Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:54:19 GMT

فقری که با کرونا عمیق تر شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۶۸۵۷

فقری که با کرونا عمیق تر شد

اندکی بعد از سپری شدن آن دوران قرنطینه خانگی روزهای آغازین شیوع کرونا که در زیر سایه سنگنی از ترس و نگرانی ناشی از آینده ای مبهم بود ؛ محدودیت های به ناچار ریشه دار در مشکلات زیر ساختی اقتصادی برداشته شد و دیگر آنها که مشکل نان شب داشتند درنگی بین دوراهی نان و جان را شایسته ندانستند و به تکاپو برای احیای کسب و کارهای نیمه جان خود پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گستردگی فقر و بیکاری در بسیاری از مشاغل طی ماه های پس از شیوع کرونا افزایش یافته است که تقریبا می توان گفت تمام شهرهای کشور را درگیر بحران های یکسان همچون بیکاری و فقر کرده است.اما همین مشکل در استان هایی همچون لرستان که از نظر نرخ بیکاری و ضعف زیرساخت های اقتصادی قبل از کرونا نیز دچار مشکل بوده اند ، عاملی همچون کرونا ، اثرات عمیق تری بر جای می گذارد.

امروز که جامعه گرفتار مشکلات اقتصادی است، شاید درخواست از دولت برای اِعمال محدودیت شدید و تعطیلی و نیمه‌تعطیلی اداره‌ها و کارگاه‌ها، خواسته‌ای غیراقتصادی باشد در عین حال ، تجربه اسفند تا اردیبهشت نشان می‌دهد اگر رعایت دستورالعمل ها رعایت نشود  با گسترش کرونا ، محدودیت ها و تعطیلی ها  طولانی‌تر و کم‌اثرتر می شود و آشفتگی بیشتری ایجاد خواهد شد.

در چنین شرایطی ،  آنچه که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد ، رویه رها شدن هر گونه محدودیت و بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی و عادی انگاری کرونا است و با برداشت اشتباه از زندگی مسالمت آمیز با کرونا ؛ فراگیری این بیماری بیشتر خواهد شد و آن هنگام دیگر مجالی برای تولید ، تجارت و فعالیت اقتصادی باقی نخواهد ماند و بعبارتی جان و نان مردم هر دو به خطر خواهد افتاد.

آنچه مسلم است و جای انکار ندارد ، فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا است که بسیاری خانواده ها را متاثر کرده است ؛ نداشتن درآمد و یا کاهش سطح درآمد، بیکاری، تعطیلی کسب و کارها، ناتوانی در پرداخت اقساط و به تعویق افتادن آنها و اجاره خانه و اجاره مغازه در کنار نداشتن پس‌انداز از جمله مشکلات اقتصادی ناشی از دوران کرونا است.

روزبه کردونی، رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی چندی پیش در خصوص افزایش جمعیت زیر خط فقر در پی شیوع کرونا هشدار داده و گفته بود: براساس محاسبات این مؤسسه بین المللی، جمعیت زیر خط فقر در ایران، ۶۰.۶ درصد رشد خواهند کرد و بیش از ۱.۵ برابر خواهد شد.

کسب و کار هشت هزار و ۵۲۰ نفر در بروجرد دچار آسیب شد

بنا بر گفته ،  رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد؛ هشت هزار و ۵۲۰ نفر از افرادی که به دلیل کرونا کسب و کار آنها دچار مشکل شده در شهرستان بروجرد شناسایی شده اند و در سامانه ثبت نام کرده اند.

 عبدالعلی گیوه کی  گفت:  ۶۹۶ میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای آسیب پذیر از کرونا برای استان لرستان در نظر گرفته شده که بانک های مورد نظر برای پرداخت تسهیلات مشخص شده اند.

وی افزود: دستگاه های مرتبط موظف هستند به اسامی این افراد دسترسی پیدا کنند تا افراد پس از ثبت نام، به بانکی که خودشان پیشنهاد می کنند معرفی کنند بعد از این مرحله در صورتی که دستگاه ها آسیب های ناشی از کرونا را تایید کنند، افراد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می شوند که بازپرداخت این تسهیلات ۲ ساله بوده و پرداخت اقساط از مهرماه آغاز می شود.

وی بیان کرد: تسهیلات برای رانندگان تاکسی ۶ میلیون تومان  و برای افرادی که در واحدهای تولیدی مشغول به کار بودند ۱۲ میلیون تومان است البته کاگراه هایی که به دلیل کرونا تعطیل شده اند به ازای هر نفر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

حمایت دولت از  واحدهای آسیب دیده کرونا

یکی از راهکارهای دولت برای جبران این خسارات مالی وارده به مردم ارائه وام‌هایی با مبالغ مختلف به مردم و کسبه آسیب دیده است. در این خصوص عبدالرحیم رحیمی ، معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد می گوید:  بانکها در پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا همکاری لازم را داشته باشند و طبق برنامه عمل کنند. در پی شیوع کرونا برخی از کسب و کارها دچار آسیب شدند و برخی از کارگران و افراد مشغول به کار در واحدها بیکار شدند.

وی اضافه کرد: دولت در راستای حمایت های صورت گرفته، پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب پذیر از کرونا را در دستور کار قرار داده که افراد در این سامانه ثبت نام کنند و بعد از بررسی در صورت داشتن شرایط، معرفی به بانک شده و تسهیلات را دریافت می کنند.

فرماندار بروجرد اظهار داشت: ضروری است تا بانک ها نیز نهایت همکاری را در پرداخت تسهیلات داشته باشند تا مشکلات افراد آسیب پذیر در کرونا برطرف شود.

وجود ۱۶ هزار واحد صنعتی در بروجرد

بنا بر گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: شهرستان بروجرد دارای ۱۶ هزار واحد صنفی و صنعتی دارای مجوز است که در ایام کرونا به دلیل تعطیلی بازار دچار خسارتهای فراوان شده اند.

حمید آزادبخت گفت: افراد ثبت نام شده  متقاضی دریافت تسهیلات ناشی از آسیب کرونا  تا پایان مرداد ماه فرصت دارند که در سامانه کارا ثبت نام و  اطلاعات را تکمیل کنند.

درنگی و تحلیلی بر تشدید فقر در جوامع با زیرساخت های ضعیف اقتصادی

مجتبی ترکارانی رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان در تحلیل پدیده فقر بخصوص در شرایط خاص شیوع کرونا می گوید: جامعه ما بخاطر شرایط تاریخی دارای یک فقر مزمن است. فقری که ابعاد چند گانه که فقر عذایی ، فقر درآمدی ، فقر آموزشی و  فقر مهارتی را دربرمی گیرد.
این تحلیل گر اجتماعی گفت: در عین حال ، امروز با فشار تحریم ها و انزوای بین المللی که برکشور وارد شده و همزمانی تحریم ها و تورم و کاهش ارزش پول ملی با خانه نشینی  کرونا  و رکورد این فقر گسترده تر شده است.بطوریکه طبق پیش بینی های نهادهای جهانی ممکن است جمعیت  زیادی از مردم  جهان تحت تاثیر کرونا به زیر خط فقر فرو روند. 

ترکارانی می گوید: به نظر می رسد  این همزمانی فقر مزمن و مشکلات اجتماعی با تحریم و تورم و کرونا وضعیت را مخصوصا برای اقشار آسیب پذیر بدترکرده است. تعطیلی  بسیاری از بنگاهها باعث افزایش بیکاری شده است. بسیاری از زنان  مخصوصا زنان سرپرست خانوار که در مشاغلی مانند کار در منازل و یا مهدکودک ها مشغول بودند با شیوع کرونا کار خود را از دست داده اند.

وی افزود: بعضی از مشاغل بخاطر ترس صاحب شغل و یا محدودیت های قانونی و یا عدم استقبال مردم از کسب و کارهایی مانند اغذیه فروشی ها یا شهربازی و مکان های تفریحی به شدت دچار رکود  و بیکاری شده اند. وجود چنین رکودی در کسب و کارها با ضعف پس انداز در بیشتر خانواده ها  و نبود حمایت های جدی  از طرف دولت باعث گسترش فقر در میان بسیاری از خانواده ها شده است. تا جایی که بسیاری از خانواده ها در این شرایط بخاطر نداشتن درامد و تامین مایحتاج خانه و عدم توان پرداخت اجاره خانه ها به فروختن طلای و دیگر وسایل و اسباب خانواده خود روی آورده اند.
این پژوهشگر اجتماعی یادآور شد: بسیاری از اقشار اجتماعی در مرز بقا و فنا قرار دارند. فشار کرونا برای مشاغل غیررسمی و ناپایدار وشکننده  نه فقط خطر  فروپاشی خانواده را دارند بلکه خطر غلطیدن به سمت آسیب های اجتماعی و اخلاقی را نیزدر بردارد.به طوریکه تشدید مشکلات در خانواده ها و گرایش بیشتر به سمت اعتیاد و طلاق و حتی گرایش به سمت آسیب های اخلاقی در میان  افراد و خانواده ها را درپی دارد.
وی گفت:  ضرورت دارد با توجه به اینکه افق روشن و کوتاه مدتی برای مهار و کنترل کرونا وجود ندارد، دولت با شناسایی اقشاری که دارای درامد پایدار نیستند و بخاطر کرونا و تورم های اخیر بسیار آسیب دیده اند این اقشار را مورد حمایت کمک های دولتی قرار دهد. در صورت نبود این کمک ها امکان فروروفتن اقشار زیادی به زیر خط فقر مطلق وجود دارد.
رئیس انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: همچنین آموزش و پرورش نیز با توجه به اینکه سیستم آموزشی به سمت  مجازی شدن به پیش می رود امکانات و زیر ساخت های آموزشی در روستاها و مناطق فقیر نشین فراهم کند تا مانع از این شد که خانواده های کم درامد بخاطر نداشتن امکانات به سمت فقر آموزشی روند .

برچسب‌ها بروجرد ویروس کرونا فقر لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد ویروس کرونا فقر لرستان بروجرد ویروس کرونا فقر لرستان پرداخت تسهیلات واحدهای آسیب خانواده ها شیوع کرونا زیر خط فقر آسیب دیده آسیب پذیر کسب و کار ثبت نام شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • حرکت به سمت مشارکت معنادار و عمیق مردم در ساخت مسکن
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن