Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که جوانان مبتلا به "کووید-۱۹" با احتمال بیشتری نسبت به افراد سن بالاتر، حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند. 

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، محققان ایرلندی با انجام پژوهشی، ۴۶ بیمار مبتلا به "کووید-۱۹" را بررسی کردند و از آن‌ها خواستند که بروز تغییرات در حس بویایی که با بروز " آنوسمی"( anosmia) همراه است یا تغییر در حس چشایی که باعث "اَگِوزیا "(ageusia) می‌شود را مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آنوسمی یا کربویی به از دست دادن حس بویایی در فرد گفته می‌شود که علت آن التهاب در مخاط بینی و بسته شدن مجاری بینی و نیز بیماری مادرزادی سندروم کالمن است. 

اَگِوزیا یا ناچشایی نیز از دست دادن کارکردهای مزه‌شناسی زبان است. به‌ویژه ناتوانی در شناسایی شیرینی، ترشی، تلخی، شوری و اومامی(به‌معنی مزه دل‌پذیر و خوشایند و ادویه‌ای خوراک).

نیمی از شرکت کنندگان در این مطالعه اختلال در بویایی و چشایی را تجربه کردند که علامتی شناخته شده برای کووید-۱۹ است.

اما درحالی‌ که افراد مسن نسبت به سایر اثرات "کووید-۱۹" آسیب‌پذیرتر هستند، بیماران جوان با احتمال بیشتری کربویی و ناچشایی را تجربه می‌کنند. 

ممکن است در بیماران جوان، به جای نشانه‌های جدی‌تر مانند سرفه و تب، حس بویایی و چشایی از بین رود. 

با این وجود، افرادی که حس بویایی و چشایی خود را از دست دادند، باید خود را قرنطینه کنند زیرا این علائم از نشانه‌های کووید-۱۹ است. 

اعتقاد محققان بر این است که از بین رفتن حس بویایی به دلیل نفوذ ویروس در سلول‌هایی است که از سلول‌های عصبی حسی حمایت ساختاری کلیدی انجام می‌دهند. 

تیم تحقیقاتی این پروژه دریافتند که نزدیک به نیمی از بیماران که از نظر تعداد ۲۲ نفر از ۴۶ نفر است، دچار درجه‌هایی از کربویی شدند. 

در همین حال، ۲۵ نفر از آن‌ها حس چشایی خود را از دست دادند. 

از این تعداد، ۱۳ نفر نیز کاملا بویایی خود را از دست داده بودند.

هشت نفر هم کاملا چشایی خود را از دست دادند و ۱۵ نفر هر دو حس را از دست دادند.

به صورت کلی سن افرادی که این حس‌ها را از دست دادند، پایین‌تر از افرادی بود که حس بویایی و چشایی خود را از دست نداده بودند. 

میانگین سنین این جوانان ۳۰.۵ بود. گروه سن بالاتر هم میانگین سنی ۴۱ سال داشتند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حس بویایی حس چشایی کرونا در جهان چشایی خود را از دست حس بویایی و چشایی دست دادند کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۴۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی برای مدیریت بارندگی و ماندآب احتمالی در اهواز

ایسنا/خوزستان معاون خدمات شهری شهرداری اهواز از آمادگی برای مدیریت بارندگی و رفع ماندآب احتمالی در شهر در روزهای آینده خبر داد.

علی شمسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آمادگی برای مدیریت بارندگی‌های پیش رو اظهار کرد: پس از بارندگی‌های ابتدای فروردین‌ماه و ماندآبی که در شهر رخ داد، بررسی‌های میدانی در هشت منطقه آغاز و لایروبی‌های مورد نیاز انجام شد. لوله‌گذاری در خطوطی که نشست کرده بودند نیز انجام شده است.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها بارندگی از چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه آغاز می‌شود و تا روز شنبه ادامه دارد. با توجه به ماهیت بارندگی‌ها در فصل بهار هنوز پیش‌بینی نشده است در نهایت در این چند روز چند میلیمتر بارندگی در اهواز خواهیم داشت. بنابراین آمادگی صددرصدی داریم تا در سریعترین زمان ممکن ماندآبی که در شهر ایجاد می‌شود، رفع شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در هر بارندگی، مساله یکی از محلات خود را نشان داده است و تلاش شده مشکلاتی که احصاء شده‌اند، رفع شوند.

وی عنوان کرد: تمام ماشین‌آلات و تجهیزات شهرداری اهواز آماده هستند و ۵۰ تانکر مکنده هم اجاره کرده‌ایم. ماشین‌آلات دستگاه‌های دیگر مانند نفت، فولاد و نیشکر نیز آماده هستند تا در صورت وقوع بارندگی بیش از حد نرمال با استفاده از همه ظرفیت استان خوزستان، در کمترین زمان ماندآب از شهر اهواز  خارج شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمادگی برای مدیریت بارندگی و ماندآب احتمالی در اهواز
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • ترکیب احتمالی چلسی و تاتنهام
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان/بازگشت مهره کلیدی
  • شرافتی: رانندگی مینی‌بوس در «نون‌خ۵» برای من چالش‌برانگیز بود
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • احتمالی: ترکیب اصلی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان