Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید جعفری، دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC)، درباره آخرین وضعیت مریخ نورد پشتکار ناسا گفت: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) جدیدترین مریخ ‌نورد خود را با نام پِرسِویرنس -Perseverance (به معنی پشتکار/ استقامت) طبق زمان تعیین شده پنج‌شنبه گذشته ( ۹، مرداد) ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه به وقت ایران با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری ادامه داد: شب گذشته کنفرانس خبری پیرامون بررسی ابعاد این پرتاب و بررسی موفقیت‌ها و خطاهای آن برگزار شد. 

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) ادامه داد: مریخ‌ نورد ۲۰۲۰ سوار بر پرتاب‌گر اطلس ۵ (Atlas V) از پایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از قرار گیری در «مدار پارکینگ» و جدا شدن چهار موتور سوخت جامد، به کمک موتور پیشران آن Centaur که مجموعه‌ پشتکار بر روی آن سوار شده‌است با موفقیت تصحیح مداری خود را انجام داد و پس از قرارگیری در زاویه‌ مناسب به سوی مریخ روانه شد.

ناسا کاوشگر «استقامت» را برای جستجوی نشانه‌های حیات به سوی مریخ فرستاد

او با بیان اینکه این کاوشگر مطابق برنامه‌ریزی‌ها حدود ۷ ماه دیگر در اواخر بهمن ۱۳۹۹ بر سطح مریخ و در دهانه جِزِرو (Jezero) فرود خواهد آمد، اضافه کرد: مریخ‌ شناسان معتقدند که این دریاچه خشکیده به اندازه کافی دوام داشته که بستری برای تکامل حیات میکروسکوپی در گذشته‌ی بسیار دور بوده است.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) تصریح کرد: این مریخ‌ نورد همراه با خود بالگرد مریخی کوچکی را با نام اینجه‌نوئیتی – Ingenuity (به معنی نبوغ) را حمل می‌کند که قرار است در طول ماموریت Mars ۲۰۲۰ (مریخ ۲۰۲۰) با استفاده از تکنولوژی مانوری پیش ‌رانشی در هوایی ۹۰ بار رقیق ‌تر از هوای زمین انجام دهد.

جعفری درباره اهداف این پرتاب توضیح داد: از دیگر اهداف این بالگرد، اتکا به سیستم خود کنترلی تا مرتبه خودکفایی کامل از فرمان‌های زمینی در طول پرواز های کوتاه خود است تا دستوراتی که طبق برنامه‌ ریزی در آزمایشگاه پیش ‌رانش جت ناسا بر روی آن برنامه‎‌ نویسی شده را به صورت خود فرمان در محدوده عملیاتی خود انجام دهد.

او  ادامه داد: بالگرد اینجه ‌نوئیتی طی ماموریت یک ماهه خود حداکثر ۵ بار از ارتفاع ۳ تا ۱۰ متری پرواز انجام خواهد داد و چندین نمونه سنگ را جمع‌ آوری کرده و محلی برای نگه‌ داری آن ‌ها پیدا می‌کند. نمونه سنگ‌های جمع ‌آوری شده در ماموریت بعدی برای اولین ‌بار به زمین بر خواهند گشت و مورد مطالعه و بررسی دانشمندان علوم سیاره‌ای و زمین شناسان قرار خواهد گرفت.

محل فرود و مسیر حرکت مریخ‌ نورد جدید ناسا

جعفری درباره محل فرود این مریخ نورد گفت: محل فرود و مسیر حرکت مریخ‌ نورد پشتکار دهانه جِزِرو است که گمان می‌رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است. 

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) اضافه کرد: تا به امروز ۵۶ ماموریت به سمت سیاره سرخ فرستاده شده‌اند که از این میان ۲۶ ماموریت از آن‌ها موفق بوده‌اند.

«امید» و «پشتکار» زمستان به مریخ می‌رسند

جعفری ادامه داد: مدارگرد «امید» (الأمل) امارات متحده عربی قرار است همزمان با «پشتکار» در بهمن امسال به این سیاره برسد. با این حال مریخ ‌نورد پشتکار با دو مهمان اماراتی و چینی برای شروع فصل جدیدی از فعالیت‌های علمی برای کاوش بر روی سیاره سرخ برخورد خواهد کرد.

گفتنی است، این پروژه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ناسا با نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر دارای ابزار آلات پیچیده برای کاوش نشانه‌ هایی از زندگی باستان در مریخ است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه ۱۹۷۰ و کشف نخستین نشانه‌های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد؛ ناسا اعلام کرده است کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین رباتی خواهد بود که تاکنون به اعماق فضا ارسال شده است.

نام‌ گذاری مریخ ‌نورد ۲۰۲۰ از میان ۲۸ هزار انشایی که دانش ‌آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال کرده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشاء الکساندر مَثِر، دانش‌آموز کلاس دوازده ‌هم به عنوان انشاء برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش‌آموز نام مریخ‌نورد ۲۰۲۰، Perseverance ( پِرسِویِنس ) گذاشته شد.

کد خبر 536532 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره سیاره سرخ مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود

ناسا در «ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس»، یک دستگاه تصویربرداری را مورد استفاده قرار می‌دهد که حسگر تصویر آن ۳۶ پیکسل است.

به گزارش ایسنا، ناسا قصد دارد ادامه اکتشافات فضایی را با رویه متفاوتی انجام دهد.

به نقل از تک کرانچ، «تلسکوپ فضایی جیمز وب» با عکس‌های ۱۲۲ مگاپیکسلی خود که عمدتا در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین گرفته می‌شوند، پیشرفت‌هایی را در ستاره‌شناسی ایجاد می‌کند. عکس‌های جیمز وب چشمگیر هستند. با وجود این، ناسا اکنون رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و قصد دارد علم فضایی پیشگامانه را با ۳۶ پیکسل انجام دهد. این یک اشتباه تایپی نیست؛ ناسا می‌خواهد با ۳۶ پیکسل کار کند، نه ۳۶ مگاپیکسل.

«ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس»(XRISM)، همکاری بین ناسا و «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) است. ماهواره این ماموریت، سپتامبر گذشته به مدار زمین پرتاب شد و از آن زمان تاکنون در حال جست‌وجوی کیهان بوده است تا به برخی از پیچیده‌ترین پرسش‌های علم پاسخ دهد. دستگاه تصویربرداری ماموریت که «ریسالو»(Resolve) نام دارد، دارای حسگر تصویر ۳۶ پیکسلی است.

«برایان ویلیامز»(Brian Williams) دانشمند پروژه XRISM در «مرکز پروازهای فضایی گادرد» ناسا گفت: ریسالو چیزی بیش از یک دوربین است. آشکارساز این دستگاه، دمای هر پرتو ایکس را که به آن برخورد می‌کند، اندازه می‌گیرد. ما ریسالو را طیف‌سنج میکروکالری‌متر می‌نامیم زیرا هر یک از ۳۶ پیکسل آن، مقادیر بسیار کمی را از گرمای ارسالی توسط هر پرتو ایکس دریافتی اندازه‌گیری می‌کنند و به ما امکان می‌دهند تا اثر شیمیایی عناصر تشکیل‌دهنده منابع را با جزئیات بی‌سابقه ببینیم.

ریسالو که به آرایه‌ای از پیکسل‌های خارق‌العاده مجهز است، می‌تواند پرتوهای ایکس نرم را تشخیص دهد که دارای انرژی تقریبا ۵۰۰۰ برابر بیشتر از طول موج‌های نور مرئی هستند. تمرکز اصلی این دستگاه بر کاوش در داغ‌ترین مناطق کیهانی، بزرگ‌ترین ساختارها و پرجرم‌ترین اجرام آسمانی مانند سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم است. به رغم تعداد محدود پیکسل‌ها، هر پیکسل در ریسالو قابل توجه است و می‌تواند یک طیف غنی را از داده‌های بصری تولید کند که محدوده انرژی بین ۴۰۰ تا ۱۲ هزار الکترون ولت را در بر می‌گیرد.

ناسا می‌گوید، این دستگاه می‌تواند حرکت عناصر را درک کند و یک چشم‌انداز سه‌بعدی را ارائه دهد. گازی که به سمت ما حرکت می‌کند، انرژی را کمی بالاتر از حد معمول انتشار می‌دهد. این در حالی است که گاز در حال دور شدن، انرژی را کمی کمتر ساطع می‌کند.

این قابلیت، روزنه‌های جدیدی را برای اکتشافات علمی باز می‌کند. به عنوان مثال، دانشمندان را قادر می‌سازد تا جریان گاز داغ را در خوشه‌های کهکشانی درک کنند و حرکت عناصر گوناگون را در بقایای انفجارهای ابرنواختر به دقت مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شبیه‌سازی ناسا از سقوط به سیاهچاله + ویدئو
  • کشف راه‌حل پرورش گیاهان در سیاره سرخ
  • نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا / عکس
  • کشف پاسخ جدیدی برای معمای دیرین یک سیاره جهنمی!
  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • آغاز عملیات آسفالت معابر کوی نورد اهواز
  • آموزش پشتکار به کودکان با هنر نمایش و سرگرمی
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد