Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، یقیناً اکثر ما نمی‌دانیم یک پلیس در گشت، طی ۲۴ ساعت چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. شاید حداکثر تصور ما این است که ما گاهی به دلیل وجود مشکلی به ۱۱۰ زنگ زده و درخواست کمک می‌کنیم و خودرو گشت نیروی انتظامی پس از دقایقی به آدرس ما مراجعه و مسئله را بررسی می‌کند.

اما آیا می‌دانیم ممکن است طی یک روز چه اتفاقاتی برای یک مأمور پلیس رقم بخورد؟ برای پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری مهر تصمیم گرفت پس از اخذ مجوزهای لازم به مدت ۲۴ ساعت با ۲ گشت ۱۲ ساعته، یک شبانه روز خود را سپری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو ساعتی که تغییر شیفت اتفاق می‌افتاد به کلانتری رفتم تا رئیس کلانتری ما را به پلیس گشت معرفی کند. مأمور فردی با نام یاسر و سرباز همراه، جوانی با ۱۴ ماه خدمت به نام احمد بود.

رأس ساعت تعویض شیفت، پس از دریافت سلاح و مهمات توسط پلیس سوار بر ماشین شدیم. ۲۰ دقیقه‌ای گذشت که نخستین صدای بی سیم که ما را با نام شاهین ۳ (کد فرضی) می‌شناخت به گوش رسید.

صدای بی سیم پر بود از اعداد و ارقامی که از آنها سر در نمی‌آوردم؛ هرچند اواخر شیفت تقریباً با برخی از آنها آشنا شده بودم.

بی توجهی مردم علت برخی سرقت‌ها

نخستین مورد، اعلام یک مورد سرقت از مغازه بود. فوری به آدرس رفتیم. مرد ۴۰ ساله‌ای از سرقت برخی از لوازم مغازه‌اش به ارزش ۳ میلیون تومان خبر می‌داد. اما مشاهدات ما اینگونه بود که متأسفانه این کاسب هیچیک از موارد امنیتی را رعایت نکرده است. نه دوربینی کار گذاشته و نه حتی کرکره مغازه‌اش را پایین داده بود.

افسر گشت به ما می‌گفت اکثر سرقت‌ها از مکان‌هایی است که موارد ایمنی که هزاران بار گفته‌ایم و تذکر داده‌ایم، رعایت نشده است. ما که نمی‌توانیم برای هر مغازه یک مأمور بگذاریم لذا خود مردم نیز باید مراقبت کنند.

مأمور در حال نگارش صورت جلسه بود که مورد بعدی از پشت بی سیم اعلام شد. این بار تصادف؛ وقتی به محل رسیدیم برخورد شدیدی بین موتور سیکلت و یک خودرو اتفاق افتاده بود که موتور سوار آسیب جزئی دیده بود. پس از طی مراحل قانونی این مورد نیز سوار بر خودرو شدیم و دوباره در سطح محدوده به حرکت در آمدیم.

تا ساعت ۹ صبح مورد دیگری اعلام نشد که سرباز وظیفه در حین صحبت‌هایش گفت: آقای خبرنگار امروز که شما با ما هستی موارد این قدر کم است؛ باور کنید اکثر مواقع وقت کمی نیز برای استراحت نداریم. افسر گشت این حرف را تأیید کرد که بلافاصله مورد دیگری اعلام شد.

مزاحمت‌های تلفنی و اتلاف انرژی پلیس

با سرعت به محل رفتیم. در آدرس کسی حاضر نبود. از مرکز درخواست شد تا با شاکی تماس گرفته شود که پس از چند لحظه بیان شد تلفن شاکی خاموش است. محل نیز کاملاً آرام بود و خبری از مورد اعلام شده نرسید. متوجه شدم از موارد مزاحمت است. تا شب سه تا چهار مورد این اتفاق افتاد. حالا شما فرض کنید برای دیگر گشت‌ها نیز همین تعداد رقم خورده باشد. اینجاست که مشخص می‌شود یک مزاحمت تلفنی ساده چه حجمی از نیرو را اشغال می‌کند.

آرام آرام و پس از گذراندن موارد متعدد به حوالی ظهر رسیدیم. در حین خوردن ناهار بودیم که مورد فوری درگیری اعلام شد. ناهار نیمه رها شد و سوار بر خودرو شدیم. توجیهات لازم در ماشین انجام شد. افسر گشت می‌گفت: به هیچ عنوان از خودرو خارج نمی‌شوی و دخالتی در ماجرا نداشته باشی. به محل رسیدیم؛ ۲ نفر درگیر شده بودند و عده‌ای سعی می‌کردند جدایشان کنند. افسر و سرباز نیز وارد شدند.

درگیری‌هایی که برای سرباز عادی شده!

افراد درگیر شده که چهره‌هایی نه چندان موجه داشتند ول کن ماجرا نبودند. افسر و سرباز توانستند هر دو نفر را دستبند بزنند و به داخل خودرو هدایت کنند. من را نیز به ماشین راه ندادند و گفتند با تاکسی بیا. وقتی رسیدیم کلانتری افسر در حال نگارش صورت جلسه بود و سرباز لباس‌های خاکی شده‌اش را می تکاند. با او صحبت کردم و با صدایی آرام می‌گفت این موارد برایمان عادی شده است.

حوالی ساعت ۳ عصر تقریباً تماس‌های پلیسی کاهش یافته بود و سرباز فرصت داشت کمی در خودرو استراحت کند اما همچنان افسر مشغول گشت زنی بود. من هم که فقط نظاره‌گر فعالیت‌ها بودم به کلی خسته شده بودم و با خود گفتم این دو نفر چه می‌کشند؟

موارد یکی یکی اعلام می‌شد و افسر و سرباز به محل می‌رفتند. از اعلام سرقت گرفته تا برخی موارد اختلاف‌های خانوادگی. اما نزدیک به ساعت ۶ عصر بود که موردی اعلام شد. رمز را نمی‌دانستم و اما مشخص بود مورد جدیدی است. پس از پرسش فهمیدم اجرای حکم جلب است.

مقاومت متهم و آسیب دیدگی سرباز و مأمور

به محل که رسیدیم فردی حکم جلب شخصی را به ارزش ۶ میلیون تومان در دست داشت و به ما داد. به منزل بدهکار اشاره کرد. درب زدیم که زنی ۵۰ ساله در را باز کرد.

حکم جلب پسر ۲۵ ساله‌اش را نشان دادیم که ابتدا گفت او در خانه نیست اما مأمور گفت: باید منزل را بازرسی کنم؛ در بازرسی جوانی در همین سن و سال مشاهده شد که مادرش گفت: این برادرش است.

از وی کارت شناسایی خواستیم که یک لحظه به سمت درب حرکت کرد تا فرار کند. سرباز تونفای خود را محکم در دست گرفت و جلویش ایستاد.

جوان هر طور بود می‌خواست فرار کند. درگیری شدت یافت. جوان که از نظر بدنی بسیار قوی بود اجازه دستبند زدن نمی‌داد. در همان لحظه چماقی را برداشت تا به سرباز و افسر qvfi بزند و افسر گشت وقتی شرایط را دید از اسپری استفاده کرد. متهم دیگر نتوانست مقابله کند و تسلیم شد اما اسپری به سرباز نیز رسیده بود.

افسر خطاب به متهم گفت: چرا فکر کردی می‌توانی فرار کنی؟ حالا خوب شد؟ هم به خودت آسیب زدی و هم به این سرباز؛ بماند که پرونده‌ات نیز سنگین‌تر شد. البته در همان حین فهمیدم خود افسر نیز از اسپری در امان نبوده اما نمی‌خواهد رو کند. صورتش سرخ شده بود.

وقتی به مأمور از آسیب دیدگی خودش گفتم ماجرا را رو کرد و گفت: بله. به خودم هم رسید. حالا وقتی به خانه بروم حتی نمی‌توانم فرزندم را بغل کنم. این شغل ماست اما عاشقش هستم.

پس از رساندن این فرد به کلانتری شیفت تغییر کرد و همراه با گروه بعدی شدیم. ابتدای شب موارد جلب و اختلاف خانوادگی تعدادش بیشتر بود و یکی یکی انجام می‌شد. نکته قابل توجه در خصوص موارد جلب افراد به دلیل بدهی مالی، ارزش کم بدهی‌ها بود. اکثراً زیر ۵ میلیون تومان اما پلیس باید وظیفه خود را انجام دهد.

حدود ساعت ۱۱ شب بود که تعداد موارد اعلام شده بسیار کم شده بود. افسر جدید می‌گفت: آقای خبرنگار تا صبح می‌خواهی پیش ما بمانی؟ من نیز که از صبح بیدار بودم با تکان دادن سر فهماندم که نه!

افسر گفت: تا خود صبح بیدار هستیم و گشت می‌زنیم تا در شب سرقتی اتفاق نیفتاد.

تأمین امنیت چقدر دشوار است!

با این حال تا ساعت یک شب سوار بر خودرو بودم و دیگر تحمل بیدار بودن را نداشتم. خستگی جسمی از یک طرف، استرس و اضطراب فعالیت هم از طرف دیگر. شب که به خانه رفتم و می‌خواستم بخوابم با خود می‌گفتم: حقیقتاً بدون عشق به خدمت نمی‌توان بر سر این شغل دوام آورد.

چه دلی دارند افسران پلیس. چه همتی دارند خادمان نیروی انتظامی؛ و چه دشوار است تأمین امنیت.

حالا بیشتر آنها را درک می‌کردم. نه یک روز و نه یک هفته و یک ماه؛ بلکه هر روز و هر ساعت در این شغل باشی و با موارد مختلف درگیری مواجه شوی؛ چه دلی می‌خواهد خوش رفتاری و حفظ احترام تمام گروه‌ها. اینجاست که باید متوجه شویم پلیس تحت چه فشاری است. حال شما فرض کنید عده‌ای مغرض که می‌خواهند سوژه‌ای از پلیس بدست آورند و با تهیه فیلم از آن، پلیس را تخریب کنند.

این اتفاق نیز کم رخ نداده. عامدانه با پلیس تندخویی می‌کنند تا پلیس واکنشی نشان دهد. این را می‌توان برنامه اصلی دشمن در حوزه زیر سوال بردن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دانست.

کد خبر 4989496

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروی انتظامی خراسان شمالی پلیس پلیس راهور ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا عید سعید قربان قزوین گرگان شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا اقامه نماز جمعه ماه محرم بیرجند مجلس شورای اسلامی ازدواج افسر گشت اعلام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۴۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقری در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی - سیاسی «ماجرا» که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های ۱۳۶۹ (تجاوز صدام به کویت) و ۱۳۷۷ (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و ۱۳۸۰ (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و ۱۳۸۱ (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض «پرهیز از جنگ» و «نهراسیدن از جنگ»، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، «پیروزی بدون جنگ» را محقق کند.

باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال ۱۳۶۹ در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال ۱۴۰۳ درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی شد.

باقری با اشاره به این که گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: این که در اوایل دهه ۱۳۷۰ ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه ۱۴۰۰ از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که «طوفان الاقصی» سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، «وعده صادق» نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد.

باقری با بیان اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | مرگ سه افسر پلیس؛ اولین تصاویر از تیراندازی خونین در ایالت کارولینا
  • اعتراف مادر دیانا به قتل فجیع فرزندش
  • اعتراف مادر دیانا به قتل فجیع فرزندش / او را با چاقو کشتم و آتش زدم!
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • مادر قاتلی که آگهی مفقود شدن فرزندش را منتشر کرد
  • عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | درویش در تمدید قرارداد اوسمار حوصله کند | او تیم را خلع سلاح کرد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در این بزرگراه تهران
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم تهران
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید