Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان گفت: سامانه حمل و نقل هوایی محصولات در فرودگاه شهید بهشتی در روزهای شیوع کرونا رکوردهای جدیدی در صادرات محصولات ثبت کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، احمدرضا همتی در نشست بررسی پیامدهای کرونا  به میزبانی بسیج دانشجویی استان اصفهان و با همت نمایندگی خبرگزاری تسنیم در اصفهان اظهار داشت: با تمام مشکلاتی که در صادرات و تولید وجود دارد اما کشورهای خارجی همچنان به دنبال یافتن الگوی تولیدی و صادراتی ایران هستند

وی افزود: محصولات کشاورزی فسادپذیر است، بنابراین صادرات این محصولات باید به صورت سریع انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه زیرساخت این نوع از صادرات تنها 10 سال است که به وجود آمده و پیش از آن با فساد محصولات مواجه بودیم. همچنین یکی دیگر از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی در ایران، نوسان ساعتی قیمت ارز است. اگر صادرات این محصولات زمان زیادی بطلبد، نوسانات قیمت ارز، ارزش فروش این محصولات را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: دولت باید وقت بیشتری را بر بهبود این شرایط قرار دهد. استان اصفهان در صادرات محصولات کشاورزی در رتبه هفتم قرار دارد که به هیچ عنوان شایسته این استان نیست. استان‌هایی که مرز زمینی با کشورهای هدف دارند در رتبه‌های بالاتری قرار دارند.

وی تصریح کرد: اگر استان اصفهان می‌خواهد در صادرات محصولات کشاورزی و یا هر محصولی موفق باشد باید صادرات هوایی پیشرفته‌ای داشته باشد. البته ما حمل و نقل ریلی و هوایی را داریم اما حمل و نقل هوایی سرعت عرضه محصولات را به شدت بالا می‌برد و رقابت بین تولیدکنندگان افزایش می‌یابد.

همتی با اشاره به مشکلات صادرات در کشور خاطرنشان کرد: تولیدات ما در این 20 سال اخیر تنها به عرضه داخلی بسنده کرده است. البته تحریم‌ها و مشکلات صادرات وجود دارند اما باید فعالیتمان را در کشورهای هدف بالا ببریم. کشور روسیه به دلیل اقلیم خاص و گرانی انرژی، برای بدست آوردن محصولات مورد نیازش ناچار به واردات است. ایران می‌توانست کاملا صادرات محصولات کشاورزی روسیه را به عهده بگیرد اما چون نگاه ما نگاهی داخلی است این فرصت طلایی از دست رفت و اکنون ترکیه با درآمدی سالانه 10 میلیارد دلار در صدر فروش محصولات کشاورزی در روسیه قرار دارد.

وی با بیان اینکه کرونا تهدیدی است که می‌تواند به فرصت تبدیل شود، تصریح کرد: در بهمن و اسفند سال گذشته به دلیل تعطیلی پروازها، عملکرد صادراتی به صفر رسید و به اتاق بازرگانی هشدار دادیم که در صورت ادامه این وضعیت، به بحران‌های جدی خواهیم رسید.البته شیوع کرونا در این مدت فرصت‌هایی را نیز فراهم آورد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان افزود: چند سالی می‌شود که در فرودگاه شهید بهشتی کارگو ترمینالی جهت حمل و نقل سریع‌السیر هوایی محصولات کشاورزی و دامی فراهم شده که مانع از فساد این محصولات می‌شود اما مجموعه‌ای برای بهره‌برداری و مدیریت این حمل و نقل هوایی وجود نداشت. با شرکت‌های هواپیمایی مختلفی از جمله ایران ایر و ماهان صحبت کرده بودیم اما ترجیح این شرکت‌ها بر حمل و نقل مسافران بود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه توانستیم رضایت مجموعه پرشین کارگو پارسیان را جلب کنیم و با موافقت سازمان هواپیمایی کشور، مدیریت این خط حمل و نقل هوایی به این مجموعه واگذار شد. اکنون این شرکت صادرات بیش از 60 درصد محصولات ارسالی به کشورهای هدف از فرودگاه شهید بهشتی را بر عهده دارد و از نیروهای جوان و فعال برخوردار هستند.

همتی ادامه داد: پس از شیوع کرونا، به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، صادرات ماهی و میگو در خلیج فارس با مشکلات جدی مواجه شد به طوری که کشورهای هدف صادرات در حال کاهش تقاضای خود بودند. صیادان و شرکت‌های صادراتی ماهی و میگو توانستند به خط حمل و نقل هوایی بار فرودگاه شهید بهشتی متصل شوند و تا حدود زیادی از مشکلات صادراتی خود بکاهند. با اعلام محدودیت در پرواز‌ها، توانستیم موافقت سازمان هوایی کشور در خصوص اجاره چارتر را کسب کنیم که این به تولیدکننده فرصت عرضه محصولات خود به بازارهای هدف را می‌دهد.

وی افزود: تا این لحظه 1200 تن محصول را طی 60 پرواز تنها به کشور کویت صادر شده که 95 درصد از این محصولات، فرآورده‌های کشاورزی هستند. ارزش گمرکی این صادرات در حدود 5 میلیون دلار است و به جرات می‌توان گفت این درآمدزایی حتی در فرودگاه امام خمینی(ره) تهران نیز رقم نمی‌خورد و استان اصفهان در دورانی که رکود تهدید جدی برای تمامی تولیدکنندگان به وجود آورده، به پیشرفت در صادرات محصولات کشاورزی رسیده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: تولیدکنندگان درگذشته راضی به ارسال محصولات خود از طریق سامانه هوایی نبودند زیرا تصور می‌کردند بازدهی اقتصادی ندارد؛ اما اکنون همین تولیدکنندگان دریافتند که نه تنها این نوع حمل و نقل برای آن‌ها سودمند است بلکه محصولات خود را مطابق تکنولوژی روز دنیا در اختیار بازار هدف قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: متاسفانه تنها کمتر از 5 درصد رقمی که برای صادرات از طریق خطوط هوایی ذکر شد متعلق به تولیدات استان اصفهان است. از آنجایی که این سامانه حمل و نقل در فرودگاه اصفهان قرار دارد و کشاورزی اصفهان نیز جایگاه قابل توجهی در کشور دارد، انتظار می‌رود تولیدات استان به میزان بسیار بیشتری به کشورهای هدف صادر شود اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده درست نمی‌شود.

همتی بیان کرد: این در حالیست که تولیدکنندگان در استان خوزستان بیش از 600 کیلومتر مسیر را به صورت زمینی طی می‌کنند تا محصولات خود را به فرودگاه شهید بهشتی بیاورند و از طریق خطوط هوایی به کشورهای هدف صادر کنند. صادرات قابل توجه استان خوزستان از این طریق از یک سو و کم‌کاری تولیدکنندگان و مسئولان استان اصفهان از سویی دیگر، اعتراض تولیدکنندگان خوزستانی را به همراه داشته و از نبود چنین امکاناتی در این استان انتقاد می‌کنند. بنابراین به شدت به دنبال جلب بیشتر رضایت تولیدکنندگان اصفهانی هستیم.

وی افزود: به طرق مختلف به دنبال جلب این رضایت هستیم. بازدیدهای متعددی در ماه‌های اخیر از این سامانه هوایی شده است. البته تولیدکنندگان نیز باید نوع و تعداد محصولات ارسالی خود را با این سامانه هوایی هماهنگ کنند. واقعیت این است که به تعداد کافی هواپیما در اختیار نداریم و تولیدکننده نباید انتظار ارسال سریع محصولات خود را داشته باشد.

650 میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های کشاورزی اردبیل اختصاص یافتگزارش|استفاده بی‌رویه کشاورزان از کودهای شیمیایی/ مسئولان جهاد کشاورزی همچنان در خواب زمستانیآبیاری زمین‌های کشاورزی هوشمند می‌شود
رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه به دستور وزارت کشاورزی، کشت در استان اصفهان باید به صورت گلخانه‌ای انجام شود، گفت: با توجه به فضای بسته گلخانه‌ها و اشراف کشاورزان بر فضای گلخانه، مدیریت این محیط‌ها بهتر انجام می‌شود. اکنون 2 هزار هکتار از زمین‌های استان زیر کشت گلخانه‌ای قرار دارد که از این لحاظ در رتبه دوم کشور هستیم اما با جرات از لحاظ کیفی مقام اول در ایران را داریم.

وی خاطر نشان کرد: پیش از آنکه محصولات را توسعه دهیم باید بازار به ما بگوید که چه محصولی را باید تولید و توسعه دهیم. اگر محصولی را توسعه دهیم که بازار نیازی به آن نداشته باشد، نتیجه‌ای جز ضرر و فساد به همراه ندارد. بنابراین به دنبال ایجاد سامانه صادرات محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی هستیم که در دنیا نیز انجام می‌گیرد و نیروهای جوان و فعال ما این توانایی را دارند که با بومی سازی این سامانه، هم به صادرات محصولات گلخانه‌ای و هم به شناسایی کمیت و کیفیت تمامی محصولات تولید شده گلخانه‌ای کمک کنند.

همتی ادامه داد: متاسفانه در عصر ارتباطات، ما با فقر آن مواجه هستیم. در سیستم‌های مدیریتی و صادراتی ایران تنها به نظارت نهایی بسنده می‌کنند در حالی که نظارت باید در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت صورت گیرد. این موضوع در تمام دنیا رخ می‌دهد و در صادرات محصولات کشاورزی به پیشرفت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه بسته بندی، حلقه گمشده صادرات محصولات کشاورزی است، گفت: کشور ایران تولید 80 تا 90 درصد زعفران دنیا را بر عهده دارد اما متاسفانه در زمینه بسته بندی این مواد با مشکلات جدی مواجه هستیم به طوری که این محصول با ارزش به صورت فله‌ای وارد کشور اسپانیا شده و آن‌ها با بسته بندی این مواد، به نام خودشان به دیگر کشورها صادر می‌کنند. اتفاق دردناک دیگر آنجاست که کشور افغانستان، پیازچه‌های این محصول را به کشور خود برده و در آنجا کشت می‌کند. آنها به دلیل اینکه مشکلات تحریم و صادراتی ایران را ندارند، در حال بدست گرفتن باقی بازار هستند و دیگر جایی برای رقابت ایران وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: برای ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان ابتدا باید منافع دو طرف را تامین کند. متولی تولید در کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی است و شرکت‌های دانش بنیان برای بسته بندی و پیشرفت در تولید محصولات کشاورزی باید به این نهاد مراجعه کنند. البته این شرکت‌ها باید منافع تولیدکننده را نیز در نظر داشته باشند و با صبر و بردباری بتوانند به راه حلی در زمینه تولید محصولات برسند. علم شرکت‌های دانش بنیان و تجربه تولیدکنندگان در کنار هم، رشد قابل توجهی در کشاورزی به وجود می‌آورد.

انتهای پیام/174/ش R41346/P/S6,51/CT11 بیشتر بخوانید... صدور سند برای ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی/ زمینی که ۱۰ سند دارد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم: امسال ۲۰ درصد خرما بیشتر تولید شده است عضو کمیسیون کشاورزی: فاصله قیمت تولید کننده و مصرف کننده محصولات باغی بسیار زیاد است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... صدور سند برای ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی/ زمینی که ۱۰ سند دارد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم: امسال ۲۰ درصد خرما بیشتر تولید شده است عضو کمیسیون کشاورزی: فاصله قیمت تولید کننده و مصرف کننده محصولات باغی بسیار زیاد است پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران ۲ گزارش|تأکید مراجع عظام تقلید بر اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل بهداشت / ‌عزاداری امام حسین(ع) ‌هرگز نباید فراموش شود ۳ طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در سراسر استان بوشهر اجرا می‌شود ۴ علت اصلی افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار مسکن چیست؟ ۵ سقوط نمودار نرخ رشد جمعیت کشور دستخوش عومل داخلی و خارجی؛ بحرانی که جدی گرفته نمی‌شود ۶ ابتکار فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق در تبریک روز خبرنگار / قدردانی از ‌‌مدافعان و یاوران سلامت / نیروهای مسلح کنار مردم‌اند + فیلم ۷ پاسخ ‌مسئولان به تسنیم درباره گرانی ماسک؛ "نوسانات ارزی" و "کمبود پارچه" مقصرند ۸ دستگیری مدیر کل سابق امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان به اتهام فساد مالی مهمترین اخبار استانها بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران فلسفه مناطق ممنوعه در نوار مرزی از زبان فرمانده مرزبانی / اجازه ورود اقلام ضدفرهنگی، مشروبات الکلی و سلاح را نمی‌دهیم شیوع کرونا در استان مازندران کنترل شده است/ خروج از وضعیت قرمز مستلزم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدید سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از دفتر استانی خبرگزاری تسنیم در اصفهان مهمترین اخبار تسنیم سرلشکر سلامی: ملت لبنان را در شرایط سخت هرگز تنها نمی‌گذاریم قالیباف: هماهنگی کاملی بین قوای سه‌گانه برای حل مشکلات معیشتی وجود دارد بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی متانول ‌جهان ‌به دستور رئیس جمهور ‌افتتاح شد / تولید روزانه ۷ هزار تن متانول با گرید AA در ایران روحانی: می‌خواهیم از صادر کردن نفت خام فاصله بگیریم شرمن: ایران در برابر فشار حداکثری ترامپ مقاومت را برگزیده است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات محصولات کشاورزی شرکت های دانش بنیان فرودگاه شهید بهشتی حمل و نقل هوایی مشکلات صادرات جهاد کشاورزی کشورهای هدف محصولات خود ترین اخبار شیوع کرونا گلخانه ای بسته بندی قیمت ارز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی در نشستی با حضور محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران و مدیران ارشد این بانک و همچنین محمدصادق خیاطیان مدیرعامل و رئیس هیئت‌عامل این صندوق به امضا رسید و پیشنهادات و راهکارهای بهینه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» مورد بررسی قرار گرفت.

محسن سیفی در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور گفت: همکاری و تعاملات بسیار خوبی بین دو مجموعه بانک صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد. هدف از برگزاری این نشست، تدوین نقشه راهی برای توسعه همکاری‌های مشترک در جهت حمایت حداکثری از دانش‌بنیان‌های کشور است. تلاش می‌کنیم با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای کمک به تحقق شعار سال، ابزارهای مشترکی را تعریف کنیم که همه از منافع آن بهره‌مند شوند.

او با اشاره به پیشرو بودن بانک صادرات ایران در عملیاتی شدن برات، چک، سفته و سامانه توثیق الکترونیک، عزم جدی این بانک برای تبدیل شدن به بانک اصلی حامی دانش‌بنیان‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: بانک صادرات ایران به عنوان تنها و نخستین بانک، بسته کامل اسناد تجاری الکترونیکی در اختیار دارد و می‌توانیم در همکاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از این ابزارها، مدل‌هایی ویژه دانش‌بنیان‌ها، طراحی کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه زیست‌بوم نوآوری کشور رونق مناسبی پیدا کرده است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کشور جز با اعتماد به دانش‌بنیان‌ها حل نمی‌شوند لذا تلاش می‌کنیم بانک صادرات ایران در کنار دانش‌بنیان‌ها بتواند در حل مشکلات کشور سهیم باشد.

او با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد شعب خارجی بانک صادرات ایران، برای حل نیازهای ارزی این شرکت‌ها نیز اعلام آمادگی کرد و افزود: در حوزه تأمین مالی ارزی دانش‌بنیان‌ها در خارج از کشور نیز بانک صادرات ایران می‌تواند نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد.

در این نشست همچنین رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فروش ۷۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با رقم‌های کوچک، ارزش‌افزوده‌های بسیار بالایی خلق کرده‌اند

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با بیان اینکه همکاری خوبی با شبکه بانکی کشور برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است، گفت: نقش‌‎آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور بسیار جدی است. سهم دانش‌بنیان‌ها از GDP در حال حاضر ٢.٧ درصد است و هدف‌گذاری تا پایان برنامه هفتم، رساندن این سهم به ٧ درصد است. یکی از ارکان مهم تحقق این هدف، بحث تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به حمایت‌های جدی و همیشگی رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت سیزدهم از دانش‌بنیان‌ها به بیان انتظارات از نظام بانکی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها پرداخت و تصریح کرد: شبکه بانکی کشور هم پای کار دانش‌بنیان‌ها بوده است. شاید یک دهه قبل، بیشتر به رشد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فکر می‌کردیم، اما اکنون این زیست‌بوم از بلوغ بسیار خوبی برخوردار است و نزدیک به ١٠ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند؛ بنابراین اکنون باید فعالیت‌ها به شکل هدفمندتر و با تعیین اولویت دنبال شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: در قالب همکاری مشترک می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه دانش‌بنیان کشور رقم بزنیم. امیدواریم بحث تعهدات تبصره ١٨ به زودی تکمیل شود. همچنین در راستای شعار سال ١٤٠٣ و بسته‌ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی در این حوزه تدارک دیده شده است، امیدواریم همکاری خوبی با بانک صادرات ایران در زمینه اوراق صکوک شکل بگیرد.

مهدی اقبالی راد، عضو هیات‌مدیره بانک صادرات ایران نیز در این نشست با اشاره به سبقه بیش از ٧٢ سال خدمات بانک به فعالان اقتصادی و مردم کشور، استفاده از ابزارهای اعتباری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان را راهکار مناسبی در کنار پرداخت تسهیلات نقدی در سال جاری عنوان کرد و بر تداوم حمایت این بانک از صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

معاونان امور شعب، طرح و برنامه، اعتبارات و دستیار مدیرعامل در امور بین‌الملل نیز در این جلسه نسبت به ارائه گزارش و نقطه‌نظرات خود اقدام کردند.

کد خبر 6094035

دیگر خبرها

  • استفاده از خودروهای برقی به حل مهم‌ترین مسئله کلان‌شهر اصفهان کمک کند
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد