Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@22:56:39 GMT

برخی دانشجویان پزشکی در آکواریوم بزرگ شده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۸۸۲

برخی دانشجویان پزشکی در آکواریوم بزرگ شده‌اند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مشترک معاونان فرهنگی دانشجویی و آموزشی وزارت بهداشت با موضوع پاسخگویی اجتماعی، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تحولی آموزش پزشکی "آموزش پاسخ‌گو و عدالت‌محور" است، موضوع "پاسخ‌گویی اجتماعی" موضوع بسیار مهم و بابرکتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق‌دوست با تاکید بر اینکه مراقبت از بیمار بسیار ارزشمند است، گفت: پزشک، پرستار و خدمتکاری که تنها چهاردیواری مطب و اتاق عمل را می‌بینند آن‌گونه که باید و شاید رسالت اجتماعی خود را ایفا نخواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: همه می‌کوشیم تا عالِم تربیت کنیم اما عالِمی که آدم نباشد مشخص نیست چه سرنوشتی خواهد داشت و چه سرنوشتی را برای جامعه رقم خواهد زد، نسل بعدی ما متأثر از نیروی انسانی است که امروز ما از دانشگاه‌ها به جامعه تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمییت احساس وظیفه و مسؤولیت پذیری داشتن، عنوان کرد: گاه ما با مسائلی روبه رو می‌شویم از جمله این‌که تعداد کمی از دانشجویان ما به فکر خروج از کشور هستند، از کمبودها گلایه‌مندند، فردگرا شده‌اند، آن‌گونه که باید استانداردهای نسل گذشته از نظر اخلاق و ادب را رعایت نمی‌کنند. اگر دانشجو و دانش‌آموخته ما عاشق این کشور و خدمت به این مردم باشد، حتی اگر سختی‌ها چند برابر هم شود، حتما عاشقانه کار خواهد کرد و از کار خود لذت خواهد برد.

حق‌دوست با طرح این سؤال که ما تا چه اندازه دانشجویان را با مشکلات اجتماعی مواجه کرده‌ایم، گفت: اگر نگویم قریب به اکثریت، اما به واقع باید گفت بخشی از دانشجویان ما در آکواریوم بزرگ شده‌اند، سال‌های آخر تحصیل در دبیرستان خود حتی یک مسافرت ساده نداشته‌اند، نمی‌دانند فقر یعنی چه؟ شب را با گرسنگی گذراندن چه حالی دارد؟

حق‌دوست اضافه کرد: اگر دانشجویان، مسئولان و اساتید به عینه می‌دیدند در زمستان سرد، افرادی که در پارک و زیر پل می‌خوابند چه وضعیتی دارند، متوجه می‌شدند حال کودکی که مجبور است در چهار راه‌ها شیشه پاک کند و خرج یک خانواده را در بیاورد و روزانه بارها مورد تمسخر قرار بگیرد، چگونه است؛ متوجه می‌شدند خانواده یک معتاد چه می‌کشد. اگر درک می‌کردند آفت‌زدن محصول یک کشاورز چه دردی برای او دارد، اگر متوجه می‌شدند وقتی در گوشه‌ای از کشور سیل یا زلزله می‌آید به یکباره چه تعداد بچه‌ بی‌سرپرست می‌شوند و این‌ موراد را از نزدیک لمس می‌کردند، گفتمانشان عوض می‌شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که مشکل تنها از دانشجو نیست، گفت: برخی اساتید ما نیز آن‌گونه که باید و شاید دغدغه‌مند نیستند، دغدغه‌های اجتماعی در آنها کمتر شده و با مردم جامعه ارتباط تنگاتنگی ندارند.

وی با اشاره به تأکید دین اسلام بر انسان‌سازی، خاطرنشان کرد: گاهی غافل می‌شویم که دانشگاه کارخانه انسان‌سازی است، اگر فارغ‌التحصیل و دانش آموخته ما در ابعاد انسانی رشد پیدا نکند، اشتباه کرده‌ایم؛. روسای دانشگاه در اولین فرصت با چندتن از معاونان خود سری به زندان‌ها بزنند و با چند زندانی بنشینید و حرف‌های دل آنها را گوش کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: اگر معاونان فرهنگی ‌و دانشجویی صرفا به خوابگاه و سرویس ایاب و ذهاب دانشجو دقت کنند و معاون آموزشی صرفا به کلاس درس و نمره دانشجو توجه داشته باشند و دانشجو را در جامعه نبینند، به بیراهه می‌رویم.

حق‌دوست در خصوص اهمیت راه پیدا کردن موضوعات پاسخ‌گویی اجتماعی به پایان‌نامه‌های دانشجویان، گفت: در آیین‌نامه مربوط به پایان نامه‌های دانشجویان، تغییراتی ایجاد و با تصویب در شورای عالی برنامه‌ریزی، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. بر این اساس، پایان نامه‌های دانشجویان از حالت صرفا تحقیقاتی خارج و این اختیار به دانشگاه داده شده که اشکال دیگری از پایان‌نامه که به فعالیت‌های اجتماعی و مسؤولیت‌پذیری مرتبط است را بتوانیم بپذیریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی نقاط دنیا اگر دانش آموزی بخواهد وارد رشته پزشکی شود باید در رزومه خود به این موضوع اشاره کند که چند ساعت فعالیت داوطلبانه برای خدمت به دیگران داشته است. در برخی کشورهای نیز اینترن‌ها فارغ التحصیل نمی‌شوند مگر اینکه فعالیت داوطلبانه داشته باشند.

انتهای پیام/

366 / 320 وزارت بهداشت علی‌اکبر حق‌دوست دانشجوی پزشکی پاسخگویی اجتماعی مسئولیت‌پذیری مسئولیت اجتماعی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت بهداشت دانشجوی پزشکی پاسخگویی اجتماعی مسئولیت پذیری مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت پایان نامه حق دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان پزشکی مشهد در حمایت از جنبش دانشجویان آزادیخواه آمریکا

همزمان با ۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم جمع زیادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور در تالار ابن سینای  این دانشگاه شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، مرگ بر فرانسه، سر دادند.

آزادگان دنیا حمایت حمایت، سکوت هر آزاده خیانت خیانت، خیبر خیبر یا صهیون، جیشو محمد یا ربون، ما همه سرباز توایم خامنه‌ای گوش به فرمان توایم خامنه‌ای و‌ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده، جنایات فجیع در غزه و برخورد وحشیانه پلیس آمریکا را به شدت محکوم کردند و حمایت خود از اقدام اساتید و دانشجویان آمریکا علیه اسرائیل غاصب را اعلام کردند.

اقدام شنیع آمریکا علیه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور محکوم است

علی تقی‌پور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: محور تاریخ گفتمانی از ایران آغاز شد و می‌بینیم که در خاک آمریکا هم مردم، دانشجویان و اساتید این کشور اقدامات دولت خبیث  آمریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنند.

وی افزود: نتانیاهو معتقد بود که تا فلسطین و جبهه مقاومت را از پای نیاورد دست از جنگ  نخواهد کشید، اما دیدیم روز به روز در برابر جبهه مقاومت خوار و ذلیل‌تر شد.

در پایان این تجمع بیانیه دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حمایت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا قرائت شد.

در این بیانیه ضمن قدردانی از اساتید و دانشجویان ۳۸ دانشگاه آمریکا و تحسین اقدام ارزنده جامعه دانشگاهی این کشور بر نابودی آمریکا و اسرائیل با ایجاد یک اتحاد و همدلی میان تمامی انسان‌های آزادی‌خواه جهان تاکید شد.

همچنین در این بیانیه جنایات ۷ ماهه اخیر اسرائیل غاصب در غزه محکوم شد و دانشگاهیان حاضر در این تجمع  خواستار  پایان سکوت مدعیان آزادی و واکنش قاطع سازمان ملل علیه جنایات و وحشی‌گری‌های آمریکای جنایکار و اسرائیل غاصب شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • چارت سازمانی مرکز بهداشت گلشن تصویب شد
  • رقابت ۱۲۰۰۰ داوطلب در آزمون دستیاری/ اعلام حقوق دستیاران
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • ستاره شمس آذر: به تیم‌های بزرگ‌تر هم فکر می‌کنم!
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • تجمع دانشجویان پزشکی مشهد در حمایت از جنبش دانشجویان آزادیخواه آمریکا
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم