Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:48:14 GMT

کمر خبرنگاران زیر فشار اقتصادی و معیشتی شکسته است

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۱۵۴۱

کمر خبرنگاران زیر فشار اقتصادی و معیشتی شکسته است

ایسنا/اردبیل روز خبرنگار بهانه خوبی است که پای سخنان و ناگفته‌های خبرنگاران فعال در استان اردبیل بنشیم تا آنها از سایه و روشن‌های حرفه خود صحبت کنند.

«شهرام جباری» از خبرنگاران فعال و شاید هم بیش فعال در استان اردبیل است که هر چند شغل اصلی او دبیری است اما با عشق و علاقه خاصی مشغول فعالیت رسانه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه روز خبرنگار با سوالات غیرکلیشه‌ای پای صحبت‌های این فعال رسانه ای می نشینیم:

اگر دوباره به روز اول کارتان برگردید خبرنگار می شوید؟  بله چون به شدت به امر اطلاع رسانی شفاف و بی پرده علاقمندم و از آگاهی دادن به مردم در سایه خبر لذت می برم.

کدام رخداد در طول دوره کاریتان شما را تکان داده است؟ ستیز برخی مسئولان با مساله خبر و خبرنگاران و درگذشت چند نفر از دوستان رسانه‌ای در این مدت من را متاثر کرده است.

آیا کاری از دستتان برآمده تا بتوانید اثری بر آن رخداد بگذارید؟ کاری که کردیم بیان حقایق و شفاف موضوعات و سرسختی در مقابله با تحریف و خودسانسوری خبری است.

کدام کار بوده است که همیشه در ذهنتان ماندگار کرده است؟ با همراهی دوستان رسانه ای فعالیت در چندین خبرگزاری را در استان تجربه کرده و در کنار این همکاران و دوستان این رسانه ها را به مرحله بالندگی رساندیم و تاکنون نیز این همکاری ادامه دارد.

آیا شده خانواده تان بگوید ما به شما حقوق می‌دهیم اما از این کار بسیار سخت و استرس زا در تمام ابعاد زندگیتان دست بکشید؟ آیا به خاطر کارتان با خانواده درگیر شده اید؟ بله بسیار زیاد. خانواده همیشه از مشخص نبودن زمان کار خبری گله مند هستند و می گویند شما با کارتان بیشتر از ما انس دارید و همواره خبر و خبرنگاری را به ما ترجیح می دهید و من همواره حق را به آنها می دهم اما پدر عاشقی به حرفه خبری بسوزد.

خودسانسوری در خبر انجام می دهید؟ بله علیرغم میل باطنی از روی اجبار و اکراه.

آیا شما جلوی شما را برای انتشار واقعیتی بگیرند؟ بله خیلی زیاد.

به نظر شما خبرنگاری در ایران در دوره های تاریخی چه تغییری کرده است؟ رو به تکامل است اما برخلاف سایر مناطق در اردبیل خبرنگاران در انتشار اخبار حقیقی و واقعی با تنگناهای بسیاری روبرو هستند.

آیا امیدی به بازتر شدن فضای رسانه در سال های آینده وجود دارد؟ کمتر مدیر و مسئولی توان پذیرش نقد و انتقاد را ندارد ولی با توسعه فضای مجازی امیدی برای باز شدن فضا وجود دارد اما روند خیلی کند و سخت است.

کدام موضوع خبرنگاران را خیلی ازار می دهد؟ خودسانسوری، ممانعت از انجام کار خبری در حوزه های مختلف، بیان غیرواقعی موضوعات به شکل سازمان یافته توسط مدیران، عدم پاسخگویی مسئولان در برابر مردم و از همه مهمتر وعده های بی سرانجام موارد آزار دهنده خبرنگاران هستند.

کدام موضوع خوشحالتان می کند؟ زمانی که می بینم‌ پیگیری یک مطالبه مردم با اطلاع رسانی بنده به ثمر می نشیند و همچنین از کارگشایی مردم و انتشار اخبار واقعی و امیدبخش لذت می برم.

چند درصد مسوولان در پاسخ به سوژه شما طفره می روند یا شما را بی جواب می گذارند یا شعاری حرف می زنند؟ بیش از ۹۰ درصد مسئولان پاسخگو نیستند و حاضر نیستند کارها و فعالیت هایی که انجام می دهند اطلاع رسانی شود.

معمولا چه گروه هایی از جامعه بیشتر حرف حقیقت را به شما زده اند؟ عمدتا گروه های کارگری و مستحق جامعه زبان به بیان حق و حقیقت می گشایند.

از حوزه خبرنگاری چقدر درآمد دارید؟ ماهانه کمتر از ۱.۵ میلیون تومان. البته اگر کاری باشد که در این وضعیت کرونایی کسب این مبلغ نیز بسیار سخت شده است.

این درآمد کفاف چند روز زندگی را می دهد؟ این مبلغ کفاف خرج یک هفته ای هم نیست و به صراحت باید گفت کمر خبرنگاران زیر فشار اقتصادی و معیشتی شکسته است.

 خبرنگاران برای آنکه نانی بخورند و زنده بمانند علاوه بر خبر چه کارهای اقتصادی انجام می دهند؟ در بورس هستند؟ اسنپ کار می کنند؟ پورسانت رپورتاژ اگهی می گیرند؟ از دستگاه ها هدیه می گیرند تا برایشان خوب بنویسند؟ چه می کنند؟ امنیت و پایداری شغل خبرنگاری در حد بسیار پایینی است و درآمد در این شرایط فاجعه بار است بنابراین مجبورند به کارهایی غیر از حرفه خود روی بیاورند که این هم آنها را از رسالت خبرنگار آزاد و مستقل دور می کند، کارهایی نظیر خبرنویسی برای سازمان ها، ادارات، نهادها و همکاری خبری با روابط عمومی ها.

تاکنون شده است که فکر کنید میرزا بنویس روابط عمومی ها شده اید؟ این چنین ادعایی صحت دارد؟ واقعیت تلخی است که باید پذیرفت زمانی که در شهرمان خبرنگار و قلم به دست واقعی را خفه کنند و تریبون را از او بگیرند اوضاع بهتر از این نمی شود. مدیری که پاسخگو نیست و روابط عمومی که رسالت خود را نمی داند، خبرنگار نیز باید میرزابنویس باشد.

حال خبرنگار ۸۰ ساله و ۹۰ ساله شهرتان چطور است؟ اصلا خبرنگار با این سال و سن دوام می آورد؟ میانگین عمر خبرنگار ۴۰ تا ۵۰ سال است. خیلی ها دوام نیاوردند و کنار کشیدند و به حرفه دیگر مشغولند و بر این باورند که عطای این کار را باید به لقایش بخشید.

چه روحیاتی باید داشته باشی تا در این کار بمانی و حذف نشوی؟ روحیه جنگندگی و دوندگی می خواهد که این هم امری سخت و طاقت فرسا است و کمتر کسی در این فضا می تواند دوام بیاورد.

این خبرنگاران پیر از این کار چه به دست آورده اند؟ چه توشه ای و چه درسی برای جوانان و تازه کاران خبر دارند؟ بزرگان به ما آموخته اند که خبرنگار باید در اتاق شیشه ای و شفاف و به دور از رانت و باج خواهی و باج گیری کار کند تا اطمینان مردم جلب شود.

خبرنگاران دیگر کشورها چه تفاوتی با ما دارند و آنها چه حمایت هایی می شوند که خبرنگاران ایرانی نمی شوند؟ خبرنگاران سایر کشورها امنیت شغلی، روانی و فکری دارند و همواره از سوی نهادهای قانونی حمایت می شوند که البته این حمایت دلیل بر وابسته بودن یا مخدوش شدن استقلال کار خبرنگاران نیست. در حقیقت خبرنگاران در سایر کشورها در قالب بنگاه های خبری از همه حیث مورد حمایت هستند و مزد تلاش کار صادقانه و حرفه ای خبری خود را دریافت می کنند.

خبرنگاران از دولت و حکومت چه می خواهند؟ از دولت و حکومت انتظاری جز حمایت از درستی کار و شفافیت امر اطلاع رسانی نداریم و بهتر است اجازه بدهند خبرنگاران در چارچوب قوانین کشور فعالیت خود را به درستی انجام دهند.

خبرنگاران دیگر کشورها چقدر حقوق می گیرند؟ چند ساعت کار می کنند؟ نمی توان برای کار خبری ساعت خاصی را تعیین کرد اما حقوقی که آنها دریافت می کنند به قدری است که به بی نیازی آنها و وابستگی به نهادهای دولتی یا حاکمیتی منجر می شود.

در روز چند کلمه می نویسید؟ بیش از ۱۰ هزار کلمه.

دوست دارید بیشتر در چه موردی اطلاع رسانی کنید؟ مطرح کردن درد دل ها و خواسته های مردم به شرط پیگیری و رفع مطالبات به حق آنها خوشایند است.

به نظر شما بیشتر مشکلات مردم ایران در کدام بخش بوده است؟ در حوزه فرهنگی و اقتصادی است که البته معتقدم اگر فرهنگ اصلاح شود بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز رفع خواهد شد.

نظر مردم درباره کار شما چیست؟ فکر می کنند عمر هدر دادن است؟ چه توصیفی از کار شما دارند؟ برخی ها واقعا به قداست قلم اعتقاد دارند و فکر نمی کنم کسی فعالیت در این حوزه را هدر دادن عمر تلقی کند اما عده ای نیز منصفانه سختی کار خبرنگاری را همیشه یادآور می شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری روز خبرنگار فعال رسانه ای معیشت اطلاع رسانی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی جدید قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه به عنوان کانون تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم و رفع تظلمات و مبارزه بی‌امان با مظاهر گوناگون فساد است.

ایسنا در گزارشی نوشت: اصغر جهانگیر در اولین نشست خود در سمت سخنگویی قوه قضاییه، گفت: از حسن اعتماد رییس معزز قوه قضاییه برای سپردن مسئولیت جدید کمال تشکر را دارم. از اینکه فرصت خدمت گذاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی را یافتم خداوند متعال را شاکرم.

وی افزود: قطعا در این مسیر به همکاری‌ها و همراهی‌ها و مساعدت اصحاب رسانه بیش از پیش محتاجیم و تلاش ما در این دوره این است که به یاری شما بتوانیم تصویر مناسبی از خدمات و زحماتی که در دستگاه بزرگ عدلیه صورت می‌گیرد، در معرض نظارت و قضاوت افکار عمومی قرار دهیم.

وی از سخنگویان ادوار قوه قضاییه نیز تشکر کرد.

جهانگیر گفت: قوه قضاییه به عنوان کانون تحقق عدالت و احقاق حقوق مردم و رفع تظلمات و مبارزه بی امان با مظاهر گوناگون فساد است. وظایف سنگینی به ما سپرده شده است و شناساندن این وظایف مستلزم اطلاع رسانی دقیق و صریح برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار دستگاه قضایی است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: یکی از جنبه‌هایی که این مسئولیت سنگین را به من سپرد نگاه پیشگیری از وقوع جرم و زمینه‌های وقوع جرم با همکاری و مشارکت مردم از طریق کمک رسانه‌ها به عنوان رکن جدید حاکمیتی است.

جهانگیر ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم به عنوان دو مناسبت بسیار مهم گفت: کارگران به عنوان بازوان اصلی تولید کشور نقش مهمی در حوزه اقتصاد و سازندگی کشور ایفا کرده‌اند و می‌کنند و امسال نیز شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم است این نقش بیش از پیش پر رنگ شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین فرارسیدن روز معلم که همزمان با شهادت شهید مطهری است را تبریک می گویم و توجه و استفاده از آثار علامه شهید بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با اشاره به انتشار سند تحول قضایی گفت: در حوزه پیشگیری از جرایم که یکی از اصول اساسی قوه قضاییه است با چالش‌هایی روبرویم از جمله تزلزل در روابط حقوقی اشخاص. در سند بحث هوشمندسازی شروط قراردادی و بحث تقویت خدمات دفاتر اسناد رسمی و... پیش بینی شده است. همچنین در این سند مقابله با فساد و کارآمدی توجه زیادی شده است. جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است و در این سند هم پیش بینی‌های لازم در نظر گرفته شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این سند از سوی ریاست قوه قضائیه تائید و ابلاغ شد، افزود: این سند می تواند حل کننده مشکلات باشد. سند تحول و تعالی قوه قضاییه رویکرد تحولی دارد و ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده که با همکاری سایر دستگاه های حاکمیتی و مردم برای هوشمندسازی، نظارت بر عملکرد ضابطین، رفع ساختارهای فساد زا، تقویت فعالیت رسانه ای قوه قضاییه و.... در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

جهانگیر افزود: به عنوان مثال فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه، تراکم تشکیل پرونده در دستگاه های قضائی، محدود شدن برخی از آزادی های مشروع مردم که برای فقدان قانون این اتفاق افتاده، کثرت مصادیق زیاد در تضییع حقوق ایرانیان از جمله چالش هایی است که قوه قضاییه با آن موجه است و در سند برای آن راهکارهایی پیش بینی شده است.

وی افزود: به عنوان مثال مردم با حسن نیت یک معامله را انجام می دهند اما به علت ناآشنا بودن آن‌ها با الفبای حقوق منجر به ثبت شکایات در سیستم قضایی می‌شد، از همین رو در سند راهکار این معضل پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: با پیگیری ماموریت‌های سند و همکاری قوای محترم ان شاءالله بتوانیم موضوعاتی همچون احقاق حقوق عامه، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید و اقتصاد و صیانت از آزادی‌های مشروع مردم و تامین حقوق متهمان در همه بخش‌ها و توسعه صلح و سازش را به منصه ظهور برسانیم. در حوزه رسانه هم سند تحول کار جدیدی کرده و آن هم برگزاری جشنواره عدالت و رسانه است.

جهانگیر در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با توجه با اعلام بازگشت اموال بابک زنجانی به کشور، آیا تصمیم جدیدی در این باره گرفته شده است؟ گفت: رای این پرونده در سال ۹۵ از شعبه ۳۸ دیوان عالی صادر شد و پیش بینی شده بود که در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه محکوم علیه می تواند استحقاق برخورداری از تخفیف و عفو شود.

نقض حکم اعدام بابک زنجانی و تبدیل به ۲۰ سال حبس

وی افزود: با توجه به همکاری هایی که در طول زندان کرد و بیش از ۱۰ سال در حبس است، اموال این فرد در خارج کشور شناسایی شد و با اعزام کارشناسان مربوطه ارزیابی ها انجام شد و پس از بازگشت اموال به کشور و با گزارش مقامات ذی صلاح در خصوص استرداد اموال درخواست عفو محکوم علیه بابک زنجانی توسط دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه در اجرای دادنامه درخواست شد و با تایید ایشان و موافقت رهبری ایشان حکم اعدامش نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901296

دیگر خبرها

  • بوی خون و تعفن در میدان بهمن | وجود کابلهای فشار قوی مردم اطراف راه آهن را آزار می دهد
  • چه کسی ترمز رشد ارز را کشید؛ دیگر خبری از افزایش قیمت نیست؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • رسانه‌های بیگانه چگونه مانع از دیدن اخبار خوب کشور شدند
  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • بن گویر، دنده‌های شکسته، بیمارستان و سرنوشت سیاه آریل شارون!
  • دومین خبر جعلی به‌نام ایسنا طی ۲ ماه اخیر/ نظر صریح ساترا درباره یک سریال
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران