Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:18:20 GMT

نجوم‌شناسی بستری مهیا برای توسعه گردشگری ابرکوه

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۴۰۲۲

نجوم‌شناسی بستری مهیا برای توسعه گردشگری ابرکوه

ایسنا/یزد پیدا شدن شهاب‌سنگ در مناطق کوه باغک و کوه اعلا ابرکوه و همچنین فقدان آلودگی نوری در این شهرستان، بستر مناسبی برای ایجاد رصدخانه و اجرای برنامه‌های مختلف نجوم‌شناسی است که می‌تواند موجب جذب گردشگر و توسعه این صنعت شود.

ابرکوه در سال‌های دور مهد پرورش عالمان بزرگی بوده که بعضاً در علوم مختلف به اجتهاد رسیده و از برجسته‌ترین افراد روزگار خویش بوده‌اند؛ از جمله‌ی آنها می‌توان از «آقا میرزا عبدالغنی» یاد کرد که در فاصله زمانی قرن 13 و اوایل قرن 14 هجری قمری در شهرستان ابرکوه ‌می‌زیسته و در 14 علم از جمله علم نجوم به درجه اجتهاد رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند براساس شواهد موجودی از این دست، علم نجوم در ابرکوه سابقه‌ای دیرینه داشته و بسترهای آن نیز برای علاقه‌مندان در قرون گذشته فراهم بوده است اما به مرور زمان این علم کمرنگ شده تا این که در سال‌های اخیر علاقه‌مندان به این حوزه با تشکیل انجمن «هفت‌اورنگ کویر» تحت نظر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ابرکوه، فعالیت‌های اخترشناسی در این شهرستان را از سر گرفتند.

«عبدالحمید مژده‌پور» عضو این انجمن و از دوستداران علم نجوم‌ که سال‌های زیادی در این حوزه تحقیق کرده و حتی چند قطعه شهاب‌سنگ در مناطق کوه باغک و کوه اعلا ابرکوه کشف و مورد بررسی قرار داده است، در گفت‌وگو با ایسنا، از ابرکوه به عنوان یکی از مناطق مستعد برای توسعه نجوم‌شناسی یاد می‌کند.

وی اظهار می‌کند: آلودگی نوری یکی از موضوعاتی است که بر کیفیت رصد کهکشان و ستارگان تأثیر گذاشته و بعضاً مشکلاتی را به وجود می‌آورد اما خوشبختانه در ابرکوه به علت پراکنده بودن جمعیت، این آلودگی نوری وجود ندارد و بستر مناسبی برای رشد و توسعه اخترشناسی مهیاست.

مژده‌پور می‌گوید: با توجه به این که ابرکوه یکی از شهرهای نمونه گردشگری کشور است، می‌توان از نجوم‌شناسی در حوزه جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز بهره‌مند شد و گامی بزرگ در جهت توسعه صنعت توریسم برداشت. 

وی که از دوران کودکی علاقه زیادی به مباحث ستاره‌شناسی و نجوم داشته و در نوجوانی نیز یک رادیوتلسکوپ ساخته است، خاطرنشان می‌کند: فعالیت‌های نجوم‌شناسی در سال‌های گذشه به علت نبود امکانات بسیار دشوار بود و می‌بایست با چشم غیرمسلح یا دوربین و تلسکوپ‌های ضعیف فعالیت می‌کردیم ولی مدتی است که یک تلسکوپ قوی برای انجمن خریداری شده و با استفاده از آن چندین رصد سحابی از جمله صورت فلکی جبار یا شکارچی و کهکشان آندرومدا را انجام داده‌ایم.

عضو انجمن نجوم هفت‌اورنگ کویر ابرکوه که به گفته خودش از سال 65 تاکنون تمام پدیده‌های نجومی در شهرستان از مقابله‌های مریخ و گذرهای سیاره‌های عطارد و ناهید مقابل خورشید تا بارش‌های شهابی و عبور ستاره‌های دنباله‌دار را رصد کرده است، مناطق اطراف ابرکوه و به‌ویژه احمدآباد را محل مناسبی برای رصد صورت‌های فلکی اعلام می‌کند.

وی در ادامه نهادینه کردن علم نجوم شناسی در ابرکوه را ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: آشنایی مردم با نجوم موجب زنده شدن تعقل و تدبر گرایی در اذهان عمومی و پی بردن آنها به عظمت خالق هستی می‌شود.

مژده‌پور در پایان تأکید می‌کند: نجوم باید به عنوان یک علم دانش‌بنیان نهادینه شود نه این که تنها یک علم تحقیقاتی باقی بماند اذا اولین اولویت شهرستان ابرکوه در این حوزه، داشتن یک رصدخانه مجهز است تا جوانان ابرکوهی تشنه به فعالیت در عرصه نجوم را سیراب کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابركوه ستاره شناسي صنعت گردشگری شهاب سنگ استانی علمی و آموزشی استانی فرهنگی و هنری نجوم شناسی علم نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری ، فتاح کرمی فرماندار شهرستان بروجن با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین فرمانداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، وجود ظرفیت‌ها و جغرافیای این شهرستان گفت: اولین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی ارائه خدمات تخصصی علمی و آموزشی نجوم و رصد ویژه کودکان و نوجوانان را از اهداف راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد.

فرماندار بروجن همچنین با اشاره به اختصاص زمین در شهر بلداجی، خواستار پیگیری و تسریع در راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شهر شد.

کرمی با بیان اینکه نقش برنامه‌های کانون در اثربخشی و فرهنگ‌سازی حوزه کودک و نوجوان مشهود است؛ افزود: کانون پرورش فکری از ارکان مهم و قابل توجه در تربیت نسل آینده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899020

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد