Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@13:07:24 GMT

توماسک بزن تهیه‌ آن‌ با من

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۵۰۸۴

توماسک بزن تهیه‌ آن‌ با من

همشهری آنلاین_ ثریا روزبهانی: شنیدن این جمله از زبان دکتر «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، زنگ خطری است که به صدا در آمده و می‌گوید: «ثانیه‌های زندگی کردن در کنارعزیزانمان را نباید با نادیده گرفتن شیوع ویروس «کرونا» و کاهش ترس از ابتلا به آن، از دست بدهیم و تا دیر نشده، باید برای علاج این واقعه، پیش از اینکه به وقوع بپیوندد و صدها تن دیگر را زیر خاک سرد مدفون کند، فکری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» اغلب ما برای برآورده شدن آرزوهایمان نذر می‌کنیم. بیاییم این‌بار برای کمک به افراد نیازمند و محافظت از سلامت جان آنها در برابر این ویروس، «ماسک» نذر کنیم. به همین منظور، با ایده جمعی از خبرنگاران «همشهری محله»، پویشی با عنوان «نذرماسک» راه‌اندازی شد. هدف این کمپین، اطلاع‌رسانی بیشتر درباره اهمیت استفاده از ماسک و هدیه ماسک به افراد نیازمند است. در این گروه، هیچ مبلغی دریافت نمی‌شود. این گروه رسانه‌ای بنا بر رسالت حرفه‌ای خود تنها تلاش دارد تا درباره نیاز امروز جامعه اطلاع‌رسانی کند.
شاید استفاده از ماسک که تاکنون شناخته شده‌ترین راه برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری است، بهترین گزینه باشد، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که خرید روزانه ماسک با حساب درآمد قشر کارگر و افراد کم درآمد جامعه، جور در نمی‌آید. برخی از این کارگران براین باورند که هزینه خرید یک ماسک با پول خرید هفتگی نان خانواده‌شان برابر و دغدغه نان برای آنها از سلامت جانشان، مهم‌تر است. دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، برای این مشکل راه‌حل آسانی دارد که می‌تواند از شیوع این بیماری در افراد تا ۹۵‌درصد جلوگیری کند. او درباره این راهکار، می‌گوید: «یکی از سنت‌های حسنه در کشور، نذر و خیرات است و اکنون به ایام محرم و صفر نزدیک می‌شویم. در این ماه‌ها، شهروندان برای برآورده شدن حاجت‌هایشان با حاجاتی که تحقق یافته در مقایسه با دیگر روزهای سال، بیشتر نذری می‌دهند. برای همین، از مردم عزیزمان می‌خواهم با توجه به این موضوع که در حال حاضر ویروس کرونا و شیوع و خطر ابتلا شهروندان، مهم‌ترین مشکل سلامتی، اقتصاد و زندگی کشور است. از سوی دیگر، استفاده از ماسک، آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین و مؤثرترین روش برای مقابله با این ویروس است، مردم نذرهای جدید یا قدیمیشان را که قابل تبدیل است و به آداب نذرکردن ایرادی وارد نمی‌کند، ماسک نذر کنند. ممکن است برخی از خانوادها توان مالی و اقتصادی مناسبی نداشته باشند. برای همین، آنها این ماسک‌ها را به تعداد فراوان تهیه کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند. این طرح ۲ جنبه مفید و ارزشمند دارد. در مرحله نخست، ماسک به آسانی تهیه و توزیع می‌شود و هم‌چنین به‌عنوان یک حرکت یا کنش و امر به معروف و نهی از منکر برای توصیه به دیگران و برای استفاده از ماسک و تذکر دادن به افرادی است که آن را نمی‌زنند. این کمپین می‌تواند برای تحقق این رسالت مهم بسیار مفید و کاربردی باشد. شهروندان باید توجه داشته باشند در این جنگ فرسایشی که حداقل یک سال تا کشف واکسن ادامه دارد، تنها راه پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. برای استفاده از ماسک و الزامی شدن آن وزارت صنعت، معدن و تجارت، موظف است تا نسبت به تهیه ماسک ارزان‌قیمت اقدام کند.»

 فرهنگ استفاده از ماسک

از ۱۵ تیرماه، استفاده از ماسک در همه کشور، اجباری شد و مردم موظف شدند تا با ماسک از خانه خارج شوند. حریرچی، در ادامه به میزان مشارکت شهروندان در این طرح ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: «اکنون نزدیک به ۸۰‌درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند، اما باز این میزان کافی نیست و باید به ۹۵ درصد برسد. ماسک، ارزان‌ترین راهکار است که ۹۵‌درصد مردم باید هنگام خروج از خانه تا بازگشت دوباره به منزل از ماسک استفاده کنند. چاره‌ای نیست. ماسک را باید به‌عنوان یک فرهنگ بپذیریم. حدود یک ماه زمان نیاز است تا اثر پویش «#من‌_‌ماسک_‌می‌زنم» را بتوانیم در جامعه مشاهده کنیم. همه‌گیر شدن استفاده از ماسک تنها با تغییر اجتماعی و رفتاری مردم ممکن است. تا زمانی که تغییر به شکل قابل توجه و هماهنگ انجام نشود، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. برای مثال، زمانی که ویروس یا میکروبی در جامعه مشاهده می‌شود، مردم به شدت می‌ترسند و حضور افراد آسیب‌پذیر در جامعه کاهش می‌یابد، پس از مدتی این رفتار سبب نزول بیماری می‌شود و با ریختن ترس و با حضور در اجتماع، تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد. ما متوجه هستیم که شاید استفاده از ماسک در خودرو تک سرنشین لازم نباشد اما، این موضوع یک فرهنگ است. حتی ما به کسانی که پیش از این مبتلا شدند، نیز توصیه می‌کنیم که از ماسک استفاده کنند.»

 ماسک مانند قرنطینه، شدید عمل می‌کند

یافته‌ها و اطلاعات علمی امروز نشان می‌دهد حتی در صورت کشف واکسن، تأثیر ماسک بیش از آن بوده است. یعنی اگر بیش از ۹۵‌درصد مردم ماسک بزنند، از واکسن مؤثرتر است. برای همین، او به شهروندان توصیه می‌کند تا از ماسک استفاده کنند، اما ماسک را از دستفروشان نخرند و در این‌باره توضیحات بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «ممکن است در تولید ماسک‌هایی که از سوی دستفروشان و دوره‌گردان به فروش می‌رسد، بهداشت رعایت نشده یا آنها بازیافت شده باشند. برای همین، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای رفع این مشکل، دوختن ماسک پارچه‌ای در خانه است. شهروندان با حداقل هزینه و استفاده از پارچه‌های موجود در منازلشان می‌توانند به آسانی برای خود و خانواده‌شان، ماسک بدوزند. قرار نیست برای ادای این نذر، ماسک‌های گرانقیمت تهیه یا هزینه‌های گزافی صرف خرید آن شود. بلکه در زمینه فرهنگسازی و جریان‌سازی استفاده از ماسک و هم‌چنین پیش‌گیری از شیوع این ویروس، خیّران و خانواده‌ها می‌توانند ماسک‌های مناسب و ۳ لایه که از چند مدل پارچه دوخته شده است در بین شهروندان و افراد کم‌توان مالی توزیع کنند. ماسک‌های پارچه‌ای هم به اندازه ماسک‌های طبی، مطلوب و استاندارد است. در شرایط کنونی، ماسک ارزان‌ترین، مؤثرترین و کم ضررترین راه به شمار می‌رود و فراگیر شدن استفاده از آن می‌تواند بیشتر از یک قرنطینه شدید و محکم شهر یا کشور، نتیجه داشته باشد.»

جانتان برایمان مهم است!  

مرگ، مهم‌ترین معیار درباره بررسی ویروس کرونا است و هر رفتار درست و نادرست اجتماعی که انجام شود، ۴ تا ۶ هفته بعد، اثر آن را می‌بینیم. تاکنون داروی خاصی برای مقابله با ویروس کرونا ساخته نشده و تنها راه پیشگیری، استفاده از ماسک است.  
اما متأسفانه همه به آن دسترسی ندارند. ماسک‌های خانگی و دست‌دوز هم برای مقابله با بیماری کرونا مفید است. برای برآورده شدن آرزوهایمان، نذرهای مختلفی می‌کنیم. از پخت و توزیع غذای نذری گرفته تا کمک به افراد بی‌بضاعت و یتیم. این‌بار بیایم برای حفظ جان هم‌نوعانمان، ماسک نذر کنیم.  
حتی می‌توانیم خودمان ماسک بدوزیم و نذرمان را با اهدای آنها به چند کارگر ساختمانی یا دستفروشان و دوره‌گردان ادا کنیم. شهروندان علاقه‌مند و خیّران برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در «نذر ماسک» می‌توانند با لینک https://chat. whatsapp.com/G۹FREkUKwkxEjo۸DvD۰d۷d وارد گروه نذر ماسک در «واتساپ» شوند یا دوستانشان را به این گروه دعوت کنند. اگر از امروز هم ماسک زدن را آغاز کنیم تا پیش از شروع فصل پاییز و شیوع بیماری «آنفلوآنزا» و سرماخوردگی می‌توانیم به میزان قابل توجهی از شیوع این بیماری پیشگیری کنیم.
 

کد خبر 536463 برچسب‌ها محله آموزش از راه دور وزارت بهداشت و درمان همشهری محله آموزشی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله آموزش از راه دور وزارت بهداشت و درمان همشهری محله آموزشی استفاده از ماسک ماسک استفاده ویروس کرونا برای همین ترین راه ۹۵ درصد ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معجونی برای کنترل ویروس در بدن (فیلم) راهکار‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (موشن‌گرافی) آیا واکسن برای کرونا و ویروس های تنفسی کافی است؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • بزرگترین مزیت ما کامران نجف‌ زاده است
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)