Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به این که روش صید ترال از حدود ۱۰ سال پیش وارد آب‌های خلیج فارس شد، اظهار کرد: این روش صید، مخرب محیط زیست است و حتی مورد تایید سازمان شیلات نیز نیست، ولی با این وجود صیادان غیرمجاز و حتی گاهی صیادان مجاز اقدام به صید آبزیان با این روش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صید ترال شبکه اصلی تورهای صید شبکه بسیار ریزی است که اجازه عبور ماهیانی که ابعاد کوچک دارند را نمی‌دهد و از این‌ رو هر موجود زنده‌ای که داخل دریاست را پارو و وارد تور صید می‌کند.

وی با بیان این که بسیاری از آبزیانی که داخل تور صید ترال می‌شوند آبزیان حرام گوشت و یا آبزیانی هستند که اصلا در چرخه غذایی ما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: برای مثال انواع لاکپشت‌ها در داخل این تورها به دام می‌افتند. به همین دلیل صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: صید ترال ممکن است در کوتاه مدت درآمد اقتصادی زیادی به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت صدمات جبران ناپذیری به دریا وارد می‌کند و صیادان زیادی با کاهش درآمد و یا از دست دادن شغل مواجه می‌شوند. 

لاهیجان‌زاده در ادامه درباره نقش سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال گفت: نظارت بر حوزه صیادی برعهده سازمان شیلات است و قانون‌گذار یگان حفاظتی ویژه‌ای را برای این سازمان پیش‌بینی کرده است. این یگان حفاظتی مکلف است که در دریا گشت‌زنی و روش صید و مجوزهای آن را کنترل کند اما یگان حفاظت سازمان شیلات تاکنون نتوانسته است عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. این سازمان معتقد است که کمبود نیرو - با توجه به وسعت دریاهای کشور - و کمبود تجهیزات و سوخت از جمله علت‌های این موضوع است. 

آشنایی با سازمان حفاظت محیط زیست

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، متخلفان از نبود نظارت کافی سوءاستفاده و از روش صید ترال استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این که در حوزه صدور مجوز برای صید آبزیان بر خلاف سایر پروژه‌های عمرانی و تولیدی و یا فعالیت‌هایی که محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیازی به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نیست، تصریح کرد: تمام مسئولیت صدور مجوز صید در دریاها اعم از تعیین ذخایر و... به سازمان شیلات واگذار شده است و بدون هیچگونه استعلامی از محیط زیست مجوزها صادر می‌شود. مورد اخیر صدور مجوز صید ترال در دریای عمان از جمله این موارد است.

لاهیجان‌زاده در ادامه گفت: تنها اقدامی که سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال می‌تواند انجام دهد این است که به محض اطلاع از آن مستندات لازم را جمع‌آوری و در دستگاه‌های قضایی اعلام جرم کند تا قوه قضاییه به موضوع ورود کند و جلوی فعالیت غیرمجاز آن صیاد و یا کشتی را بگیرد. 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار داشت: از آنجایی که صید ترال یک صید مخرب محیط زیست است و به شدت تنوع زیستی دریاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قوه قضاییه به این موضوع ورود و صید ترال را در کشور ممنوع اعلام کرد، همچنین این قوه دستوری صادر کرده و از نیروهای نظامی دریا خواسته است به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. تاکنون نیز تعدادی از کشتی‌هایی که اقدام به این کار کرده بودند، متوقف شده‌اند و امیدواریم بتوانیم با این اقدامات با افرادی که اقدام به صید ترال در دریاها می‌کنند، برخورد کنیم.

کد خبر 536830 برچسب‌ها حیوانات - آبزیان شیلات صید

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شیلات صید سازمان حفاظت محیط زیست سازمان شیلات محیط زیست صید ترال روش صید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زست مازندران اعلام کرد:ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان طی یک هفته گذشته حین گشت و کنترل درشهر‌های چالوس، نور، بابلسر، آمل، سوادکوه و کیاسر متخلفان شکار و صید را به همراه ۲ قبضه سلاح شکاری، سه رشته تور (سالیک) و لاشه یک راس بزغاله وحشی و سه طاقه قرقاول دستگیر و در میانکاله ۲۰ رشته دام صید ماهی غیر مجاز جمع آوری کردند.

در چالوس ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در فصل تخم ریزی سفید ماهیان حین گشت و کنترل در رودخانه حفاظت شده سردآبرود ۲ رشته تور (سیالیک) و یک شاخه دام کشف و ضبط کردند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نور (واحد محیط بانی رزن) حین گشت وکنترل در رودخانه بلده از یک متخلف یک رشته سالیک کشف وضبط کردند.

در ماموریت دیگری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان نور (واحد محیط بانی رزن) از دو متخلف ۵ قطعه پرنده (دو قطعه بلبل، سه قطعه سهره) کشف وضبط کردند.

در بابلسر ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت وکنترل در ساحل علی آباد میر ۱۴ رشته دام صید ماهی‌های استخوانی تخریب و جمع آوری کردند.

ماموران یگان حفاظت محیط زیست آمل در ماموریت مشترک با ماموران نیروی انتظامی ۱ قبضه سلاح شکاری قاچاق و تعدادی فشنگ کشف و ضبط و درماموریت دیگری از یک شکارچی غیرمجاز تاکسیدرمی ۱ بهله عقاب، لاشه ۱ راس بزغاله وحشی و تعدادی فشنگ کشف وضبط کردند.

در سوادکوه ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان حین گشت کنترل درمنطقه تیراندازی ممنوع لفور از متخلف یک قبضه سلاح شکاری و لاشه دوطاقه قرقاول نر کشف وضبط کردند.

ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی کیاسر حین گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع ازیک متخلف لاشه یک طاقه قرقاول کشف وضبط کردند.

ماموران پناهگاه حیات وحش میانکاله مستقر در آشوراده ۲۰ رشته دام صید ماهی غیر مجاز جمع آوری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد