Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@04:10:14 GMT

خوانشی جدید از اشعار حافظ

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۷۱۰۵

خوانشی جدید از اشعار حافظ

مؤلف در «گمشده لب دریا» ماهی‌گیری را به مخاطب مشتاق به اشعار حافظ می‌آموزد؛ او به جای اینکه به شرح همه ابیات بپردازد، روشی را به مخاطب در تحلیل ابیات آموزش می‌دهد که خواننده با تکیه بر آن می‌تواند به درک و دریافت درستی از اشعار حافظ دست یابد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حافظ طی دهه‌های گذشته میان پژوهشگران و شارحان، جایگاه ویژه‌ای داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آثار متنوع و متعددی درباره خواجه شیراز و آثارش منتشر شده که هریک تلاش داشته‌اند تا از وجهی به آثار و آرای او بپردازند، اما کیفیت کارهای ارائه شده همانند کمیت آنها، همواره مناسب نبوده است. شمار آثاری که مشابه هم بوده و گاه حرف جدیدی برای مخاطب نداشته‌اند، کم نبوده است. در این میان انتشار آثاری چون «گمشده لب دریا» دریچه جدیدی به روی مشتاقان ادبیات فارسی و علاقه‌مندان شعر حافظ گشوده است.

تقی پورنامداریان که می‌توان او را پژوهشگری بی قیل و قال نامید، در این اثر با رویکردی جدید، ویژگی‌های شعر حافظ را موشکافی کرده است؛ به گونه‌ای که مخاطب در این اثر، همانند دیگر آثار پورنامداریان، با مطالب دقیق، جدید و متنوع مواجه می‌شود.

معنی و زمینه‌های آن در جهان شعر حافظ، صورت و ظرایف هنری در شعر خواجه شیراز، ساختار و بررسی پیوند معنایی و تأویل، شعر کلاسیک و شعر حافظ و همچنین تفسیر و تأویل نخستین غزل از دیوان او از جمله موضوعاتی است که مؤلف در این کتاب به آن پرداخته است.

برخی از منتقدان بر این باورند که «گمشده لب دریا» را می‌توان شرحی فشرده بر گزیده‌ای از ابیات و غزل‌های دیوان حافظ دانست؛ زیرا نویسنده در جای جای کتاب و گاه به مناسبت بحث‌های مختلف به شرح و تأویل ابیات فراوانی پرداخته است. تعدادی از ابیات شرح شده از نوع ابیاتی است که به قولی «بحث‌برانگیز یا دیریاب» شناخته شده و تعدادی دیگر نمونه‌هایی از ابیاتی که نمودار ظرایف و لطایف شعر حافظ است و نویسنده کتاب سعی کرده آن ظرایف و لطایف را با رویکردی گاه متفاوت بازنمایی کند.

از مهمترین ویژگی‌های «گمشده لب دریا» این است که مؤلف ماهی‌گیری را به مخاطب مشتاق به اشعار حافظ می‌آموزد؛ او به جای اینکه به شرح تک‌تک ابیات و غزل‌های خواجه شیراز بپردازد، روشی را به مخاطب در تحلیل ابیات آموزش می‌دهد که خواننده پس از آن نیز با تکیه بر این روش‌ها می‌تواند به درک و دریافت درستی از آرا و ابیات دیوان حافظ دست یابد.

پورنامداریان در این کتاب بر سر موضوعاتی بحث می‌کند که اساس شناخت از شعر حافظ را شامل می‌شود. یکی از موضوعات جالب و خواندنی در این اثر، تأویل‌پذیری ابیات و به اصطلاح خوانش هرمنوتیکی آن و شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختار ابیات غزل‌های شاعر با ساختار آیات قرآن کریم است که بیانگر تأثیرپذیری شاعر از آیات وحی است. در این بحث اخیر، پورنامداریان آرای محققان و پژوهشگران دیگر را رد می‌کند و نظر جدیدی را ارائه می‌دهد.  

نابغه‌ای که زیر سایه حافظ و سعدی ماند

مؤلف عنوان کتاب را زیرکانه از یکی از ابیات حافظ انتخاب کرده است:

گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا می‌کرد...

انتشارات سخن به تازگی چاپ ششم از این اثر را به قیمت 88 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به شعر خواجه شیراز قرار داده است.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات بیشتر بخوانید... نابغه‌ای که زیر سایه حافظ و سعدی ماند قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... نابغه‌ای که زیر سایه حافظ و سعدی ماند واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ چرا ایندیپندنت از فعالیت شبکه‌های برون مرزی ایران نگران است؟ ۲ تبیین پیام‌های اسلام نیازمند غدیر بود/ چه عواملی موجب تشتت پس از اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) شد؟ ۳ مادر شهیدان شمشیری به فرزندان شهیدش پیوست ۴ بررسی زندگی بانویی که در کنار کعبه دفن شد/ چرا حضرت هاجر همراه فرزند خردسالش در سرزمین مکه زندگی کرد؟ ۵ «بی ماسک پشیمانم و با ماسک پریشان»/ از حافظ تا بابا طاهر؛ شوخی شاعران با کرونا ۶ اخبار مستند|مستندی از «آیت‌الله خویی» ساخته شد/ تأثیر کرونا بر عواطف انسانی در قاب «خاکریزهای سفید» ۷ غزالی: نمی‌توانم بگویم مافیا در سینما نیست/ نظرم درباره پژمان جمشیدی تغییری نکرده است ۸ پورناظری: جهت گیری سیاسی انجمن امام علی مورد تاییدم نیست مهمترین اخبار فرهنگی تبیین پیام‌های اسلام نیازمند غدیر بود/ چه عواملی موجب تشتت پس از اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) شد؟ دستورالعمل وزارت بهداشت برای محرم/ برگزاری جلسات در فضای باز اولویت باشد شروع ضبط "دست‌فرمون"/ پاییز به آنتن می‌رسند؟ شهیده‌ای که کفنش حرم امام رضا (ع) را طواف کرد مهمترین اخبار تسنیم جهاد اسلامی: رژیم صهیونیستی هرگز قادر به پیروزی در برابر مقاومت نخواهد بود اشتغال ۶ هزار و ۷۵۰ نفری با طرح یارانه دستمزد/اجرای فاز دوم طرح در انتظار تأمین بودجه انتقاد قوه قضائیه از معرفی قطره چکانی متخلفان ارزی/ ۴۴۵ متخلف ارزی بازداشت شدند واعظی: وزیر پیشنهادی صمت بزودی به مجلس معرفی خواهد شد گسترش اعتراضات در فلسطین اشغالی؛ آیا «نتانیاهو» به سرنوشت «رابین» دچار خواهد شد؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات خواجه شیراز اشعار حافظ شعر حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران (فیلم) ابعاد عجیب یک کشتی کروز (فیلم) قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز (فیلم)

دیگر خبرها

  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • تفال به حافظ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ خیال روی تو در هر طریق همره ماست...
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر