطقه نفتی ایران/ ۸۰ درصد ‌جوانان رامشیری بیکارند / مردم ‌آب شرب ندارند ۶ طرح‌‌ مجلس برای حمایت‌ از ‌‌اقشار آسیب‌پذیر/ پیش‌بینی بسته‌های یارانه‌ای ‌برای حمایت از ۴ دهک کم‌درآمد‌ ۷ وعده ۱۰ ساله مسئولان برای تعیین تکلیف مسکن مهر اهواز کی محقق می‌شود؟+ اسناد ۸ توصیه پزشکان به افراد دارای بیماری زمینه‌ای/ در شهریورماه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنید مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| گرانی‌ افسارگسیخته در گیلان/ عرصه ‌بر مردم تنگ شده/ دولت ترمز قیمت‌ها ‌را گم کرده است گزارش ویدئویی| روایت تسنیم از علامه‌ای که نماد مبارزه با بی‌حجابی شد/ "بهلول گنابادی" که بود؟ لرستان| حکایت مردی که ناجی حیات وحش شد; ۳۰ سال تلاش برای حفاظت از محیط زیست گزارش| اقتصاد استان گلستان بوی " نفت" می‌گیرد؟ مهمترین اخبار تسنیم وزیر کشور:‌ عزاداری ماه محرم را به نحو احسن برگزار می‌کنیم دستاورد ۴ماهه ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه چه بود؟ کارگروه ویژه جای ستاد را می‌گیرد؟ عراق| منع ورود زائران به کربلای معلی تا ۱۳ محرم شاخص بورس تهران بر بام ۲ میلیون واحد نشست رونمایی از گزینه جدید برای وزارتخانه بی‌وزیر/۱۰ روز مهلت برای "وزیر دار" شدن وزارت صمت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فعال زیست محیطی آتش سوزی ها محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سال ١۴٠١ و ۱۴۰۲ در راستای حفظ و احیا گوزن زرد ایرانی و در خطر انقراض هشت رأس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه‌های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.

وی افزود: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته‌کوه حفاظت و نگهداری می‌شوند که نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی ایجاد شده است.

سالاروند از تولد یک رأس گوساله در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت؛ گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری می‌باشد و توسط مسئولین سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد گوساله توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان فراهم شده است.

وی خاطر ژنشان کرد: در سال گذشته هم یک رأس گوزن زرد در این سایت متولد شده است که هم اکنون در سلامت کامل می‌باشد که نشان از موفقیت این سایت جدید در احیا گونه‌های ارزشمند و در خطر انقراض حیات‌وحش دارد.

وی افزود: در حال حاضر گوزن زرد ایرانی در چند استان کشور نگهداری می‌شود و همچنان تلاش برای حفظ این گونه ارزشمند ادامه دارد و با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و معرفی آن به مناطق مختلف، روند حفظ این گونه ارزشمند در سال‌های اخیر روند خوبی گرفته است و امیدها برای احیا آن در خاستگاه اصلی آن یعنی استان لرستان با موفقیت زاد و ولد طی دو سال اخیر نیز دو چندان شده است.

سالاروند، موفقیت احیا این گونه ارزشمند در استان لرستان را به همه طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش و محیط زیست تبریک گفت و از در دست بررسی بودن چند سایت خصوصی برای ایجاد مراکز نگهداری گونه‌های شاخص حیات وحش در استان لرستان خبر داد و اظهار کرد: استان لرستان در ایجاد مراکز حفاظت مشارکتی حیات وحش با کمک بخش خصوصی و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» در کشور پیشگام است.

کد خبر 6096812

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان