Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی از طرح خود برای تغییر قانون نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد و گفت: در این اصلاح ما به سمت سامانه‌ای شدن حرکت خواهیم کرد.

وی به طراحی سه سامانه برای نظارت بر رفتار نمایندگان اشاره کرد و گفت: اولین سامانه به هدایایی تمرکز دارد که نمایندگان مجلس دریافت می‌کنند، مردم باید در جریان این امور باشند، به همین دلیل همه هدایایی که از دستگاه‌های خارجی و داخلی دریافت می‌شوند باید در این سامانه به ثبت برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوترابی بیان کرد: سامانه دوم که ذیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواهد بود با این هدف طراحی می‌شود تا اگر مردم درباره نماینده‌ای اطلاعاتی به دست می‌آورند در سامانه مسئول به صورت محرمانه ثبت کنند.

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس تأکید کرد: اگر نمایندگان مجلس با فشار بر دستگاه‌های مختلف مرتکب اقدامی شوند دستگاه‌های دولتی مکلف خواهند شد تا مکاتبات خلاف شئون متعارف وکلای مردم را در این سامانه ثبت کنند.

وی ادامه داد: سامانه سوم ذیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به مکاتبات الکترونیکی مجلس شورای اسلامی مربوط بوده و بر این اساس تمام مکاتبات وکلای ملت در این سامانه ثبت می‌شود و نامه‌نگاری‌هایی که اکنون به صورت پراکنده انجام می‌شود و گاهاً فساد آور هستند، حذف خواهند شد.

بیشتر بخوانید

اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شدند

ابوترابی با اشاره به  هفت عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این افراد در صحن علنی توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند، به همین دلیل نمی‌توانند ناظران خوبی باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق طرح مذکور قرار است اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از افراد غیر نماینده انتخاب شوند، گفت: همین طور است، رئیس کمیسیون قضایی که رئیس این هیئت خواهد بود، یک نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به تشخیص دبیر این شورا به علاوه یک نفر از دیوان عالی کشور، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را تشکیل خواهند داد.

نظارت بر صلاحیت نمایندگان در دوره چهارساله مستمر خواهد بود

عضو کمیسیون شورا‌ها گفت: قانون اساسی نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان را مستمر می‌داند و وقتی نمایندگان رأی آوردند نظارت این شورا باید به صورت مستمر ادامه یابد. بنابراین طبق طرح بنده تعارض منافع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حذف خواهد شد، چرا که اعضای آن خارج از قوه مقننه خواهند بود.

وی درباره بررسی صلاحیت نمایندگان در دوره چهارساله نمایندگی بیان کرد: نظارت مستمر ادامه پیدا خواهد کرد، همیشه این امر برای مردم سوال بوده که نمایندگانی که در دوره جدید رد صلاحیت می‌شوند چگونه چهار ماه همچنان در مجلس خواهند بود، بنابراین بر اساس طرح مذکور چنانچه نمایندگان برای انتخابات آتی رد صلاحیت شوند پرونده آنها توسط شورای نگهبان به هیئت سه نفره نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع خواهد شد و این افراد مکلفند که پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهند و چنانچه رد صلاحیت دال بر حذف نماینده باشد این افراد از مجلس فعلی نیز حذف می‌شوند.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که طرح مذکور در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت:  آیین نامه داخلی مجلس وارد نظام اداری شده و قطعاً در آینده نزدیک توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول خواهد شد.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس شورای نگهبان هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران

نماینده تهران در مجلس نسبت به انتشار برخی اخبار مبنی بر جدایی شهرستان ری از تهران واکنش نشان داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد نادری نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،  به خبر جدایی ری از تهران واکنش نشان داد و با این طرح مخالفت کرد.

نادری تاکید کرد: بنده مخالف هرگونه جابجایی در محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش های پنج گانه آن، محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) و همچنین منطقه ویژه اقتصادی ری هستم.

وی با تاکید بر هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی ری به خسارت‌های ناشی از ایجاد تغییرات در جغرافیای سیاسی این شهرستان اشاره کرد و گفت: این جابجایی بدون شک موجب به وجود آمدن نارضایتی‌های مردمی ساکنین و اهالی این شهرستان خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین از ارسال نامه‌‌ای از سوی تعداد از نمایندگان تهران به وزارت کشور خبر داد و عنوان کرد: بنده به همراه تعدادی از نمایندگان تهران طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار عدم تغییر وضعیت شهرستان ری در تقسیمات کشوری شدیم و تاکید کردیم که این شهرستان باید جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قدردانی فرمانده کل انتظامی کشور از نمایندگان مجلس
  • قدردانی و تشکر سردار رادان از نمایندگان مجلس
  • قدردانی سردار رادان از مجلس
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند