Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان در خصوص انتقادات دوستدران محیط زیست مبنی بر وجود تشعشعات رادیواکتیو در پساب کارخانجات ید استان گلستان، گفت: در گزارش مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور، وجود تشعشعات رادیواکتیو در پساب ید گلستان تأیید نشد.

هومن هادیان اظهار کرد: در نامه‌ای که ۲۹ تیرماه امسال از سوی دفتر حفاظت در برابر اشعه مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور صادر شد، آمده که با توجه به بازدید میدانی و نمونه‌برداری توسط کارشناسان این دفتر و بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌ها، مقادیر به دست آمده از حدود استاندارد پایه بین‌المللی بوده و در محدوده میزان خاک زمینه منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه گفت: استان گلستان به لحاظ وضعیت زیست‌محیطی و منابع طبیعی دارای معادن محدودی است و در رتبه‌های پایین کشوری قرار دارد، لیکن به دلیل حضور ماده معدنی ید دارای رتبه ارزش‌افزوده مواد معدنی بالایی در کشور است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان با بیان اینکه استان گلستان تنها تولیدکننده ید در کشور است، تصریح کرد: در دنیا تنها هشت کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان نام ایران را در لیست کشورهای جهانی در تولید ید قرار داده است.

به نقل از روابط عمومی صمت گلستان، هادیان با اشاره به اینکه استخراج ید در استان گلستان به هیچ‌وجه انحصاری نیست، افزود: در حال حاضر سه شرکت در استان دارای پروانه بهره‌برداری استخراج ید هستند. ۱۳ شرکت پروانه اکتشاف ید گرفته و تمامی موافقت های زیست محیطی و منابع طبیعی را اخذ کردند. همچنین ۹ متقاضی جدید استخراج ید در استان وجود دارد که در حال پیگیری و اخذ مجوزهای محیط زیست و منابع طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل کارخانجات ید پساب آنها است، تصریح کرد: هنوز راه‌حل مشخصی برای تعیین تکلیف پساب این کارخانجات مشخص نشده که آیا به دریاچه ریخته شود یا تزریق شود یا انتقال به دریا و سایر موارد انجام شود. البته بر اساس تصمیمات استانی تزریق به داخل زمین راه‌حل اول است و دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید در حال انجام فرآیند احداث کانال و سایت تزریق به شکل آزمایشی هستند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۱۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری راکد و غیر فعال در استان گفت: این محدوده ها از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار می شود.

عبدالحمید سرتیپی افزود: در راستای استمرار روان‌سازی فعالیتهای کسب‌وکار بخصوص توسعه اقتصادی معدنی استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در نیم سال اول امسال ۲۸۹ محدوده معدنی، اکتشافی و بهره برداری را که بنا به دلایلی راکد و یا غیر فعال شده بودند، شناسایی کرده و برای فعال سازی، این معادن را از طریق مزایده عمومی به اشخاص دارای صلاحیت فنی و مالی لازم واگذار خواهد کرد.

سرتیپی، با اشاره به اینکه ۷۶۰ محدوده معدنی و اکتشافی در سال گذشته به مزایده گذاشته شد، اظهارکرد: در راستای سیاستهای ابلاغی وزارت صمت و همچنین روان‌سازی و توسعه کسب ‌وکارهای استان علی الخصوص فعالیتهای اقتصاد معدنی استان، نخستین مزایده محدوده‌های معدنی استان در سالجاری از امروز آغاز شده و بر این اساس ۸۷ محدوده اکتشافی، ۱۱۳ محدوده اکتشافی دارای پروانه اکتشافی، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۳ معدن دارای گواهی نامه کشف و دو محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار خواهد شد.

سرتیپی تصریح کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط برای شرکت در مزایده عمومی معادن استان باید در سامانه الکترونیکی دولت(ستاد) به نشانی www.setadiran.ir ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان مزایده می‌توانند از امروز شنبه ۸ اردیبهشت تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه از طریق سامانه ستاد مدارک لازم برای حضور در این مزایده را اخذ و پس از تکمیل مدارک درخواستی مجدد نسبت به بارگذاری آنها در سامانه ستاد اقدام کرده و اصل ضمانت نامه بانکی یا اصل برگ واریزی نقدی حداکثر تا ساعت ۱۲:۰۰ روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در قالب یک پاکت مهر و موم شده به دبیرخانه اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تحویل دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • ۲۸۹ محدوده معدنی استان آذربایجان غربی از طریق مزایده واگذار می‌شود
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی