Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@10:56:45 GMT

قدرت نرم آمریکا کاهش یافته است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۳۶۸۳

قدرت نرم آمریکا کاهش یافته است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تحولاتی که از ابتدای هزاره سوم در حوزه روابط بین الملل رخ داده، دغدغه‌های زیادی را در میان تحلیلگران و نظریه پردازان آمریکایی برانگیخته است. یکی از این بحران‌ها مربوط به مناسبات دوجانبه آمریکا و چین می‌شود. بحرانی که بایدن وعده داده در صورت حضور در کاخ سفید آن را محدود و کنترل پذیرتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گفت‌وگوی زیر با جک اسنایدر، بنیانگذار مکتب رئالیسم تدافعی و استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا را می خوانید: 

منازعه دولت ترامپ و پکن، به‌خصوص در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تشدید شده است. نظر شما در این باره چیست؟
ما هم اکنون شاهد تشدید همه جانبه تقابل واشنگتن و پکن هستیم. حتی این تنش‌ها به حوزه نرم افزاری نیز کشیده شده است. اقدام آمریکا برای محدود کردن نرم افزار چینی تیک تاک در همین راستا قابل ارزیابی است. آمریکا مدعی است که چین سرقت الکترونیکی مالکیت معنوی و داده‌های اختصاصی را به عهده گرفته است. بر این اساس شرکای تجاری چین هرگونه اقدام لازم را انجام می‌دهند تا از خود در برابر این موضوع محافظت کنند.

بیشتربخوانید

بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی قرن ۲۱/ چین اینگونه به جنگ آمریکا می‌رود

باید تاکید کنم دولت ترامپ از نظر قدرت نرم ضعیف و همچنین بدون حس مشترک و شایستگی است. خوشبختانه اکثر آمریکایی‌ها اکنون می‌دانند انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور چه اشتباهی بوده است. ما باید این نقطه ضعف را اصلاح کنیم و باید قدرت نرم را به آمریکا برگردانیم. همه ما به یاد داریم که در دوران ریاست جمهوری جورج واکر بوش نیز قدرت نرم آمریکا به‌شدت کاهش یافت و در پایان دوران ریاست جمهوری او (سال ۲۰۰۸) در وضعیتی نازل بود. با این حال دموکرات‌ها تمرکز بیشتری روی مقوله قدرت نرم دارند.

آیا از منظر رئالیستی و واقع‌گرایانه، می‌توان رفتار‌های آمریکا را در حوزه سیاست خارجی این کشور هدفمند و موثر دانست؟ با توجه به تحولات سپری شده از ابتدای هزاره سوم تا کنون این مساله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آمریکا به‌خصوص طی دو دهه اخیر در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی خود مرتکب اشتباهات زیادی شده که همه ما مصادیق آن‌ها را می‌دانیم. شاید در صد سال قبل، آمریکا نقش سازنده‌تری در مناسبات جهانی ایفا می‌کرد. معتقدم در دوران ریاست جمهوری ترامپ این روند معکوس و نزولی، تشدید شده است. آمریکا به افرادی نیاز دارد که دیپلماسی و مصادیق آن را خوب درک کنند. همچنین قطع همکاری آمریکا با دیگر کشور‌ها در حوزه‌های مشترکی مانند توافقات آب و هوایی و بهداشت، یک اشتباه محرز بود.

آیا مبانی فکری و الگو‌های ذهنی سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در تحلیل پدیده‌های جاری در حوزه سیاست با یکدیگر تفاوت دارد؟‌
می‌توانم با یک مثال بگویم. اگر روی تفکرات اوباما (به عنوان یک رئیس جمهور دموکرات) متمرکز شویم، مشاهده می‌کنیم که الگو‌ها، اصول رئالیستی و لیبرالیستی در ذهن وی فعال است. اوباما وقتی برای اولین بار به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، گفت آثار رینولد نیبور را خوانده است. می‌دانیم که نیبور دیدگاه رئالیستی دارد. او در کنار هانس مورگنتا از پیشگامان مکتب رئالیسم به شمار می‌روند و تلاش‌های آن‌ها باعث رونق فکری این مکتب شده است. همچنین اوباما متأثر از مکتب فکری لیبرالیسم است. این تاثیرپذیری فکری در میان روسای جمهور آمریکا مشترک است. پس در این مبانی، تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.

جک اسنایدر در یک نگاه
جک اسنایدر، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا و همچنین عضو آکادمی علوم و هنر آمریکاست. از اسنایدر آثار و کتاب‌های بی شماری در حوزه روابط بین‌الملل منتشر شده است. «چرا دموکراسی‌های انتخابی به جنگ روی می‌آورند» و «اسطوره امپراتوری» از جمله آثار او به شمار می‌روند. اسنایدر از بنیانگذاران مکتب رئالیسم تدافعی است؛ جایی که او به همراه استفان والت نقش مؤثری در تبیین اصول و مؤلفه‌های این مکتب فکری داشته‌اند. مفهوم فرهنگ استراتژیک، نخستین بار توسط اسنایدر مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. جک اسنایدر در حوزه فلسفه سیاسی و روابط بین الملل، مطالعات و تحقیقات زیادی صورت داده و از او صد‌ها کتاب و مقاله در این خصوص منتشر شده است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاخ سفید ایالات متحده آمریکا منازعات بین المللی چینی ها روابط بین الملل ریاست جمهوری قدرت نرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود

آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: در انقلاب اسلامی دو عنصر علم و فناوری و روحیه معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پیروزی وعده صادق و توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های اصیل امام راحل است، مطرح کرد: در طول این مسیر نقش حوزه علمی و دانشی بسیار مهم بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند پیگیری و مطالبه‌گری هستیم.

وی اضافه کرد: با یک فکر و بررسی اساسی باید به یک برنامه دقیق برسیم که چگونه می‌توان روح تمدنی انقلاب اسلامی را در مباحث علمی مختلف جاری کنیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه اگرچه این یک موضوع پیچیده است، ولی باید گام به گام به سمت آن برویم، خاطرنشان کرد: با این منطق باید در عرصه بین المللی کردن دانشگاه‌های کشور نیز اقداماتی انجام می‌شد.

علم قدرت آفرین است

در ابتدای این جدیدار، دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به جایگاه علم و فناوری در معادلات امروز دنیا اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» دو ویژگی داشت. یکی دارا بودن فناوری واقعی و دوم شجاعت در استفاده فناوری.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور علم و فناوری را یکی از مهم‌ترین ارکان پیشرفت، توسعه و رشد کشور عنوان کرد و افزود: علم در گذشته بیشتر جنبه زینتی داشت. بعد از انقلاب صنعتی، علم یک محصول داد که عبارت از فناوری بود. غرب از این محصول علم برای بهره کشی از طبیعت و ثروت آفرینی استفاده کرد، اما در دهه‌های اخیر علم از عوامل ایجاد اقتدار و قدرت آفرین است.

دهقان با اشاره به اهمیت علوم اجتماعی اظهار کرد: از سال گذشته سعی کردیم به فضای تولید علوم اجتماعی بیشتر توجه کنیم.

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • فرماندهان آینده ارتش انقلابی در مکتب معلمان خود پرورش می‌یابند
  • يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!
  • اسنایدر: تن هاخ با برخورد اشتباه با رونالدو، احترام رختکن منچستریونایتد را از دست داد
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود