Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@02:46:16 GMT

راوی غیرمتعارف‌ترین داستان‌ها خاموش شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۰۹۴۶

راوی غیرمتعارف‌ترین داستان‌ها خاموش شد

آلن پارکر، سینماگر برجسته انگلیسی و خالق کارهای تحسین شده‌ای مثل «قطار اکسپرس نیمه شب» محصول 1978 و «می‌سی‌سی‌پی در آتش» محصول 1988 جمعه شب در جنوب لندن و در 76 سالگی بر اثر کسالتی که هنوز چند و چون آن به درستی اعلام نشده، چشم از جهان فرو بست.

یکی از ویژه‌ترین استعدادهای فیلمسازی 50 سال اخیر دنیا به واقع فقط دو کار عمده برای سینمای بریتانیا ساخت که «باگزی مالون» (1976) و نسخه تصویری آلبوم «دیوار» گروه موسیقی پینگ فلوید (1982) بودند و با وجود این، به سبب شهرت فراوانش در آن سوی مرزها و همکاری‌های پرشمارش با هالیوود در سال 1998 به پست مهم ریاست انستیتوی فیلم بریتانیا (BFI) منصوب شد و از هر فرصتی برای انتقاد شدید از سیاستگذاری‌های سینمایی در کشور زادگاهش سود جست و اکثر فیلم‌های بریتانیایی را فاقد جذابیت‌های لازم و بدون کشش برای عوام توصیف می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارکر ژانرهای مختلف سینمایی را تجربه کرد و فیلم مشهور و موزیکال و
پر سروصدای «شهرت» محصول 1980 که پیرامون زندگی و برنامه‌های یک گروه جوان موسیقی در شهر نیویورک بود، از پیامدهای بارز چنین رویکردی به حساب می‌آید. پارکر در سال 1984 «بردی» را رو کرد که براساس رمانی از ویلیام وارتون ساخته شد و درباره پسری بود که دائماً به زندگی در کنار موجودات غیرمتعارف و حتی ماوراء‌الطبیعه فکر می‌کرد. «قلب فرشته‌ای» در سال 1987 با بازی میکی رورک و رابرت دونیرو در نقش‌های اصلی تمی جنایی داشت اما از روابطی
غیر عادی و خطرناک شکل می‌گرفت که فقط در فیلم‌های پارکر می‌شد آن را سراغ گرفت. به جبران آن، پارکر در سال 1988 «می‌سی‌سی‌پی در آتش» را روانه بازار کرد که با بازی جین دواکمن در نقش اصلی، ستیزهای خونبار تبعیض نژادی را در ایالات جنوبی امریکا به تصویر می‌کشید و کاندیدای چندین جایزه اسکار شد و بسیار بیشتر از کارهای قبلی او توانست عوام را جذب خود کند.
با این مدیران نمی‌شود کار کرد
کار در هالیوود طبعاً پارکر را بیش از پیش به سوی فیلم‌هایی از این قبیل سوق داد و موزیکال «اویتا» درباره زندگی اوا پرون همسر خوان پرون رئیس جمهوری نظامی پیشین آرژانتین در سال 1996 نیز پیامد چنین الزامی بود، هر چه بود تم‌های موزیکال جزئی تقریباً ثابت از فیلم‌های او بودند و حتی در «باگزی مالون» که مضمون گانگستری ملایم و مفرحی داشت، آواهای پل ویلیامز پرطرفدار بود که داستان را دیکته و ماجراها را تشریح می‌کرد. پارکر که کارش را با ساخت فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی تلویزیونی شروع کرد و خودش همیشه می‌گفت تنها راه ورودش به عرصه ساخت فیلم‌های بلند، تدوین و ارائه همین آثار کوتاه بوده، در عمل با پایمردی در این زمینه راه نسل‌های بعدی سینماگران بریتانیایی را هم برای اوج‌گیری و کوچ به هالیوود هموار کرد و آدریان لین، هیو هاوسون و برادران اسکات (ریدلی و تونی) از آن قبیل بودند که مثل پارکر ابتدا تیزرهای بازرگانی کوتاه ساختند و سپس دستشان به مصادیق بزرگ‌تر و تشکیلات هالیوودی گره خورد، پارکر بیشتر از 14 فیلم بلند نساخت زیرا معتقد بود قدرت مدیران اجرایی استودیوها به حدی رسیده که آزادی عمل و حیطه اختیارات کارگردانان را بسیار کاهش داده و عصر کارگردان محوری بجز برای عده‌ای معدود مانند وودی آلن و استیون اسپیلبرگ پایان یافته است. فیلم‌های او کاندیدای جوایز متعددی شدند و برخی را هم بردند اما اسکار و گلدن گلوب هرگز توسط خود او صید نشدند و به این بسنده کرد که جایزه خدمات تمام عمر را از اتحادیه کارگردانان بریتانیا در سال 1998 دریافت دارد و چهار سال بعد از آن نشان شوالیه‌گری و عنوان «sir» را هم از دولت بریتانیا بگیرد.
جلوی رویت را به دقت ببین
پارکر در سال 2003 در یک جلسه عمومی انستیتوی فیلم بریتانیا که مبنای اصلی آن بحث درباره فیلم آخرش («زندگی دیوید گیل» با بازی کوین اسپیسی در نقش اصلی) بود، خطاب به حضار گفت: «اولین وظیفه یک کارگردان پیدا کردن جادو در روابط انسان‌ها و انتقال این احساس به بیننده‌های آثارش از طرق مختلف است/ اشتباه ما کارگردان‌ها این است که چنان اسیر افکار خویش برای یافتن این جادو هستیم که فراموش می‌کنیم گاهی اشیا و چیزهایی روبه‌روی چشم‌مان از افکار داخل مغزمان رازگونه‌تر و جذاب‌تر است.» این اتهام به پارکر بارها وارد شد که بسیاری از مضامین فیلم‌هایش عامه‌پسند و قابل لمس نیستند اما او ذاتاً نمی‌خواست که چنین باشد و جنجال‌های برخاسته از موضوعات غیر‌متعارف برخی فیلم‌هایش منجمله «خاکستر آنجلا» محصول 1999 و پیرامون حقوق پایمال شده و آزادی‌های نادیده گرفته شده در سرزمین ایرلند بر شدت این قضیه می‌افزود. با این حال پارکر فیلمسازی بود که بر عصر و زمانه خود تأثیری شگرف گذاشت و بی‌گمان نسل‌های بعدی هنر سینما و دوستداران وی نیز سال‌ها از این اندیشه‌ها تغذیه و ارتزاق خواهند کرد. پارکر در حالی وداعی ابدی با هنر دوستان داشت که پنج فرزند و 7 نوه از خود به‌جا گذاشت که هیچیک به‌طور خاص در سینما ندرخشیده‌اند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ حسین قربانی؛ برای در امان ماندن از خطرات تردد از عرض خیابان و یا استفاده از حمل و نقل عمومی شهروندان تهرانی مجبور هستند از پل‌های مکانیزه استفاده کنند تا به مقصد برسند.

ساعت حوالی یک ظهر است پیرزنی که به آرامی قدم برمیدارد به یکی از پل‌های مکانیزه می‌رسد که هنگام مشاهده پله برقی خاموش این پل آهی از نهادش بلند می‌شود، اما مجبور است ارتفاع بلند این پله برقی را طی کند تا به آن سوی خیابان برسد و آرام آرام قدم روی پله می‌گذارد و خودش را بالا می‌کشد و زیر لب حرف‌هایی می‌زند و از این وضعیت گلایه می‌کند در گوشه دیگری از شهر مادری با کالسکه خودش را به پل مکانیزه می‌رساند تا به آن سوی خیابان برود، اما پله برقی خاموش این پل مجبورش می‌کند کودکش را بر روی دستانش به بالا ببرد، اما نگاه ملتمسانه او انتظار کسی را می‌کشد تا کالسکه کودکش را تا آن سوی پل حمل کند این تنها گوشه‌ای از مشاهدات در خیابان‌های پایتخت است که مشکلاتی را بر عبور مرور شهروندان ایجاد کرده است.

یکی از مطالبات همیشگی شهروندان از مدیریت شهری حل مشکل پله برقی‌های خاموش در شهر است که سال گذشته مدیرعامل سابق سازمان زیباسازی شهر تهران گفته بود ۵۰۰ یونیت پله برقی در پایتخت وجود دارد که این ناوگان پله برقی قدیمی و از سال ۸۳ نصب شده است و تعداد زیادی از این پله‌ها نوسازی نشده است.

علی‌رغم اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت پله برقی‌های خاموش سطح شهر، اما همچنان این مشکل در برخی از پل‌های مکانیزه ادامه دارد و باعث ایجاد اختلال در تردد مردم شده است.

اواخر سال ۱۴۰۲ و همزمان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران گلایه‌های متعدد مردم از این موضوع به شورای شهر تهران رسید و اعضای این شورای با رأی خود مدیریت پل‌های مکانیزه را به معاونت فنی و عمران شهرداری تهران سپرده و بودجه نگهداشت پل‌ها را نیز از سازمان زیباسازی کسر و به بودجه معاونت فنی و عمرانی اضافه کردند.

هادی حق‌بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گلایه به حق مردم تهران در خصوص خرابی پله‌برقی برخی پل‌های مکانیزه را از ایام پایانی سال گذشته در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در این خصوص با معاونت خدمات شهری و معاونت ترافیک شهرداری تهران ظرف دو هفته گذشته برگزار شده است گفت: همزمان موضوع انتقال حقوقی وظیفه مدیریت پل‌های مکانیزه به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری شده که در شرف انجام است، اما در این مدت موضوع رها نشده بود بلکه پیگیری‌ها از پیمانکاران و تولید کنندگان انجام شده است.

حق‌بین گفت: مسئله خرابی پله‌برقی‌ برخی پل‌های مکانیزه تهران در چند بخش بررسی و پیگیری می‌کنیم که در بخش اول ۶۰ یونیت جدید است که باید جایگزین پله‌های برقی فاقد کارایی شوند و اولین پروژه در بزرگراه شهید چمران و محدوده گیشا در حال اجرا است به صورتی که پل جمع‌آوری شده و پل جدید با شکل جدید ظرف دو هفته آینده نصب خواهد شد.

وی افزود: این رویه برای ۵۹ یونیت دیگر ظرف چهار ماه آینده دنبال خواهد شد و تاکید شده که این کار با سرعت بالاتری انجام و ظرف سه ماه به پایان برسد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و اقدامات در دست اجرا تعداد کمتری از پله‌برقی‌های شهر خاموش باشند گفت: برخی از پل‌های مکانیزه اساساً کارایی ندارند با هماهنگی معاونت ترافیک شهرداری و پلیس راهور باید جمع‌آوری یا تبدیل به رمپ شوند که با طرح‌های جایگزین و آرام سازی معابر این امکان فراهم خواهد شد و تعدادی از پل‌های مکانیزه ممکن است حذف شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • مرگ خاموش جوان بروجنی
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است