Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:03:00 GMT

ایران در کنار لبنان ایستاد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۸۴۴۱

ایران در کنار لبنان ایستاد

روزنامه آرمان ملی در گزارشی آورده است: شهردار بیروت از حضور ۱۰ نفر از آتش‌نشانان در جمع مفقودی‌های انفجار بندر بیروت گفت و خسارات ناشی از انفجار را چند میلیارد دلار برآورد کرد. «جمال عیتانی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه گفت که همه پیمانکاران در لبنان ماشین‌آلات خود را برای آواربرداری و جست‌وجوی مفقودین در بندر در اختیار شهرداری قرار داده‌اند و تاکنون حتی ۱۰ نفر از نیروهای آتش‌نشان هم مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن مکان آنها ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بندر بیروت رخ داد که تاکنون بیش از ۱۳۵ کشته و حدود ۵ هزار زخمی و ده‌ها مفقود بر جای گذاشته است. استاندار بیروت هم از آوارگی ۳۰۰ هزار نفر بر اثر انفجار خبر داد و گفت انفجار بندر بیروت مثل انفجار یک بمب اتم بود. صحنه‌ای چنان هولناک که رسانه‌های جهان یکسره مات و مبهوت آنچه رخ داد بودند. هرچند در خصوص علت انفجار در عروس خاورمیانه اخبار و گزارش‌های ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. از ادعای آتش‌سوزی بزرگ در یک انبار مهمات آتش‌نشانی در نزدیکی بندر تا انفجار ناشی از مواد منفجره مصادره شده یا ادعای حمله با بمب، یا اصابت موشک و اقدام خرابکارانه. به هر صورت آنچه که بود پس از این اتفاق از همان ساعات اولیه مقامات کشورمان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان بر آمادگی برای ارسال هرگونه کمک‌های موردنیاز شهروندان آسیب‌دیده تاکید کردند. بسیاری از مقامات کشوری و لشکری از جمله سران قوا و سایر شخصیت‌ها با ارسال پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای این حادثه را به دولت و ملت لبنان تسلیت گفته و ابراز همدردی کردند.

سناریوهای انفجار بیروت

انفجار اخیر بیروت را از زوایای مختلفی می‌توان به بحث نشست. چند فرضیه برای این انفجار مطرح گردیده که هر کدام در جای خود قابل بحث است. نخستین و قوی‌ترین فرضیه نگهداری ۲۷۰۰ تن ماده «نیترات آمونیوم» در بیروت است. از این قرار که مقامات محلی علت این انفجار را ۲۷۰۰ تن ماده نیترات آمونیوم مصادره شده از یک کشتی می‌دانند که از شش سال قبل در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت نگهداری می‌شده‌ است. اما روایت دوم از نقش رژیم‌صهیونیستی در این انفجار خبر می‌گوید. به عبارت دیگر، این انبار مورد هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. چنانکه شاهدان عینی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند. این در حالی است که با این انفجار مهیب بخش اعظمی از شهر بیروت تخریب شده و شهردار بیروت حجم خسارات ناشی از انفجار را میلیاردها دلار برآورد کرده است. با این حال مسئولان محلی مردم را به خروج از شهر توصیه می‌کنند. از طرفی آنچه سناریوی سوم یعنی عملیات خرابکارانه را تقویت می‌کند همزمانی این انفجار با اعلام رای علت مرگ رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان از سوی دادگاه مورد وثوق سازمان ملل است. این در حالی است که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در واکنش به انفجار اخیر ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه‌های امنیتی و کادرپزشکی، تاکید کرده مسئولان این انفجار را به شدیدترین شکل ممکن مجازات خواهیم کرد. نخست‌وزیر لبنان دیروز بعد از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت که منجر به ویرانی این بندر و کشته و زخمی شدن هزاران نفر شد، از محل حادثه بازدید کرد و حادثه را «فاجعه بزرگ ملی» توصیف کرد. او طی سخنرانی خود بر پیگیری علت حادثه تاکید کرد و گفت که عاملان این انفجار باید منتظر اشد مجازات باشند. حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان نیز این حادثه را «فاجعه بزرگ ملی» توصیف کرده و بر پیگیری علت حادثه تاکید کرد و گفته که عاملان این انفجار باید منتظر اشد مجازات باشند.

مفقودان بیش از قربانیان

وزیر بهداشت لبنان در سخنانی اظهار کرد، تعداد مفقودان انفجار بیروت همچنان بیشتر از تعداد قربانیان این حادثه است. حسن حمد در این باره گفت: شمار قربانیان و مجروحان این انفجار همچنان در حال افزایش است. وی در ادامه تصریح کرد: تیم‌های امداد و نجات همچنان در جست‌وجوی مفقودان در محل انفجار هستند. این انفجار صدها ساختمان را متضرر کرده و بسیاری از مجروحان به دلیل عدم توانایی بیمارستان‌های نزدیک به بیروت و حتی دورتر از آن در پذیرش آنها که پر از مجروحان شده‌اند، بدون مداوا مانده‌اند. این مقام لبنانی ادامه داد: در پی این انفجار چهار بیمارستان در بیروت به‌طور کامل آسیب دیده‌ و بیماران بستری در آنها به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده‌اند؛ این مساله مشکل را پیچیده‌تر و بحران را به یک فاجعه همه‌گیر بهداشتی تبدیل کرده است. وی همچنین ضمن اذعان به متضرر شدن قابل توجه ذخایر وزارت بهداشت، تاکید کرد: به‌رغم کمبود امکانات و اقلام پزشکی، به دلیل امدادرسانی به بیماران و نجات آنها برای بقا می‌جنگیم. وزیر بهداشت لبنان در ادامه افزود: این تحولات ناراحت‌کننده به دنبال تداوم اپیدمی ویروس کرونا رخ داده و آنچه اتفاق افتاده یک وضعیت کاملا فاجعه‌بار است.

جزئیات کمک‌های هلال احمر به لبنان

سخنگوی جمعیت هلال احمر جزئیات کمک این جمعیت به بیروت را تشریح کرد و از ارسال ۹ تن مواد غذایی به این شهر خبر داد. محمد نصیری با ابراز همبستگی با مردم لبنان و شهر بیروت اظهار کرد: جمعیت هلال کشور جمهوری اسلامی ایران درپی انفجار رخ‌داده در شهر بیروت نخستین مرحله از کمک‌های بشردوستانه خود را روانه این شهر خواهد کرد. سخنگوی جمعیت هلال احمر ادامه داد: بر این اساس در نخستین مرحله ۲۰۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته به وزن ۹ تن به بیروت ارسال خواهد شد. وی با اشاره به ارسال کمک‌های پزشکی نیز گفت: ۲۲ نفر از کادر درمان شامل متخصصین قلب، اطفال، ارتوپد، اتاق عمل، اعصاب و ... هم به این شهر اعزام خواهند شد. همچنین مقادیری دارو و ملزومات پزشکی نیز به لبنان ارسال می‌شود و یک بیمارستان بیمارستان RDH هم برپا خواهد شد. نصیری افزود: در هماهنگی با صلیب سرخ لبنان در صورت نیاز مراحل بعدی اعزام کمک‌های بشردوستانه به لبنان نیز انجام خواهد شد.

پیام تسلیت مقامات و مسئولان

مقامات کشورمان با ارسال پیام تسلیت جداگانه‌ با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی کردند. در این راستا رئیس‌جمهور با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان لبنانی تاکید کرد: تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است. حسن روحانی در پیامی به «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان اظهار داشت: حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، موجب اندوه و تاثر عمیق گردید. وی افزود: اینجانب به نمایندگی از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان از صمیم قلب این مصیبت را به جناب‌عالی و مردم آن کشور دوست و برادر تسلیت می‌گویم. رئیس قوه قضائیه نیز، با صدور پیامی این مصیبت را به ملت شریف، دولت محترم و مقاومت محبوب لبنان تسلیت گفت. در پیام آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی آمده است: تلاش برای لغو فوری تحریم‌ها در جهت جلوگیری از ایجاد فاجعه انسانی باید در دستورکار دولت‌های دوست لبنان و مجامع بین‌المللی قرار بگیرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان ابراز تاسف از وقوع این حادثه، جان باختن جمعی از مردم بیروت را تسلیت گفته و برای مجروحان و مصدومان از درگاه خداوند آرزوی بهبودی و سلامتی کامل کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در تماسی با همتای لبنانی خود مراتب همدردی با ملت و دولت لبنان‌ را اعلام کرد. وی همچنین در توئیتر نوشت: ایران در حال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو برای کمک به امدادرسانی در برابر این فاجعه است.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی سازمان ملل متحد سید ابراهیم رییسی بیروت حسن روحانی دولت لبنان رژیم صهیونیستی قوه قضاییه میشل عون پروندهٔ خبری انفجار مهیب بیروت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سازمان ملل متحد سید ابراهیم رییسی بیروت حسن روحانی دولت لبنان رژیم صهیونیستی قوه قضاییه میشل عون مجلس شورای اسلامی سازمان ملل متحد سید ابراهیم رییسی بیروت حسن روحانی دولت لبنان رژیم صهیونیستی قوه قضاییه میشل عون ابراز همدردی انفجار مهیب بندر بیروت شهر بیروت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار چاه فاضلاب در تبریز با ۴ مصدوم


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، در پی بی‌احتیاطی جمعی از جوانان و روشن کردن آتش در جوار چاه فاضلاب، به دلیل وجود گازهای ناشی از فاضلاب، انفجاری رخ داد که منجر به مصدومیت 4 نفر از شهروندان تبریزی شد.

 سخنگوی اورژانس استان آذربایجان‌شرقی در پی وقوع این حادثه گفت: مصدومان این حادثه توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتقال یافتند.

موسی علیپور، شهردار منطقه 2 تبریز نیز گفت: این چاه فاضلاب محل تخلیه فاضلاب اماکن تجاری کوی پرواز بوده که متاسفانه به فاضلاب شهری وصل نشده بود و ربطی به چاه‌های جذبی شهرداری ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در این حادثه سنگی به وزن 50 کیلو  چندین متر به بالا پرتاب و موجب زخمی شدن 4 نفر از همشهریان شد و سنگ روی یک خودروی رانا فرود آمد و به خودروهای پارک شده در نزدیکی محل وقوع حادثه وارد آمد.

دیگر خبرها

  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • حادثه انفجار یک منزل مسکونی در قوچان 
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • انفجار چاه فاضلاب در تبریز با ۴ مصدوم