Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تحریم‎های ظالمانه علیه کشور طی چند سال اخیر تأمین دارو برای بیماران خاص را با مشکل مواجه کرد، از سویی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها بر مشکلات تأمین دارو برای بیماران خاص افزوده است، وضعیتی که این روزها موجب نارضایتی بیماران خاص در گلستان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در روزهایی که گلستان در وضعیت قرمز کرونا به سر می‎برد و از سویی یکی از گروه‌هایی که بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به کرونا قرار می‎گیرند بیماران مبتلا به سرطان و نقص ایمنی هستند انتظار می‎رود تمهیدات ایمنی بیشتری برای مصونیت این افراد در مقابل کرونا اندیشیده شود اما با این وجود این روزها شاهد کمبود و افزایش قیمت دارو برای بیماران خاص در استان هستیم وضعیتی که موجب شده خانواده‎های دارای بیماران خاص علاوه بر هراس از ابتلا به کرونا بر نگرانی آنها از بابت تأمین دارو نیز افزوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* افزایش هزینه بیماران خاص در روزهای شیوع کرونا

یک بیمار سرطانی در گلستان با ابراز نارضایتی از افزایش هزینه بیماران خاص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد:برای تهیه داروهایم همیشه به داروخانه هلال احمر گرگان مراجعه می‎کنم اخیرأ هنگام تهیه دارو مسوولان داروخانه به من گفتند به دلیل افزایش قیمت دلار و نامشخص بودن قیمت دارو نمی‎توانیم این دارو را در اختیار بیماران قرار دهیم باید دولت قیمت را تعیین کند تا دارو در داروخانه‌ها را بفروشیم.

وی افزود: بیماران خاص و سرطانی به طور مداوم باید دارو مصرف کنند من هر هفته به این داروها نیاز دارم برای ما تهیه دارو بسیار سخت شده است علاوه بر این افزایش قیمت دارو نیز بر مشکلات ما افزوده است.

این بیمار خاص ادامه داد: ما انتظار داریم در شرایطی که کرونا ما را بیشتر از مردم دیگر تهدید می‎کند مسوولان حداقل با تأمین دارو و عدم افزایش قیمت از ما حمایت بیشتری کنند تا این روزهای سخت را سپری کنیم.

* تحریم و کرونا ۲ عامل اصلی در کمبود داروی بیماران خاص

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص مشکلات مربوط به تأمین دارو برای بیماران خاص در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در بحث دارو و به ویژه در حوزه بیماران خاص و صعب الاعلاج دو مقوله  کمبودها و افزایش قیمت وجود دارد.

پانیذ صدرایی با بیان اینکه کمبودهای دارویی ناشی از تحریم‎ها می‎باشد، افزود: تحریم‎ها ناخواسته موجب یکسری کمبودهای دارویی شد از سوی بحث کرونا نیز بر این مشکلات افزود، در واقع برای پیشگیری از کرونا در موج اول و دوم مرزهای زمینی و هوایی نه تنها در کشور ما بلکه اکثر کشورهای دنیا بسته شد در فاصله موج اول و دوم کرونا به صورت محدود یکسری پروازها برقرار شد البته میزان ورود فراورده‎های دارویی چه در بحث مواد اولیه و چه در فراورده نهایی با سقف محدود بود آن مقدار هم باید بین بیماران شیمی درمانی، ام‌اس، صعب الاعلاج و پیوندی و بیمارانی که نیاز به وارد کردن داروهایشان از خارج کشور داشتیم توزیع می‎کردیم البته تدابیری در حال انجام است تا برای کاهش کمبودهای دارویی تمام تبادلات با کشورهایی که لازم است افزایش یابد .

وی بیان کرد:در بحث کمبودها برای بیماران صعب الاعلاج تلاش شده تا حداقل مشکلات وجود داشته باشد در بیماران شیمی درمانی هم سعی کردیم اگر در یک گروه دارو کمبود وجود دارد دست پزشک را باز گذاشتیم تا جایگزینی برای این داروها داشته باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه به غیر از داروخانه هلال احمر گرگان چندین داروخانه خاص هم در استان وجود دارد که پاسخگوی نیاز هم‌استانی‎ها در راستای تأمین این داروهاست، افزود: سامانه ۱۹۰ معاونت غذا و دارو در راستای کمبودهای دارویی پاسخگوی هم‌استانی‌هاست اگر مورد خاصی بود که حیات  بیمار به خطر افتاده به ما اطلاع‌رسانی کنند در کل استان بررسی و داروخانه‌ای که آن دارو را داشته باشد به فردی که تماس گرفته اطلاع‌رسانی می‎شود.

* گرانی دارو ناشی از نوسانات ارز است

صدرایی گرانی دارو را مربوط به نوسانات ارز عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه گفته شده بود تحریم‎ها در تأمین دارو نباید تأثیرگذار باشد اما در دارو یک بحث مواد اولیه وجود دارد و خیلی از مواد اولیه ما از خارج کشور تأمین می‎شود و ناخواسته مثل بقیه کالاهای اساسی تحت تأثیر افزایش قیمت و تغییرات ارز نیمایی و گرانی‎های ناشی از نوسانات ارز قرار می‎گیرد.

وی خاطرنشان کرد:کرونا هم بر مشکلات اضافه کرده است احتمال تبادلات مالی با  بسیاری از کشورها کم شده و  در مجموع این عوامل موجب افزایش نرخ دارو به ویژه در داروهای خارجی شده است، در حال حاضر کاری که می‎توانیم انجام دهیم این است با سازمان‎های بیمه‌گر تعاملات بیشتری داشته باشیم البته سازمان‎های بیمه‌گر هم به صورت کامل زیر بار این تعهدات نمی‎روند با توجه به افزایش قیمت دارو تعهدات سازمان‎های بیمه‌گر به آن میزان افزایش نیافته است با این وجود کاهش میزان تعهدات سازمان‎های بیمه‌گر در چند ماه اخیر را نداشتیم.

در این روزها که اکثر نقاط کشور در وضعیت قرمز کرونا به سر می‎برند گروهی از بیماران بیش از سایر گروه‌های دیگر نیاز به حمایت و توجه مسوولان دارند، بیماران خاص و دارای نقص ایمنی بیش از سایر افراد دیگر در معرض ابتلا به کرونا هستند این افراد هر روز نیاز به دارو دارند و طبیعی است که باید ساعت‎های بیشتری را برای تهیه دارو در داروخانه‎ها سپری کنند این عامل به نوبه خود آنها را بیشتر در  معرض ابتلا به کرونا قرار می‎دهد حال آنکه این افراد مجبور باشند برای تهیه داروی خود به داروخانه‎های بیشتری مراجعه و در سطح شهر تردد بیشتری داشته باشند احتمال خطر را برای این افراد بیشتر می‎کند، امید است با اندیشیدن تدابیری برای رفع کمبود داروی بیماران خاص حداقل بار کمی از مشکلات این افراد در روزهای شیوع کرونا کمتر شود.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماران خاص کمبود دار گرانی دارو تحریم شیوع کرونا نوسانات ارز افزایش هزینه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان دارو برای بیماران خاص سازمان های بیمه گر کمبودهای دارویی بیماران خاص ابتلا به کرونا افزایش قیمت تأمین دارو تهیه دارو قیمت دارو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدحیدر محمدی ضمن تبریک روز جهانی تالاسمی و با اشاره به تلاش‌های سازمان بیمه سلامت در کنار دیگر ارگان‌های حوزه سلامت در خدمات‌دهی به بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به تالاسمی گفت: تالاسمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ژنتیکی است که در کشور ما نیز همانند سایر کشور‌های دنیا شیوع دارد، این بیماری که در زمره بیماران خاص و صعب العلاج قرار گرفته ۲۳ هزار مبتلا در ایران دارد و خوشبختانه کشورمان در زمینه دانش پزشکی درمان تالاسمی پیشگام بوده و عمر این بیماران با خدمات ارزشمند پزشکان طی سالیان گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه درمان این بیماری برای بسیاری از خانواده‌ها دارای هزینه‌های بسیار بالایی بوده و در برخی شرایط برای آنها امکان پذیر نیست گفت: سازمان غذا و دارو در سال ۱۴۰۲ دارو‌های موردنیاز بیماران تالاسمی را نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی تامین کرد.

وی با اشاره چالش‌های داخلی و خارجی کشور در تامین دارو‌ها افزود: تلاش‌های سازمان غذا و دارو در انجام وظایف بویژه تامین انواع دارو علی رغم وجود همه محدودیت‌ها بیشتر نمایان می‌شود، اما این سازمان هیچ چالش بالفعل و بالقوه‌ای را بهانه کوتاهی از انجام وظایف خود قرار نمی‌دهد.

محمدی در پایان گفت: در تامین دارو‌های تالاسمی تلاش شده که نقایص نسبت به گذشته کاهش یابد و به داروی مورد نیاز بیماران دسترسی بهتری باشد، امیدواریم در سال جاری با اتخاذ راهکار‌های علمی و افزایش منابع و اعتبارات لازم بتوان از بیماران خاص حمایت‌های بیشتری صورت داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • کمبود مرکز دولتی تصویربرداری پزشکی در مرکز گلستان
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب