تابستان کرونایی امسال از این خطاها دور باشید
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۳۹۴۲
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فصل تابستان برای قشر بزرگی از جامعه به منزله شروع رویاهای بزرگ است، دوره ۳ ماههای که بیشتر اعضای خانواده به دور از برنامههای فشرده مدرسه، دانشگاه و محل کار میتوانند دور هم جمع شده و برای سفری خاطرهانگیز آماده شوند اما امسال با همه گیری ویروس کرونا این شرایط متفاوت شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر اعتقادی به قرنطینه خانگی ندارید و دلتان میخواهد سفر کنید و به تفریحات مورد علاقهتان بپردازید بهتر است حداقل به برخی نکات بهداشتی به طور جدی پایبند باشید.
در این مطلب برخی موارد را در این روزهای پرخطر مرور میکنیم.
قانون طلایی را فراموش میکنید!
امسال تابستان هر جا که هستید قانون «به صورتتان دست نزنید» را در هر شرایطی رعایت کنید. زمانی که منزل را ترک میکنید دستها را دور از صورت نگه داشته و قبل از خوردن، دست زدن به چشمها، پاک کردن بینی یا جویدن احتمالی ناخنها حتماً دستهایتان را بشویید.
شاید در سفر و در جاده و ... شستشوی مرتب دستها کمی سخت باشد؛ اما این کار برای پیشگیری از بیمار شدن و یا آلوده کردن دیگران بسیار مهم است. اگر به آب دسترسی ندارید حتماً ضدعفونیکننده در جیبتان داشته باشید.
فاصله اجتماعی را رعایت نمیکنید
در محیطهای تفریحی مانند پارکها، استخرها و ساحل حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کنید. یعنی اینکه حداقل دو متر از دیگران فاصله بگیرید. در این صورت اگر به طور ناگهانی عطسه یا سرفه کنید خطر سرایت ویروسهای احتمالی کمتر خواهد بود. بهتر است به فضاهای شلوغ و پرجمعیت نروید و اگر رفتید به دیگران نزدیک نشوید و اجازه ندهید آنها به شما نزدیک شوند.
به بهانه گرما ماسک نمیزنید
این روزها خیلی از افراد به دلیل گرما تحمل ماسک را ندارند و از زدن آن خودداری میکنند؛ اما بدانید که تابستان امسال را باید با ماسک سر کنیم، چون در حال حاضر بهترین پوششی است که در اماکن عمومی میتواند ما را از ریز قطرات تنفسی افراد آلوده محافظت کند. زدن ماسک بسیار مهم است، چون ممکن است فرد آلوده به کووید ۱۹ کاملاً بدون علامت باشد و اگر خود او و دیگران ماسک داشته باشند، خطر انتشار ویروس بسیار کمتر میشود.
در جشنهایی که در فضای باز برگزار میشود، احتیاط نمیکنید
اگرچه احتمال انتقال بیماری در فضاهای باز کمتر است؛ اما این بدین معنی نیست که شما بیخیال فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت شوید. حتماً از تجمع زیاد در اماکنی مانند پارکها و باغ و ... بپرهیزید. حتی در این محیطها هم حتماً از ماسک استفاده کرده و فاصله دو متری را رعایت کنید. دستانتان را بعد از هر بار لمس کردن سطوح مختلف بشویید و حتماً ماده ضدعفونیکننده به همراه داشته باشید.
تا حد امکان از شنا کردن بپرهیزید
گفته شده که میتوانید در امنیت کامل در استخر یا دریاچه شنا کنید. البته هنوز بهدرستی مشخص نشده است که آیا کووید ۱۹ امکان انتقال در آب دارد یا خیر، اما با این حال موادی مانند «کلر» یا «برم» که برای تصفیه آب استخرها استفاده میشود این ویروس خاص را غیرفعال میکنند.
به عقیده متخصصان در آب دریاچه یا دریا و اقیانوسها به دلیل وسعت آب امکان این که کروناویروس بتواند فعال مانده و منتقل شود اندک است اما با این حال بهتر است برای امنیت هرچه بیشتر تا حد امکان از شنا کردن و نزدیک شدن به دیگران بپرهیزید. چون اصول بهداشتی شنا کردن و به طور کلی تفریحات آبی این است که در ساحل، کنار استخر و حتی در آب فاصله اجتماعی را رعایت کنید.
زمانی که به استراحت مشغول هستید و شنا نمیکنید ماسکتان را بزنید. اگر میبینید استخر کوچک و شلوغ است حتماً از خیر شنا کردن بگذرید و محیط را ترک کنید.
سطوح مشترک استخرها را ضدعفونی نمیکنید
این که دلتان برای آبتنی و استخر تنگ شده است درست! اما تصور نکنید این کار بدون خطر است. رفتن به استخر یا حتی ساحل و ... شما را در معرض تماسهای مکرر با سطوح عمومی و مشترک قرار میدهد؛ بنابراین باید قبل از نشستن و استفاده از این سطوح مشترک دست به کار شده و آنها را تا حد امکان ضدعفونی کنید.
زمانی که بچهها در آب استخر بازی میکنند معمولاً بسیار به هم نزدیک میشوند و با لوازم مشترکی مشغول میشوند. این مسئله نگرانکننده است؛ بنابراین بهتر است هر وسیله و ابزار مشترکی که در استخرها مورد استفاده قرار میگیرد را ضدعفونی و تمیز کنید. حتی صندلیها نیز بدون خطر نیستند و توصیه میشود تا حد امکان از ابزار مشترک استفاده نکنید و در صورت نیاز قبل از هر کاری آنها را ضدعفونی کنید.
کرم ضدآفتابتان را قرض میدهید؟
مهم است که در حین خروج از منزل حتی اگر ماسک میزنید نیز حتماً ضدآفتاب استفاده کنید و آن را به همراه داشته باشید. اگر ضدآفتابتان را فراموش کردهاید از کرم افراد دیگر استفاده نکنید و همچنین ضدآفتابتان را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.
به اشتراک گذاشتن کرم ضدآفتاب در گام اول قانون فاصله اجتماعی را زیر پا میگذارد. به این ترتیب که افراد در تیوپ را لمس میکنند و کرم را به صورت و اطراف دهان خود میزنند؛ بنابراین استفاده مشترک از یک کرم خطر انتقال ویروس را افزایش میدهد. اگر فرد فراموش کاری هستید علاوه بر کِرِمی که همیشه در منزل دارید یک کرم اضافه نیز در داخل کیفتان داشته باشید تا همیشه همراهتان باشد.
ورزشهای گروهی خطرآفرین است
پرداختن به ورزشهای دو نفره یا گروهی در فصول گرم یکی از تفریحات رایج و مورد علاقه اکثر مردم است. اما متاسفانه در شرایط کنونی انجام برخی از این تفریحات خطرآفرین است. باید بگوییم ورزشهایی مانند تنیس که در آن ورزشکاران حداقل دو متر از هم فاصله دارند جزو ورزشهای مطمئن هستند. اما ورزشهایی که نیاز به تماسهای فیزیکی نزدیک دارند مانند فوتبال خطرآفرین بوده و باید از آنها بپرهیزید.
دوچرخهسواری، گلف یا یوگا در فضای باز نیز با رعایت فاصله مناسب اشکالی ندارند. اگر اهل ورزش ایروبیک هستید بدانید که به دلیل هوازی بودن این ورزش افراد به واسطه نفسهای عمیق ریز قطرات تنفسیشان را در هوا پخش میکنند. حتماً میدانید که نمیتوان در انجام این ورزش ماسک زد بنابراین بهتر است از انجام گروهی این ورزش اجتناب کنید.
ضدعفونیکننده را در گشتوگذارهایتان فراموش نکنید
بدون شک این روزها هیچ چیز به اندازه گشتوگذار در طبیعت دلچسب نیست. اما این کار زمانی بیخطر است که فاصله اجتماعی را رعایت کنید. همچنین لازم است که مکانهای مناسبی برای پیک نیک انتخاب کنید که در آن امکان دسترسی به آب و شستشوی مرتب دستها باشد؛ اما در هر حال لازم است که این روزها هر جا که میروید حتماً ضدعفونیکننده با خود داشته باشید. چون به هر حال مجبور به لمس سطوح مختلف و همچنین درخت و ... خواهید بود؛ بنابراین لازم است که دستهایتان را ضدعفونی کنید.
در وسایل حمل و نقل عمومی از خود محافظت نمیکنید
با وجود این که این روزها خیلی از مردم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را تا حدامکان محدود کردهاند، اما باید بدانید که این وسایل محیط مناسبی برای قرار گرفتن در معرض کروناویروس هستند. توصیه میکنیم از استفاده مکرر از اتوبوس و مترو بخصوص در ساعات اوج شلوغی بپرهیزید. بهتر است در صورت امکان دورکاری کنید و از ماشین شخصیتان برای عبور و مرور استفاده کنید.
نتایج پژوهشی که در The Lancet به چاپ رسیده است نشان میدهد که حفاظت از چشمها به وسیله عینک یا شیلد صورت میتواند خطر قرار گرفتن در معرض کروناویروس را کاهش دهد. اگر عادت کردهاید که به صورتتان دست نزنید استفاده از دستکش جزو ضروریات نیست. بدون شک استفاده از دوچرخه باعث میشود که تماستان با افراد دیگر به مراتب کمتر شود.
به عقیده متخصصان حوزه سلامت ویروس در بین ما وجود دارد و صرفاً با محافظت خود و رعایت بهداشت میتوان از ابتلا دور ماند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا اصلیترین راه انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی است و آلوده شدن یکسوم موارد به دلیل صحبت کردن، عطسه و سرفه رخ داده است؛ بنابراین توصیه میشود در این تابستان از هر نوع فعالیت گروهی از کار گرفته تا تفریح و سرگرمی بپرهیزید.
منبع: اکوفارس
کلیدواژه: فاصله اجتماعی را رعایت ضدعفونی کننده رعایت کنید داشته باشید تا حد امکان روز ها شنا کردن دست ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۳۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن