Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود با اشاره به اشتباه مرکز خدمات جهادکشاورزی در دادن بذر برنج گفت: باید خیلی زود این موضوع تعیین تکلیف شود تا هم کشاورزان از سردرگمی رها شوند و هم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای حل این مشکل به کشاورزان داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سهم این روزهای شالیکاران شادی و خوشحالی از برداشت محصول است، برداشتی که ماه‌ها در انتظار به بار نشست آن در سرما و گرمای سوزان تابستان عرق ریختند و رنج کشیدند اما شالیکاران میاندورودی با مشکل جدیدی مواجه شدند به‌طوری‌که در مزارع شیرودی ارقام طارم سرکشیده، بذر قاطی موجب شد ارقام طارمی که این روزها باید برداشت شود و ارقام شیرودی هنوز زمان برداشت آن فرا نرسیده است این روزها به بزرگ‌ترین نگرانی کشاورزان منطقه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها کشاورزان میاندورودی بر سر دوراهی تصمیم مسؤولان و کارشناسان هستند، آن هم در شرایط کرونایی که با وجود مشکلات و مسائلی که با آن مواجه بودند اما کشت و کار را تعطیل نکرده و سالی پرزحمتی را تجربه کردند.

گویی قرار نیست سکانس پایانی خوش برای شالی‌کاران تعریف شود و انگار هر سالی این قصه به گونه‌ای تعریف می‌شود که آن سال کشاورزان در رنج باشند و برنج با رنج را حتما تجربه کنند.

 

جدا از قصه برداشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستند در زمان فروش نیز شالی‌کاران با مشکل مواجه خواهند شد و حتی اگر به‌خوبی برداشت محصول به پایان برسد و متضرر نشوند به‌دلیل برداشت زود یا دیرهنگام،  نمی‌دانند این ارقام برنج را باید به عنوان شیرودی و یا محلی در بازار به فروش برسانند.

این درحالی است که کشاورزان با خیالی آسوده از بذور اصلاح شده شرکت تعاونی روستایی اقدام به نشاندن شالی در دل زمین کردند ولی اکنون می‌بینند که در میان خوشه‌های رقم شیرودی خوشه‌های طارم به بار نشسته است.

پس از پیگیری‌های انجام از سوی مدیریت جهاد کشاورزی میاندورود یک مرجله بازدید توسط کارشناسان انجام شده و باید مرحله دیگر نیز بازدید انجام شود تا ببینند چه تصمیمی برای این مشکل کشاورزان اندیشیده شود.

این سوالات که اگر بذور اصلاح شده این است پس بذر اصلاح نشده چیست؟ از طرفی دیگر مگر تعاونی روستایی مسؤول توزیع بذور اصلاح شده است و در طول دوره رشد مرکز تحقیقات مزارع مادری را رصد می‌کنند تا اینکه ناخالصی نداشته باشند و اگر تأیید شد مزارع را به‌عنوان تولیدکننده بذر معرفی می‌کنند و اینکه بذور یا از مزرعه‌ای برداشت شد که با بذور دیگر مخلوط شد و یا اینکه در حین بوجاری با بذور دیگه مخلوط شد این روزها ذهن کشاورزان میاندورود را درگیر کرده است و آنان چشم انتظار پاسخ تصمیم‌گیری کارشناسان هستند تا به نگرانی‌شان پایان داده شود حتی شاید کشاورزی این مشکل را نداشته باشد اما نگرانی کشاورزان منطقه را رها نمی‌کند.

 

سیداسماعیل علوی مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندورود در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به مشکل کشاورزان اکیپی از کارشناسان مرحله اول بازدید را انجام دادند و قرار شد مرحله دوم بازدید انجام شود تا ببینند چه راهکاری باید در این زمینه بیندیشند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به اعتراضات این روزهای کشاورزان منطقه، افزود: باید خیلی زود این موضوع تعیین تکلیف شود تا هم کشاورزان از سردرگمی رها شوند و هم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای حل این مشکل به کشاورزان داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود اضافه کرد: با توجه به این مشکل و خواسته به حق کشاورزان مکاتبات مختلفی انجام شد که قرار شد مرحله دوم بازدید نیز انجام شود تا این مشکل تعیین تکلیف شود.

این مسؤول تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها افزایش دامنه اعتراض است که ممکن است برخی از موارد که کاملا طبیعی است به دید کشاورزان غیرطبیعی جلوه کند پس باید هرچه سریع‌تر راهکاری در این زمینه اندیشیده و اطلاع‌رسانی شود.

در پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به انجام نخستین مرحله بازدید از مزارع شالیزاری شهرستان میاندورود مقرر شد مرحله دوم بازدید خیلی زودتر انجام شود تا این مشکل کشاورزان تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: علوی تعیین تکلیف شود جهاد کشاورزی انجام شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۷۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر

زی‌سان: کشاورز «تانیاپونگ جایخام» و تیمی از کارگران این نهال‌ها را در نقاط مختلف مزرعه در استان شمالی «چیانگ‌رای» کاشتند تا گربه‌های کارتونی را به تصویر بکشند، به این امید که گردشگران و گربه دوستان را جذب کنند.

به گزارش زی‌سان و به نقل از رویترز، وی گفت: «ما انتظار داریم ده‌ها هزار نفر بیایند و این هنر را در مزارع برنج ببینند». 

کشاورز تایلندی گفت که این فرآیند قرار دادن نهال‌ها دقیقا مانند طرح اولیه هنرمند به مختصات GPS وابسته است. گیاهان در فرآیند رشد رنگ‌شان هم تغییر می‌کند. وی افزود: «قرار دادن دقیق آن‌ها بسیار مهم است و برنج به تدریج سایه‌های خود را در طول زمان تغییر می‌دهد تا اینکه در مرحله نهایی یعنی زمان برداشت پرتره گربه‌ای که در طراحی از آن الگوبرداری شده کاملا خود را نمایان می‌کند.

برجک‌هایی در اطراف مزرعه ساخته می‌شوند تا بازدیدکنندگان بتوانند از بالا طرح کامل را ببینند. این طراحی بر اساس یک ضرب‌المثل تایلندی است: «ماهی در آب و برنج در مزارع وجود دارد».

تایلند که دومین صادرکننده بزرگ غلات جهان پس از هند است، قصد دارد امسال ۸.۵ میلیون تن را صادر کند. تانیاپونگ گفت، جوانانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعامل هنر و فناوری هستند نیز می‌توانند از این سایت بهره‌مند شوند. وی گفت: پیش از این برنج عمدتاً برای مصرف در نظر گرفته می‌شد، اما این رویکرد به ما امکان می‌دهد گردشگری و کشاورزی را به طور همزمان توسعه دهیم.»

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • (عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام