Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی با بیان این که مسجد در اسلام نقش محوری و اساسی دارد، گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقای جایگاه مساجد به کار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «سید محمدعلی علوی‌گرگانی» ظهر امروز(پنجشنبه 16 مرداد) در دیدار با مرتضی طاهریان مدیر ساماندهی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور  و مسئولین ستاد کانون های مساجد استان قم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه ولایت و عید سعید غدیر اظهار داشت: در اسلام هرچیزی که دارای عظمت و جلالی باشد دارای علامتی است که یک نمونه آن تعدد اسماء است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مرجع تقلید افزود: در دین اسلام اگر چیزی دارای چند نام بود، علامت اهمیت آن موضوع است به عنوان نمونه حضرت فاطمه(س) دو نام دارد یا پیامبر گرامی اسلام(ص) دو اسم آسمانی و زمینی دارد و این علامت عظمت و جلال ایشان است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: عید غدیر از همین جمله است که از آن به عنوان عیدالله الاکبر نیز یاد شده است و ما نیز باید آن را گرامی بداریم.

 

وی با تأکید بر این که ارزش هرچیزی به بقای آن است، گفت: همچنانکه علت ارزشمندی طلا بقای طولانی مدت آن است که در فلزهای دیگر وجود ندارد؛ عید غدیر هم علت مبقیه دین اسلام بود که پیامبر گرامی اسلام(ص) آن را آورده بود به عبارت دیگر پیامبر اسلام علت محدثه و امیرالمؤمنین و عید غدیر علت مبقیه آن بودند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که مسجد دارای این دو علت محدثه و مبقیه است، گفت: پیامبر وقتی مبعوث شد از مکه و کنار بیت الله الحرام کار خود را شروع کرد و در میقات که حرم الله بود امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خودشان معرفی کردند.

 

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مسأله مسجد محوری مهم است ولی باید مواظبت کنیم که در ضمن آن برخی مسائل دیگر داخل نشود چون گاهی اوقات به نام مسجد مسائلی اتفاقی می‌ افتد که شأن آن نیست.

 

وی با بیان این که مسجد طبق صریح آیات قرآن فقط برای خدا است، تصریح کرد: دقت کنید کارهایی که در شأن مسجد نیست انجام نشود، مسائل ورزشی و بازی های غیر قابل قبول نباید در مسجد وارد شود، بله اگر در کنار مسجد باشد اشکالی ندارد؛ حتی جمیع علما و فقهای امامیه اتفاق نظر دارند که دفن میت حتی برترین عالم دین در مسجد حرام است و دلیل را هم بیان کرده اند چون مسجد برای عبادت وضع شده است از این رو در غیر آن مسیر نباید استفاده شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حرکت های ما باید طوری باشد که شأن مسجد زیر سؤال نرود، گفت:  مسجد در اسلام نقش محوری دارد و بس است در مورد این نقش که کل حرکت اولیه اسلام در جنگ ها از مسجد شروع شده است.

 

آیت الله العظمی علوی‌گرگانی تأکید کرد: هرچه بتوانیم به مسجد بها بدهیم از نظر اسلام اهمیت دارد، از این رو خواهشمندیم ولو با انعام و اطعام و اعطای جوایز جوانان و نوجوانان و کودکان را جذب کنید هرچند نباید کارهایی صورت بگیرد که با شأن مسجد تناقض داشته باشد.

 

وی ضمن تقدیر از فعالان عرصه کانون های فرهنگی هنری مساجد قم در رسیدن این استان به مقام نخست فهما در کشور گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» به همین دلیل به عقیده من فعالان عرصه مسجد مصداق همین آیه هستند و انشاءالله یار و یاور مسجد و نماز باشند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد ملی فهما طرح ملی فهما طرح پایتخت فهما آیت الله علوی گرگانی مسجد آیت الله العظمی علوی گرگانی عید غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۲۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه ۶ فروردین به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.

اسماعیلی در این برنامه گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهرهای مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب‌المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافاصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رأی بودم و در اکثر محل‌های اخذ رأی به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رأی برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تأثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (ع) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، گفت: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی‌گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل‌گری را بر عهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختارها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی گفت: اگر امروز در منطقه ۱۷ تهران استعدادهایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعدادهای هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیأت برگزار و آمادگی داریم از همه مؤسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم‌.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیرها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مؤمنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلات‌شان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی در میان گذاشتند.

کد خبر 6088886 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان