Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@21:36:06 GMT

جواهری: شرایط به ضرر تولید کننده بازی ایرانی است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۵۴۴۵

جواهری: شرایط به ضرر تولید کننده بازی ایرانی است

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: بازی عرصه گسترده و پر مخاطبی است که هر گوشه آن عالمی دارد. برد گیم و بازی‌های کارتی هم جزء آن دسته از بازی‌هایی هستند که در ایران مخاطبان زیادی دارند. اما این عرصه نیز با مشکلات و موانعی مواجه است که باید بررسی شود و زیر تیغ نقد برود. از این رو برای بررسی چنین عرصه‌ای با اشکان جواهری یکی از طراحان و بازی پردازان ایرانی که ساخت بازی شب مافیا و ایستگاه آخر در کارنامه او دیده می‌شود، به گفتوگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگویی که منجر به این شد تا عرصه بُرد گیم بهتر مورد بررسی قرار بگیرد و مشکلاتش بازگو شود. این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

*بازی مافیا در روسیه طراحی شد

ایسکانیوز:بازی شب مافیا چطور طراحی شد؟

بازی شب مافیا اقتباسی از مافیای کلاسیک است. بازی مافیا را قبل از این که شب مافیا بیرون بیاید مردم ایران بازی می‌کردند. اما باید بگویم بازی مافیا را در دوران دانشجویی بازی می‌کردم و به نظرم ایراداتی داشت. به نظرم می‌توانست بازی، شخصیت‌ها و روند آن بهبود پیدا کند برهمین اساس فکر کردم تا شب مافیا را طراحی کنم.

البته در مورد بازی مافیا باید بگویم این بازی چند دهه پیش در روسیه توسط روانشناسی در مسکو طراحی شد که اتفاقا خیلی خوب جواب داد. اما بازی دیگر طراحی کردم به نام آخرین ایستگاه که اقتباسی نیست. این بازی جزء خانواده‌ بازی‌های مافیایی است وحال و هوای ایرانی دارد که در آن از شخصیت‌های ایرانی استفاده شده و جریان بازی در دوران رضاخان روایت می‌شود. به طوری باید بگویم اتفاقاتی که در بازی آخرین ایستگاه می‌افتد با حال و هوای ایرانی‌ها مطابقت دارد.

*شرایط به ضرر تولید کننده بازی ایرانی است

ایسکانیوز: در بازار ایران از کدام بازی بیشتر استقبال می‌شود؟

از بازی خارجی استقبال می‌شود که چنین اتفاقی چند دلیل دارد. یکی اینکه کپی کردن یک بازی و بعد تولید آن بسیار کار راحتی است. اگر کسی بخواهد اقدام به طراحی بازی کند یک سال طول می‌کشد زیرا این کار مراحی چون آزمایش، سرمایه و تصویرسازی دارد. اما وقتی بازی معروفی کپی می‌شود نیازی به تبلیغات ندارد چرا که تبلیغات آن قبلا انجام شده است از این رو محصول آماده‌ای وارد بازار می‌شود. تولید بازی‌های ایرانی در سال‌های اخیر انگشت شمار بوده است.

حدود 60 یا 70 شرکت تولید بازی داریم اگر هرکدام از این‌ها یک بازی ایرانی تولید کرده بودند باید اکنون 50 یا 60 بازی داشته باشیم که نداریم. موضوع بعدی حمایت نکردن از تولید بازی ایرانی است. ثبت مجوز تولید، موانع محتوایی و فنی از عوامل این عرصه است. بازی‌های خارجی که می‌آیند بدون هیچ مجوزی راحت تولید می‌شوند اما فردی که بازی ایرانی تولید می‌کند مشکلاتی بر سر راه او وجود دارد. هیچ نهادی هم نیست که به بازی‌های خارجی گیر دهد که چرا مجوز ثبت نداری یا کارهای دیگری را انجام نداده‌ای.

مشکل بعدی این است که روی بازی ایرانی گارد گرفته می‌شود. ذهنیت خوبی نسبت به آن ندارند. دولت و دوستان از برد گیم حمایت نمی‌کنند. اما مسئله دیگر این است که بازی ایرانی باید در داخل ایران با تمام بازی‌های دنیا رقابت کند. یعنی بازی ایرانی نمی‌تواند از ایران خارج شود ولی بازی خارجی بسیار راحت به ایران می‌آید. با این حال شرایط به ضرر تولید کننده بازی ایرانی است.

*برخی بازی خارجی را کپی می‌کنند

ایسکانیوز: گردش مالی برای بازی ایرانی در ایران به چه اندازه است؟

به طور مثال گردش مالی بازی شب مافیا در این دو سه سال اخیر 100 میلیارد تومان بوده است. چنین اتفاقی برای بازی‌های دیگر نیفتاده است. اما معضلی اینجا وجود دارد و آن این است که دوست داریم کار راحت را انجام دهیم. یعنی افرادی دوست دارند بازی را که دیگری تولید کرده، به راحتی تولید کنند. با این حال حتی حمایتی هم از تولید کننده بازی صورت نمی‌گیرد. برخی بازی خارجی را کپی می‌کنند و فقط تصویرش را عوض می‌کنند. به طور مثال بازی خارجی تِم قرون وسطی دارد و داخل که می‌آید پس زمینه‌اش هخامنشیان می‌‌شود که این یک اشکال اساسی است و هیچ نهادی هم بر آن نظارت ندارد.

*نبود حمایت مشکل اصلی عرصه بُرد گیم

ایسکانیوز: چه موانعی برای تولید کننده بازی بُرد گیم در ایران وجود دارد؟

حمایت یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام شود. سال قبل اتفاقات خوبی برای ما در جشنواره‌ای در آلمان افتاد اما در بازگشت به ایران هیچ نهادی برای حمایت پا پیش نگذاشت و هیچ حمایتی هم انجام نشد. اما عده دیگری به نمایشگاه کوچکی در ترکیه رفتند و در بازگشت کار آن‌ها بازخورد خوبی داشت. با این حال خواهان حمایت هستیم. مشکل دیگر قیمت کاغذ است. اگر انبار کنید قیمتش از طلا هم بالاتر می‌رود، با این حال افزایش قیمت کاغذ سرسام آور است. چنین موضوعی مشکلات زیادی به بار می‌آورد. یعنی بازی طراحی می‌شود با افزایش قیمت کاغذ نیز قیمت آن افزایش پیدا می‌کند که این کار باعث شاکی شدن بقیه می‌شود. برای طراحی برد گیم فقط نیاز به فکر سالم و خلاق است هرجایی باشید می توانید طراحی کنید. رعایت نکردن حقوق کپی رایت یکی دیگر از مشکلات مهم است.

انتهای پیام/

171 / 347 صنعت بازی بازی بُرد گیم بازی کارتی مافیا شب مافیا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: صنعت بازی بازی بازی کارتی مافیا شب مافیا تولید کننده بازی بازی ایرانی بازی شب مافیا تولید کنند بازی مافیا بازی خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، فرانسوی‌ها شکلات‌هایی را با اشکال و نماد المپیک پاریس طراحی کردند. در فاصله کمتر از ۳ ماه مانده به المپیک پاریس، فرانسوی‌ها از شکلات‌های طراحی شده با نماد و اشکال المپیک ۲۰۲۴ رونمایی کردند. تصاویر و ویدئویی از این شکلات های جذاب ببینید.

رونمایی از خوشمزه های بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ | تصاویر

کد خبر 848368 منبع: فارس برچسب‌ها پاریس خبر مهم پارالمپیک شکلات المپیک ورزش

دیگر خبرها

  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • سوسک سر خرطومی؛ جواهری زنده در طبیعت! (عکس)
  • دانلود شب های مافیا زودیاک فصل ۲ قسمت ۱۲ دوازدهم (قسمت 12 فصل 2 زودیاک) با حجم نیمه رایگان
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی تولید می‌شود
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان