Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@02:32:19 GMT

کارشناسان نظامی درباره انفجار بیروت چه گفتند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۸۴۰۹

کارشناسان نظامی درباره انفجار بیروت چه گفتند؟

به گزارش سایت عربی ۲۱، صبحی ناظم توفیق، کارشناس نظامی احتمال داد انفجار مهیب بیروت ناشی از یک اقدام برنامه‌ریزی شده باشد.

توفیق گفت: این انفجار مهیب به دلیل موشکی نیست که به هدفی اصابت کرده باشد بلکه نتیجه مواد منفجره انبار شده یا بمب‌های ده‌ها تنی است.  این انفجار بسیار شدیدتر از انفجار ۵۴ بمب در یک نقطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما پیش‌بینی می‌کنیم که انبار شامل مواد شدید الانفجار بوده باشد.

این کارشناس نظامی این نظریه را که گفته می‌شود انفجار ناشی از مواد استفاده شده در ترقه بوده، رد کرد و گفت: انفجار ناشی از مواد منفجره تی ان تی بوده است.

توفیق گفت: اگر مواد منفجره معمولی بوده و به سلاح کشتار جمعی اختصاص ندارد پس مواد ممنوعه نیست و کشورها حق دارند آن را در اختیار داشته باشند اما شرایط انبار آن جزو مسؤولیت دولت است و باید مواد منفجره را تحت نظارت متخصصان و در دمای مناسب و انبارهای حفاظت شده و محکم و ده‌ها کیلومتر دور از منازل نگهداری کند.

از سوی دیگر تام ساور، کارشناس مواد منفجره گفت: به صورت اولیه مشخص شد که انفجار ناشی از مواد استفاده شده در ترقه بوده اما واضح نیست که محدود به این مواد بوده یا مواد دیگری در جای دیگر وجود دارد یا خیر.

ساور که در عملیات ویژه و مین‌زدایی و مواد منفجره در یگان دریایی آمریکا فعالیت کرده است، گفت: ویدیوهایی که از انفجار در دست است احتمال می‌دهد که موضوع مربوط به مواد استفاده شده در ترقه باشد اما احتمالا شامل مواد شیمیایی دیگری نیز بوده است.

ساور گفت: دود ناشی از آتش‌سوزی رنگ قرمز و سفید داشتند که به وجود نوعی مواد شیمیایی استفاده شده در بمب‌های دودزا و ترقه اشاره دارد. بعد از آن انفجار دومی رخ داد که دلیل آن مشخص نیست.

وی افزود: احتمالا نیترات سدیم در مکان وجود داشته و گزارش‌ها درباره وجود اکسید نیترات که در کنار ترقه انبار شده بود مطرح هستند. جمع این مواد در یکجا مواد خطرناکی را به وجود می‌آورد که احتمالا دلیل انفجار بوده است.

این کارشناس وجود مواد شیمیایی دیگری را بعید ندانست و گفت: آنچه می‌توانم با اطمینان بگویم این است که حداقل مقداری ترقه وجود داشته اما واضح نیست که تنها همین بوده باشد. انبار مقدار زیادی مواد شیمیایی در یکجا نقض اصل رعایت ایمنی است چه مربوط به ترقه باشد و چه بمب‌ها یا مواد منفجره‌ای که احتمالا در آن مکان انبار شده باشد.

ساور درباره اینکه انفجار ساختگی بوده، گفت: مردم زمانی که این حادثه بزرگ را می‌بینند می‌گویند مداخله انسانی وجود داشته اما مساله احتمالا تنها درباره نقض اصل رعایت ایمنی است.

مرکز زلزله‌نگاری اردن اعلام کرد انفجار بیروت معادل انرژی زلزله‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر بوده است.

در این راستا حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان این انفجار را خطرناک توصیف کرد و متعهد به محاکمه مسؤولان شد.

310 310

کد خبر 1418298

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: لبنان انفجار استفاده شده مواد شیمیایی مواد منفجره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۸۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار در پارک پرواز تبریز

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شادی نیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حادثه عصر امروز یکشنبه که براثر انفجار در چاه فاضلاب به علت نامشخص روی داد.

وی ادامه داد: براثر این حادثه چهار نفر دچار مصدومیت شد و توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا تبریز منتقل شدند.

کد خبر 6091454

دیگر خبرها

  • انفجار در پارک پرواز تبریز
  • (عکس) محتویات عجیب یک صندوق قدیمی در کشتی غرق‌شده
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • عدم توجه به جلو بازهم حادثه آفرید
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون