Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:50:39 GMT

کانی برازان بهشت پرندگان ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۷۴۵۹

‍‍‍‍‍‍

دریافت 6 MB

به گزارش خبرنگار مهر، تالاب بین المللی کانی برازان یکی از مشهورترین و زیباترین آبگیرهای کشور که چون نگینی در میان تالاب‌های منطقه شمال‌غرب خودنمایی می‌کند، تابستان امسال شاهد حضور هزاران پرنده بومی و مهاجر است.

این تالاب بین المللی به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی خاص، در برخی فصول سال به‌خصوص تابستان به کانونی برای جذب طبیعت گردان و به مامنی مطمئن برای پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است، اما جای تأمل دارد که این تالاب با ظرفیت‌های کم نظیر تاکنون چندان در بخش گردشگری مورد توجه قرار نگرفته ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانی برازان در زبان کردی به معنی چشمه گرازها است که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده و امروز به عنوان بهشت پرندگان ایران مشهور است.

آب کانی برازان ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت مناسب و پرآبی این تالاب، گفت: امسال به دلیل بارش‌های مناسب بهاره آب این تالاب ۱۵ درصد افزایش یافته و محیطی مناسب برای جوجه آوری پرندگان ایجاد کرده است.

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بارندگی مناسب و وجود آب کافی در نیمه تابستان موجب شده، برخی پرندگان که کمتر در این زمان در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد مشاهده می‌شدند، هم اکنون در این تالاب ماندگار شوند، افزود: با توجه به شرایط مناسب تالاب در حال حاضر حدود ۵۵ گونه از پرندگان اقدام به جوجه آوری و لانه گذاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فصل تخم گذاری ۱۸۰ گونه آبزی و کنار آبزی در تالاب کانی برازان با مساحت ۹۲۷ هکتار از اوایل خرداد آغازمی شود و بعد از ۴۵ روز به فصل زیبای جوجه آوری می‌رسد این فصل هم تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در حال حاضر هم ۱۰ هزار بال پرنده در تالاب زندگی می‌کنند که بخش قابل توجه جوجه‌هایی است که در حال حاضر همراه با مادرهایشان در تالاب تغذیه می‌کنند و در حال بال و پر گرفتن هستند، امری که زیبایی خاصی به کانی برازان بخشیده است.

آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از ۷۰ تالاب دائمی و فصلی یکی از مهم‌ترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

کد خبر 4989890

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب کانی برازان پرنده نگری محیط زیست آذربایجان غربی ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا عید سعید قربان قزوین گرگان شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا ماه محرم اقامه نماز جمعه بیرجند کرمانشاه مجلس شورای اسلامی کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران (فیلم)

 

 

 

 

 

لنگ ایرانی از گونه‌های جانوری شب فعال و منزوی به شمار می‌رود که غالباً شب‌ها در جنگل‌ها و مراتع تردد می‌کنند. ثبت و ضبط تصاویر پلنگ و حیات‌وحش در مناطق مختلف جنگلی مازندران نشان‌دهنده وضعیت و شرایط زندگی گونه‌های مختلف در طبیعت است. باتوجه به اینکه بهار، فصل زایش پلنگ است، موضوع مهم احساس امنیت بوده که در بحث حضور حیوانات در طبیعت تعیین‌کننده خواهد بود. ثبت متعدد تصاویر پلنگ و حیات‌وحش از طریق دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانی در استان مازندران مازندران نویدبخش اتفاقات خوب برای گونه‌های مختلف در طبیعت خواهد بود. در فیلم زیر حضور شبانه پلنگ در جنگل‌های بولا منطقه دودانگه مرکز استان مازندران توسط محیط‌بانان منطقه به تصویر کشیده شده است

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی‌ها (فیلم) راننده از ترس پلنگ فرار کرده رفته تو ماشین / درخواست کمک گرفتنش خیلی جالبه (فیلم) ثبت تصویر پلنگ ایرانی در گلستان (فیلم)

دیگر خبرها

  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران (فیلم)
  • ساخت فرودگاه هایی که تبدیل به لانه پرندگان شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند