Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه لبنانی الاخبار انفجار مهیب شب گذشته در بندر بیروت را شبیه به یک جنگ هسته‌ای دانسته و بر لزوم پیگرد عاملان اصلی این اتفاق تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ روزنامه الاخبار نوشت که شدت انفجار مهیبی که شب گذشته در بیروت رخ داد معادل قدرت یک بمب هسته‌ای تاکتیکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنان خود پس از این فاجعه گفت که 2750 تن نیترات آمونیوم منفجر شده است. این مواد بیش از 6 سال است که با بی توجهی و بدون بسته بندی و هیچگونه تضمینی برای محافظت از انفجارها در انبار شماره 12 بندر بیروت نگهداری می‌شد. اتفاقی که دیشب رخ داد شبیه به یک انفجار هسته‌ای کوچک بود.

درست است که هیچگونه ماده رادیواکتیوی در این انفجار نبود؛ اما یکی از سرویس‌های امنیتی درباره وجود بشکه‌های زباله سمی از دهه 90 قرن گذشته در نزدیکی این انبار صحبت می‌کند. اتفاقی که افتاد بسیار بزرگتر از حد تصور است. این یک فاجعه تاریخی نه تنها برای لبنان که کل خاورمیانه و جهان از زمان اختراع باروت بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان انفجار دیشب بیروت شبیه به یک جنگ بود که طی چند دقیقه یک شهر زیبای ساحلی را تبدیل به ویرانه کرد.

یکی از سرویس‌های امنیتی ادعا می‌کند که این حادثه در نتیجه جوشکاری یک درب آهنی در این انبار رخ داده٬ اما سایر سرویس‌های امنیتی تاکید کردند که باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم. اما نکته تامل برانگیز آن است که بیش از 2700 تن نیترات آمونیوم که در ساخت مواد منفجره به کار می‌رود٬ به شکل بی‌برنامه و کورکورانه در این بندر انبار شده بود که در نهایت منجر به این فاجعه عظیم شد.

کارکنان کدام سفارتخانه‌ها در انفجار بیروت کشته یا زخمی شدند؟آخرین آمار و ارقام رسمی لبنان درباره تلفات انفجار بیروتواکنش ترامپ به انفجار بیروت

روزنامه الاخبار در این زمینه نوشت که سرویس‌های امنیت کشور با توجه به اینکه آب زباله‌های سمی و مواد شیمیایی در این بندر نشت کرده بود٬ تحقیقات خود را درباره خطرات ناشی از این مواد آغاز کرده‌اند. در جلسه شب گذشته شورای عالی دفاع٬ «طونی صلیبا» مدیر کل امنیت کشور لبنان گزارشی را که در ابتدای سال جاری آماده کرده بود ارائه داد.

همچنین اداره گمرک نیز شب گذشته نیز یادداشتی را که در سال 2017 برای دستگاه قضا فرستاده بود شامل 6 نامه به قاضی امور فوری به منظور بررسی صادرات نیترات آمونیوم یا فروش آن به یکی از شرکت‌های سازنده مواد منفجره ارائه کرد.

درواقع این محموله مواد منفجره که جنایت 4 اوت 2020 را در حق بیروت و همه لبنانی‌ها رقم زد از سال 2013 با تصمیم دستگاه قضاء لبنان در بندر بیروت انبار شده است.

در آن زمان یک کشتی مولداوی از گرجستان درحال حرکت به سمت موزامبیک از طریق آب‌های لبنان بود بود که دچار آسیب و شسکتگی شد. پس از آن شماری از طلبکاران اقدام به شکایت علیه مالک این کشتی کردند و به این ترتیب دستگاه قضا٬ این محموله را که در انبار شماره 12 بندر بیروت مانده بود توقیف کرد.

صرف نظر از امور فنی و حقوقی این موضوع٬ چندین سوال مهم پیش می‌آید که مسئولان باید پاسخ آن را بدهند:

-چرا این مواد خطرناک در لبنان باقی مانده است؟

-چه کسی تصمیم گرفت که این مواد منفجره بدون اتخاذ هیچگونه اقدام امنیتی و پیشگیرانه در لبنان بماند؟

-چه کسی هزینه اجاره انبار کردن این مواد را می پرداخت؟

-چه کسی از ماندن این مواد در لبنان سود می‌برد؟

-چرا اداره ارتباطات که مسئول بخش امنیتی در بندر بیروت و نیز امور مربوط به سلاح‌ها و مواد منفجره است٬ اقدامی برای جلوگیری از انبار کردن مواد منفجره آن هم در منطقه حاسسی مانند پایتخت نکرد؟

-آیا اداره گمرک بعد از سال 2017 نامه نگاری به دستگاه قضا را برای آزادسازی این محموله توقیف شده٬ متوقف کرد؟

-نقش کمیته مدیریت بندر بیروت از دهه‌های گذشته در محافظت از امنیت تاسیسات این بندر چیست؟

-کدام قاضی با مطالبات امنیتی در خصوص آزادسازی این محموله خطرناک موافقت نکرد و طبق کدام قانون چنین تصمیمی گرفت؟

روزنامه لبنانی الاخبار در ادامه تاکید کرد که با طرح این سوالات قصد متهم کردن و یا مورد هدف قرار دادن کسی را نداریم؛ اما نمی‌توان به راحتی از عاملان اصلی این جنایت گذشت. اتفاقی که افتاد شبیه به یک «نسل کشی» بود که لزوم تغییر بسیاری از رفتارها و سیاست‌ها را می‌طلبد.

نشست شورای عالی دفاع که دیشب در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شد٬ برای پاسخ به این سوالات بود و طبق اطلاعات منابع از امروز تحقیقات مستقیم برای شناخت علت واقعی انفجار٬ اینکه آیا واقعا یک حادثه بوده یا یک جنایت عمدی و خرابکاری آغاز شده است.

همچنین قرار شد یک کمیته تحقیقاتی متشکل از وزرای دفاع و کشور و دادگستری و فرماندهی سرویس‌های امنیتی تشکیل شده که موظف است طی 5 روز تحقیقات در این زمینه و اهمال‌کاری مسئپلان مربوطه را از 7 سال گذشته درباره انبار کردن این مواد به اتمام برساند. همچنین بدون استٍثناء هر طرفی که ارتباطی با این حادثه داشته باشد مورد تحقیق و پیگیری قرار خواهد گرفت.

از نظر وضعیت انسانی٬ قرار شده که تیم‌های وزارت بهداشت شروع به جستجوی قربانیان مفقود شده و یا مجهول الهویه این انفجار بپردازند و لیستی از آنها تهیه کنند تا خانواده‌ها در یافتن فرزندان و بستگان خود دچار مشکل نشوند. ارتش نیز با همکاری طرف‌های مربوطه پس از تشکیل کمیته وزارتی که امروز انجام می‌شود٬ عملیات کمک رسانی را از افردا آغاز می‌کند.

اما سوءاستفاده سیاسی از انفجار فجیع شب گذشته بیروت بلافاصله آغاز شد. در این میان قبل از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا شروع به فرافکنی کرده و ادعا کند یک حمله به بیروت انجام شده٬ عربستان سعودی از خلال رسانه‌هایی که در ریاض و دبی و بیروت٬ آنها را تامین مالی می‌کند در تلاش است تا این حادثه را به حزب الله ربط دهد.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط انفجار بندر بیروت لبنان لبنان بیشتر بخوانید... دیاب: ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انفجار بیروت منفجر شد آخرین آمار و ارقام رسمی لبنان درباره تلفات انفجار بیروت واکنش ترامپ به انفجار بیروت قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... دیاب: ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انفجار بیروت منفجر شد آخرین آمار و ارقام رسمی لبنان درباره تلفات انفجار بیروت واکنش ترامپ به انفجار بیروت واژه های کاربردی مرتبط انفجار بندر بیروت لبنان لبنان پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ لبنان|آخرین آمار تلفات انفجار مهیب بیروت؛ ۷۸ کشته، بیش از ۴ هزار زخمی/ اعلام حالت فوق العاده دو هفته‌ای +فیلم و عکس ۲ اولین بیانیه حزب الله لبنان پس از انفجار مهیب بیروت ۳ کارکنان کدام سفارتخانه‌ها در انفجار بیروت کشته یا زخمی شدند؟ ۴ دیاب: ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در انفجار بیروت منفجر شد ۵ چرا سران صهیونیست به تهدید مجدد ترور سید حسن نصرالله روی آوردند؟ ۶ آخرین آمار و ارقام رسمی لبنان درباره تلفات انفجار بیروت ۷ چرایی وحشت حکام عرب حاشیه خلیج فارس از شکست احتمالی ترامپ ۸ واکنش ترامپ به انفجار بیروت مهمترین اخبار بین الملل لبنان|آخرین آمار تلفات انفجار مهیب بیروت؛ ۷۸ کشته، بیش از ۴ هزار زخمی/ اعلام حالت فوق العاده دو هفته‌ای +فیلم و عکس کارکنان کدام سفارتخانه‌ها در انفجار بیروت کشته یا زخمی شدند؟ آخرین آمار و ارقام رسمی لبنان درباره تلفات انفجار بیروت آمریکا پیش نویس قطعنامه جدیدی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرد مهمترین اخبار تسنیم پیام روحانی به «میشل عون» در پی انفجار بیروت: ایران آماده ارسال کمک‌های پزشکی و مداوای مجروحان است ابهامات جدی در خصوص محدودیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان/آقای دژپسند، دارایی ۲۰۰ هزار میلیاردی «ای تی اف» از کجا آمد؟ نامه معرفی «مدرس خیابانی» وزیر پیشنهادی صنعت اعلام وصول شد گزارش|تأکید مراجع عظام تقلید بر اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل بهداشت / ‌عزاداری امام حسین(ع) ‌هرگز نباید فراموش شود قرارداد با چین متناسب با منافع ملی است/ قرارداد تهران ــ پکن به مجلس می‌آید درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انفجار بندر بیروت لبنان لبنان انفجار بندر بیروت لبنان لبنان ترامپ به انفجار بیروت تن نیترات آمونیوم سرویس های امنیتی انفجار بیروت مواد منفجره انفجار مهیب بندر بیروت شبیه به یک بین الملل منفجر شد شب گذشته هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که نیروهای لبنانی بار دیگر مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را با سلاح های مناسب هدف قرار دادند.

در این گزارش آمده است: نیروهای مقاومت اسلامی لبنان موفق شدند یک ساختمان را که نظامیان صهیونیست در منطقه اشغالی آویویم در آن پنهان شده بودند هدف قرار دهند.

در همین راستا نیروهای فلسطینی اعلام کردند که با شلیک چند خمپاره محل تجمع نظامیان صهیونیست و جنگ افزارهای آنها را هدف قرار دادند. این عملیات نیروهای فلسطینی در محورهای جحرالدیک و نتساریم به صورت موفقیت آمیزی انجام شد.

این در حالی است که جنگنده های رژیم صهیونیستی علاوه بر بمباران بخش های مختلف نوار غزه بار دیگر جنوب لبنان را نیز هدف قرار دادند. خبرنگار شبکه المیادین تاکید کرد که جنگنده های رژیم صهیونیستی اطراف منطقه الخیام در جنوب لبنان را بمباران کردند.

علاوه بر آن، منطقه کفرکلا واقع در جنوب لبنان نیز طی بامداد امروز شاهد یک حمله هوایی از سوی جنگنده های متجاوز صهیونیستی بود. روز گذشته رسانه‌های خبری گزارش دادند که بیش از ۳۰ موشک از سمت جنوب لبنان به سمت منطقه‌های اشغالی اصبع الجلیل و الجلیل علیا شلیک شد.

همچنین صدای آژیر خطر در منطقه‌های اشغالی کریات شمونه و اطراف آن در اصبع الجلیل به صدا درآمد.

خبرنگار شبکه المیادین مستقر در جنوب لبنان نیز گزارش داد که حین این حمله موشکی گسترده، سامانه موشکی گنبد آهنین در منطقه اشغالی اصبع الجلیل فعال شد اما نتوانست اکثر موشک های شلیک شده از سمت لبنان را رهگیری کند و این موشک ها به اهداف مورد نظر خود اصابت کردند.

کد خبر 6092705

دیگر خبرها

  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • رزمندگان لبنانی و فلسطینی، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند