Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:56:19 GMT

اعمال تدابیر کنترلی شدید تا دستیابی به واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۶۸۵۶

اعمال تدابیر کنترلی شدید تا دستیابی به واکسن کرونا

با گذشت حدود هفت ماه از ثبت نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان، ناشناخته‌های ویروس عجیب کرونا هنوز برای ما بسیار است؛ این در حالی است که رقابت جهان در تورنمنت دستیابی و تولید دارو و واکسن کووید-۱۹ و امیدها برای ریشه کن شدن این بیماری ادامه دارد و تلاش محققان و دانشمندان سراسر جهان برای دستیابی راهکارهای درمانی و واکسن قطعی این بیماری معطوف شده است اما هنوز دارویی کشف نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی سیر صعودی کرونا و راه های مقابله با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

نقش فقر و کرونا در تاب‌آوری اجتماعی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم مجید ابهری جامعه‌شناس نوشت:روزنامه آرمان ملی: با ورود و گسترش ویروس کووید ۱۹ و مشکلاتی جدیدی که به‌وسیله این بیماری به مردم تحمیل شده، جامعه ما با مصداق ضرب‌المثل «قوز بالای قوز» روبه‌رو شد و مجموعه‌های واردکننده فشار بر روح و روان مردم و کاهش تاب‌آوری اجتماعی تکمیل شد. چراکه با عنایت به گرانی، تورم، آلودگی هوا، ناتوانی مردم در معیشت و داشتن یک سقف و مشکلات دیگر در جامعه، اکنون بیماری نیز مردم را دچار دغدغه‌های شبانه‌روزی جدیدی کرده است.  سوال اصلی در میان جامعه‌شناسان اینگونه مطرح می‌شود که برای ایجاد، افزایش و حتی تقویت تاب‌آوری در سطح جامعه و با توجه به شرایط فعلی چه بایدکرد؟ آنچه سهم مردم است، تابه‌حال به نحو احسن انجام شده و مردم از آزمون‌های اجتماعی روسپید بیرون آمده‌اند. به‌رغم مشکلات موجود برای مردم، آنها چه هنگام کمک به نیازمندان پایین‌شهر و با ایجاد بسته‌های ارزاق و مومنانه و کمک به همسایگان نیازمند، توانسته‌اند کمک‌های مناسبی به هموطنان و همشهریان‌شان در دوران شیوع کرونا ارائه دهند. اما سهم دولت در ایجاد و تقویت تاب‌آوری اجتماعی چیست؟ ‌ دولت می‌تواند از طریق سازمان‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان، وزارت رفاه و کمیته امداد به کمک نیازمندان بشتابد. در نگاه جامعه‌شناسی، نیازمندان جامعه به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. گروهی که اعلام نیاز می‌کنند و برای دریافت کمک به نهادها و سازمان‌های مذکور و سازمان‌های مردم‌نهاد مراجعه و گروه دوم افراد آبرومندی هستند که طلب نیاز نکرده و با دشواری‌های عجیبی زندگی خود را ‌سر می‌کنند. دولت باید بیش از هر زمان دیگری به فکر گروه دوم باشد و برای کسانی که با آبرومندی در زندگی دشوار امروز، روزگارشان را سپری می‌کنند، تدبیری بیندیشد.

کشف واکسن کرونا از تنباکو واقعا چقدر صحت دارد؟

خبرگزاری برنا در گزارشی نوشت: همزمان با افزایش رقابت میان شرکت‌های داروسازی جهان برای کشف واکسن ویروس کرونا، "شرکت آمریکایی انگلیسی تنباکو" اعلام کرد نسخه اولیه واکسن کووید ۱۹ خود را آزمایش می‌کند. این غول دخانیات آمریکایی اعلام کرد به واکسنی دست یافته که از پروتئین موجود در برگ تنباکو استخراج شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است به زودی به این شرکت برای آزمایش واکسن خود اجازه رسمی دهد. کینگزلی ویتون، رئیس بخش بازاریابی این شرکت در این باره گفت: ما به موفقیت این واکسن بسیار امیدواریم. این اقدام بخش مهمی از راهبرد ما برای ساخت یک آینده روشن برای مردم جهان است. پیش‌تر آزمایش اولیه این واکسن با موفقیت انجام گرفته بود و این شرکت از گیاه تنباکو مزارع خود واکسن کرونا را استخراج کرده است. این برای نخستین بار است که در جهان یک شرکت دخانیات مدعی کشف واکسن ویروس کرونا از برگ‌های تنباکو است. پیش‌تر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد استعمال دخانیات می‌تواند علائم ابتلا به کووید ۱۹ را در بیماران تشدید کند. از همین رو، کشیدن انواع تنباکو به هیچ عنوان برای مقابله با ویروس کرونا توصیه نمی‌شود.

داروی موثری برای مقابله با کرونا تاکنون یافت نشده است

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت و آورد: در کشف واکسن کرونا احتمال آزمون و خطا وجود دارد و تاکنون برای مقابله با کرونا داروی موثری یافت نشده و تاثیر هیچ یک از داروهای موجود هم، ثابت نشده است. پیش بینی می‌شود با سرد شدن هوا در فصل پاییز و احتمال بروز بیماری فصلی آنفلوانزا، بروز بیماری حاصل از ویروس کرونا را در این فصل نیز شاهد باشیم. وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا برای اولین بار در جهان، گفت: همه نظام‌های بهداشتی جهان برای کشف داروی موثری برای مقابله با ویروس کرونا در تلاش هستند؛ در کشف واکسن کرونا احتمال آزمون و خطا وجود دارد و تاکنون برای مقابله با کرونا داروی موثری یافت نشده و تاثیر هیچ یک از داروهای موجود هم، ثابت نشده است. سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه ویروس کرونا هم اکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر انسان را در کل دنیا درگیر کرده است، گفت: تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری روز به روز در حال افزایش است و کادر بهداشت و درمان گیلان از پنج ماه گذشته تاکنون با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.

نیم سال با کرونا

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نوشت: میهمانی کرونا در ایران به تقریباً نیمی از سال رسیده و اطراق او در گوشه و کنار این کشور بویژه مشهد همچنان ادامه دارد. انگار کووید۱۹ قرار نیست حالا حالاها ترکمان کند و می‌خواهد کماکان مدت‌های مدیدی را با ایرانی‌ها و همشهریان مشهدی همزیستی داشته باشد. باری، نمی‌توانیم شرایط کرونایی این روزهایمان را نادیده بگیریم و کتمان کنیم. این ویروس از هرجایی آمده و به هر ترتیبی که به گوشه و کنار جهان سرایت کرده، حالا گوشه‌ای از زندگی انسان‌ها را تسخیر کرده و باید برای خداحافظی با آن، تدابیری علمی و اثرگذار اندیشید. پارلمان پنجم شهر مشهد نیز از همان روزهای نخستینی که این میهمان ناخوانده راهی شهرمان شد، عزم خود را جزم کرد تا با کووید۱۹ نه از سر احساس بلکه با منطق و عقل سلیم وارد نبرد شود. رهاورد آن عزم جزم که تاکنون نیز ادامه داشته مصوبات متعددی است که هر کدام توانسته سدی را در برابر مشکلات و عارضه‌های کرونایی ایجاد کند. شورای شهر مشهد به عنوان یکی از پیشروترین پارلمان‌های شهری در مبارزه با کرونا در همان روزهای نخست اسفند سال گذشته با اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور اصلاح و بازسازی ۲۰ دستگاه آمبولانس و خرید تجهیزات مورد نیاز پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات به بیماران کرونا، بنیان بسیاری از هم‌افزایی‌های دیگر بین‌بخشی را در این مسیر به ارمغان آورد. بعد از آن بود که دستگاه‌های دیگر نیز به تأسی از این اقدامات مدیریت شهری، هر کدام در بضاعت خود در عرصه کمک به پیکره بهداشت و درمان شهر و استان پای نهادند.

بعد از بخش درمان در قزوین، بانک‌ها بیشترین مبتلایان کرونا را دارند

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین پرداخت و آورد: شرایط شیوع کرونا به نحوی است که جز با رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه نمی‌توان آن را مهار کرد و به نظر می‌رسد که جدی نگرفتن موضوع کار را برای ما و متولیان امر مشکل کرده است. بسیاری از هم استانی‌ها کرونا را شوخی گرفتند؛ در صورتی که این ویروس بی‌رحم است، خانواده‌هایی که دچار این موضوع شدند و مورد فوتی نداشتند مشکلات زیاد را متحمل شدند لذا باید موضوع را جدی بگیریم و طی این چند روز که محدودیت‌ها تمدید شد نتایج خوبی را در استان گرفتیم. جانشین ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین تصریح کرد: با اعمال محدودیت‌ها تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها کاهش یافت این نشان می‌دهد که ما هر چه رعایت کنیم و به پروتکل‌ها پای‌بند باشیم موضوع حل شدنی است اما ساده‌انگاری باعث بروز مشکلات بیشتر می‌شود. وی افزود: نگرانی را برای پاییز و زمستان داریم اگر روند شتابان کرونا ادامه داشته و تعداد مبتلایان بستری و فوتی ها صعودی باشد و به پاییز و زمستان وصل شود کار برای ما دشوار خواهد شد. حبیبی تصریح کرد: اغلب مردم به فروشگاه‌ها و مراکزی که پروتکل‌ها راعایت کردند مراجعه می‌کنند. این سخت‌گیری‌ها برای جان مردم است و هر چه بیشتر سختگیری کنیم مردم خوشحال‌تر خواهند شد.

برخی کرونایی های به فیبرز ریه مبتلا می شوند

خبرگزاری برنا به بازتاب سخنان مسعود مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا پرداخت و آورد: ماندگاری کرونا در هوا بین سه تا ۹ درصد افزایش یافته است. در این شرایط وقتی فردی به کرونا مبتلا می‌شود به سرعت دیگر افراد خانواده نیز درگیر می شوند.  او درباره وضعیت وخیم مبتلایان به کرونا طی یک ماه اخیر در مقایسه با مبتلایان اولیه کرونا تاکید کرد: هم اکنون حجم عظیمی از بیماران در بیمارستان‌ها به سر می‌برند، طبیعتا وقتی حجم قابل توجهی بیمار در مراکز درمانی حضور داشته باشند، افراد بیشتری نیز درگیری بیماری کرونا خواهند شد.  این پزشک عفونی درباره میزان آسیب به ریه در بیماران مبتلا به کرونا گفت: تعدادی از مبتلایان به فیبرز ریه مبتلا می‌شوند، اما این مسئله شامل همگان نمی شود. اگر امروز تمامی افراد جامعه تمهیدات بهداشتی لازم را نسبت به این بیماری در نظر بگیرند دو تا سه هفته آینده نتایج آن مشاهده می‌شود. هرچند با رعایت‌های مستمر تعداد بیماران به ۵۰ نفر در روز کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه این روند اندک اندک سیر نزولی پیدا می‌کند.  کرونا روز به روز بدتر می‌شود.  باید دانست این حجم از بیماری ماحصل مسافرت‌های خردادماه است. کاهش سفرهای درون شهری، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست وشوی مداوم دست و صورت  و ماسک زدن را در اولویت قرار دهد.  

رسانه‌های اصولگرا

نظام آموزشی در دوران کرونا نیازمند چه تغییراتی است؟

پایگاه خبری افکارنیوز در گزارشی به بازتاب سخنان حمیدرضا رضازاده، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و علیرضا ملازاده، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته و آورد:پایگاه خبری افکارنیوز:تغییرات ناشی از کرونا در مسایل آموزشی بسیار گسترده بوده است. تجربه آموزشی حاصل از آن باعث شده در آینده حتی در زمانی که ویروس کرونا کنترل شود، آموزش در کلیه مقاطع تحصیل و دانشگاه ها و موسسات آموزشی به صورت ترکیبی از یادگیری رو در رو و یادگیری آنلاین محتمل و مقرون به صرفه باشد.  کودکان طبقه پایین که تا قبل از دوران کرونا گاهی می‌توانستند در کنار کلاسی‌های خود درس بخوانند و از مزایای در کنار کودکان متوسط و بالا بودن بهره برند، به سبب تغیییرات دوران کرونا، این کار برایشان میسر نیست. از سوی دیگر این کودکان ملزومات امکانات آموزش از راه دور مثل سیستم های رایانه ای، تبلت و اینترنت با سرعت مناسب را ندارند. این شرایط به ایجاد «یأس آموزشی» و ناتوانی در همگام شدن با آموزش های الکترونیک می شود. بهبود دسترسی آموزشی، توانمند سازی آموزشی، دستیابی به رشد پایدار آموزشی، غلبه بر نابرابری آموزشی، مستلزم سیستم آموزشی مناسب برا ی آموزش دیجیتال و آموزش از راه دور است. باوجود این، تکنولوژی چاره همه مشکلات نیست و تا زمانی که همه مدارس به استانداردهایی مشترک و لازم در این زمینه برسند، مشکلات آموزشی وابسته به کرونا (educational problems based on corona) ادامه می یابد. به هر حال در شرایط کرونا در مدارس و دانشگاه های تمام دنیا این سوال مطرح است که چه طور می توان آموزش و پرورشی مناسب با توجه به اهداف آموزش وپرورش دوران کرونایی و نیازهای آموزشی دوران کرونایی تدوین کرد؟

خبرگزاری فارس به گفت وگو با حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخته و آورد: در روزهای اول شیوع ویروس سازمان بهداشت جهانی تاکیدی بر استفاده از ماسک برای همگان نداشت که با گذشت زمان، هم‌اکنون  به عنوان مسؤولیت اجتماعی بر استفاده آن برای عموم تاکید دارد. رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ویروس کرونا حالاحالا خیال رفتن ندارد، گفت: حالاحالاها باید با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم کنیم و با آن زندگی کنیم، بنابراین در دراز مدت باید پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و دقت و ملاحظات در این خصوص کمرنگ نشود. باید به طور صحیح، به‌روز و براساس آخرین دست‌یافته‌های علمی در خصوص ویروس کرونا به مردم اطلاع‌رسانی شود تا مردم کمتر مبتلا شوند و اگر کسی هم علائمی از این بیماری داشت براساس مسؤولیت اجتماعی خود را قرنطینه کند. متاسفانه عدم باور صحیح از وجود این بیماری سبب باورهای اشتباهی شده مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنم کرونا بگیرم، نژاد من فلان است به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوم، ویروس کرونا قومیت، جنسیت، سن و سال نمی‌شناسد و فعلا تنها راه پیشگیری آن استفاده صحیح از ماسک، پرهیز از تجمع، تردد و تماس و همچنین شست‌شوی دست‌ها است. هر کسی می‌تواند به ویروس کرونا مبتلا شود، باید تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی صحیح و رسالت‌های اجتماعی این باورهای غلط را کمرنگ کنیم. با یک مشارکت اجتماعی در راستای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حقوق عموم دیگران احترام بگذاریم.

فاجعه ماسک های بی لایه!

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: از چندی قبل و با اعلام دستور اجباری شدن ماسک جهش قیمتی در این کالا به وجود آمد که دولت برای کنترل این قیمت ها، نرخ مصوب آن را بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان برای ماسک های صنعتی و نیمه صنعتی دارای ملت بلون یا بدون آن در نظر گرفته اما گزارش های مردمی از ماسک هایی با قیمت های به مراتب بالاتر و با کیفیت بسیار پایین تر حکایت داشت که برای روشن شدن موضوع برنامه ریزی برای انجام یک گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی، صمت و دانشگاه علوم پزشکی را انجام دادیم اما با وجود هماهنگی های قبلی و چندین باره، دانشگاه علوم پزشکی مشهد که متولی اصلی کنترل کیفی ماسک ها و ناظر تولیدات صنعتی از نظر بهداشتی است در این گشت مشترک شرکت نکرد. در بازدید از اولین داروخانه در خیابان  چمران بازرسان به عنوان خریدار درخواست ماسک سه لایه داشتند که قیمت هر عدد ماسک سه لایه جراحی ۲۵۰۰ تومان اعلام شد. پس از این خرید اینانلو نماینده گشت تعزیرات حکومتی از مدیر داروخانه درخواست رسید خرید و موجودی انبار کرد که در بررسی ها مشخص شد سه نوع ماسک با قیمت های ۲۵۰۰، ۲۰۰۰ و ۱۹۰۰ تومان در داروخانه موجود است که فقط نوع اول دارای لایه فیلتر اصلی ملت بلون است و بقیه هیچ نام تجاری و رسمی و همچنین هیچ گونه تاییدیه و نشان اصالتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر مجوز لازم ندارد و از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

عوارض کووید ۱۹ بر شنوایی افراد

خبرگزاری مهر به گفت و گو با پدرام برقعی متخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن پرداخته و آورد: آنچه مسلم است، در فا جدید بیماری کرونا، برخی از بیماران با عارضه‌های گوش درد و کاهش شنوایی مواجه می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه عارضه گوش درد و عفونت گوش به تنهایی نمی‌تواند علامت کرونا باشد، افزود: گوش درد و کاهش شنوایی، یکی از عوارض بیماری کرونا است که معمولاً در کنار سایر علائم بیماری، نمود پیدا می‌کند. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام اینکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران کرونایی بستری دچار عارضه گوش درد و کاهش شنوایی می‌شوند، ادامه داد: درمان جداگانه ای برای رفع این عارضه در زمان ابتلاء به کرونا وجود ندارد و هر آنچه که برای درمان کرونا انجام می‌شود، کافی است. این متخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن، با عنوان این مطلب که عارضه گوش درد و کاهش شنوایی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند شامل همه سنین باشد، گفت: عوارض کرونا بر روی گوش، اغلب با بهبود بیمار از بین می‌رود و کمتر شاهد ماندگاری عارضه کرونا بر سلامت گوش بیماران هستیم. برقعی همچنین به سرگیجه به عنوان یکی از علائم گوش درد اشاره کرد و افزود: برخی از انواع سرگیجه می‌تواند ناشی از گوش درد باشد.

برچسب‌ها مسعود مردانی ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسعود مردانی ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت مسعود مردانی ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت گوش درد و کاهش شنوایی دانشگاه علوم پزشکی مقابله با کرونا برای مقابله بیماری کرونا دوران کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا داروی موثری کشف واکسن پروتکل ها کووید ۱۹ تاب آوری برای ما ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی گفت: واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

وی افزود: واکسن روتاویروس در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود.

عرشی گفت: واکسیناسیون روتاویروس سالانه حداقل از ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اواخر سال گذشته هم واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد.

وی گفت: این واکسن نیز در سنین ۲، ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

کد خبر 6090502 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!